• Eelleennaa

Hjälp! Vi är oense!

Hej 

Jag och min Sambo har en dotter på 13 månader och jag är nu gravid igen och vi får vårt andra barn i februari 2024.
    Med vårt första barn var jag föräldraledig i 10 mån medans min sambo studerade vilket han fortfarande gör.
    Jag tog hand om vår dotter dag som natt och ibland när jag behövde vila någon timme på dagen/ duscha/ gå på toaletten tog han henne.
    Nu jobbar jag 100%, är gravid, tar vår dotter på nätterna själv och hon väcker mig flera gånger på nätterna.
    Jag tar dessutom vår dotter direkt efter jobbet i två timmar innan vi ska natta henne tillsammans, dock har det hänt att jag behöver vila någon timme efter arbetet. Jag vill även tillägga att jag lagar all mat till vår dotter/ handlar maten och försöker att hjälpa till med disk och tvätt så mycket jag hinner med och orkar. På helgerna är det jag som tar vår dotter och min sambo hjälper till när det behövs, vilket är vid flera tillfällen under helgen. 

Min sambo har alltså vår dotter på dagarna när jag jobbar och hjälper till att natta om henne på kvällarna om hon vaknar och jag inte hunnit gått och lagt mig, annars tar jag henne. På helgerna hjälper han till när det behövs på dagarna. 

Min sambo kräver mer tid och vill att jag tar mer ansvar över vår dotter, jag har sagt att jag inte orkar det men han lyssnar inte. Han tycker att han drar det tyngsta lastet och har henne mer än vad jag har henne. 

Vad tycker ni? vad är rimligt när man är gravid och jobbar 100%? Är det rimligt att jag tar vår dotter 100% på nätterna och två timmar efter jobbet innan hon ska sova inför natten? Jag får inte sova något på nätterna/ dagarna?

Vet att det blev en lång text men snälla, jag behöver verkligen era åsikter, min sambo lyssnar inte på mig.

• Svar på tråden Hjälp! Vi är oense!
  • Anonym (Emmi)

Förstår jag dig rätt att han pluggar heltid, du jobbar heltid och dottern går inte på förskola? För i så fall är det inte konstigt att ni båda känner att tiden inte räcker till.

• Anonym (Vanna)
    Anonym (Emmi) skrev 2023-11-03 21:07:44 följande:

Förstår jag dig rätt att han pluggar heltid, du jobbar heltid och dottern går inte på förskola? För i så fall är det inte konstigt att ni båda känner att tiden inte räcker till.

Helt med dig här, det låter tufft.
    Gå ner i tid?
    Läser din partner på distans?

När jag pluggade och min man jobbade så var jag den som fick lägga studierna åt sidan vid behov. För han jobbade sina tider, de var fasta och gick inte att justera, så var det bara. Och hans inkomst var den vi främst levde på då. Eftersom jag läste nästan helt på distans hade jag enklare att anpassa mig när barnen blev sjuka eller vi hade haft en jobbig natt. Det är klart att mina studier var lika viktiga men exakt NÄR jag kunde göra vilken uppgift var helt klart mer anpassningsbart än min mans jobb. 
    Det innebar förstås också att om jag hade varit hemma med sjuka barn onsdag-fredag och inte läst allt jag behövde läsa så hade jag fritt fram att göra det på helgen när han var ledig. Det är bara att kavla upp.

Ni måste nog försöka sätta er gemensamt och lägga upp en plan. Vad är viktigast, vad kan man flytta på tidsmässigt, hur prioriterar vi, hur ser ekonomin ut. Tycker också det är lite läskigt att du beskriver det som att ni hjälper varandra. Ni är väl en familj. Det är inte så att jag "tar" mina barn när de är sjuka, jag är hemma med dem och tar hand om dem. 
  • Anonym4848

Låter som dags för förskola?

• Anonym (Lis)

Du jobbar 100% och han är hemma med barnet och det är du som tar nätterna???
    Är han hemma med dottern borde ju han ta nätterna på vardagarna eftersom du behöver jobba.

Från att du kommer hem bör ni ha en jämlik uppdelning, med reservation för att du är gravid och kanske inte kan/orkar göra lika mycket. Har du tex foglossning eller andra krämpor så behöver kanske han dra ett lite tyngre lass fram tills barnet kommer.

• Anonym (A)

Dottern måste ju gå på förskolan om dagarna så att han kan studera. Annars får han ta föräldraledigt från studierna. Han kan inte ta henne hela dagarna och studera 100%.

• Eelleennaa

Hej igen

Min sambo blev missnöjd med förskolan vi hade inskolning på och tycker att hon är för liten för att börja på förskolan så han har valt att ta henne på dagarna när jag jobbar. Vi försörjer oss på min lön nu så att gå ner i tid kan bli svårt.
    Min sambo studerar på distans för övrigt.

• FuckGoggleAskMe
    Eelleennaa skrev 2023-11-03 22:05:29 följande:

Hej igen

Min sambo blev missnöjd med förskolan vi hade inskolning på och tycker att hon är för liten för att börja på förskolan så han har valt att ta henne på dagarna när jag jobbar. Vi försörjer oss på min lön nu så att gå ner i tid kan bli svårt.
    Min sambo studerar på distans för övrigt.

För att sätta detta i perspektiv, jag bor utomlands och började jobba när min son var 6 månader gammal, fungerade bra. Förstår inte varför ert barn inte kan börja förskola. Det verkar ju vara så att din sambo klagar över att han måste ta hand om barnet på dagarna, skaffa förskola och problemet är löst. 
  • Eelleennaa

Ja, förskola vore det bästa. Dock vill han inte ha henne där då han tycker att hon är för liten. Men då kan man inte klaga på att man inte får tid till annat och att kräva mer tid från mig?

Svar på tråden Hjälp! Vi är oense!