Frigid sambo
Jag tänker ungefär så här :
Kvinnor vill ha bekräftelse av en man de ser upp till. Om en man säger till sin fru "Oj vad fint du gjort älskling" kommer hon att känna sig bekräftad OM hon ser upp till sin man. Annars kommer hon bara att känna sig likgiltig.
Så ett uttryck av att "jag får göra allt jobb hemma, han hjälper inte till" är egentligen ett uttryck för att hon inte känner sig bekräftad och sedd.
Nå det luriga här : Om kvinnan ser upp till sin man så kommer hon att känna sig bekräftad av hans romantiska intresse, tex om han säger "Oj så fint du gjort hemma, jag skippar paddeln ikväll och fixar barnvakt istället så går vi ut tillsammans" MEN om hon inte ser upp till sin man kommer hon bara att vara likgiltig eller bli ännu argare och kräva att han ska göra mer hemma.
Så det luriga är att om kvinnan inte ser upp till eller är attraherad av sin man kommer det inte att göra någon som helst skillnad om mannen går in för att städa och göra allt hemma 24/7.
Om mannen är tillräckligt attraktiv (i kvinnans ögon) kommer kvinnan öven att känna sig bekräftad och utvald av att han vill ha sex med henne, och låta sig förföras så länge han är någorlunda lyhörd.
Så bottom line är att "hjälper inte till hemma" är ett utryck på att hon inte känner sig bekräftad och sedd, MEN det ör inte säkert att hennes man över huvud taget kan få henne att känna sig bekräftad och sedd, det funkar nämligen bara om hon ser upp till honom och känner attraktion.
Knepigt...