• Anonym (Ja)

Bli gravid CD10?

Det beror ju helt på hur lång lutealfas du har. Om du har 16 dagars lutealfas i en 27-29 dagars cykel skulle du alltså ha ÄL omkring CD 12-14. Har du 12 dagars lutealfas blir det istället omkring CD 16-18. 

12-16 dagar är normalt. 14 dagar är vad "samhället" (BM, testskapare)  räknar med att alla har. 

Att bli gravid med ÄL på CD16 och sex CD10 är i princip omöjligt. Spermierna kan leva upp till 5 dagar i optimala förhållanden. Att däremot bli gravid med ÄL på CD12 och sex på CD10 är mycket möjligt. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-31 09:13:31 följande:
    Ett tips för att du ska få koll på ÄL är att du tempar, dvs mäter din kroppstemperatur så fort du vaknar varje morgon. När ÄL skett stiger den ca 0,4 grader. Så man måste tempa varje dag för att få koll, men gör man det några månader så lär man känn a sin cykel bra.
    Likaså känna igen flytningarna, läs på lite om tempning och fertila flytningar. 😊
    +1 på detta, även toppen att kombinera med ÄL-tester.

Det finns massor av gratisappar för att tempa, du behöver inte prenumerera på Natural Cycles. Jag själv gillar Fertility Friend för där kan du även lägga in andra tecken som tex fertila flytningar (sekret). Det du däremot behöver göra är att köpa en basaltermometer med två decimaler. Finns på nätet.
  • Anonym (Ja)
    Blomkatt skrev 2023-10-31 19:29:22 följande:

Ingen som blivit gravid efter sex runt den tiden?

Du har hu fått svar 🙃 Jag skrev inte ut det men jo, jag har blivit gravid med sex omkring CD10, men då har jag regelbunden ÄL på CD12. Även Lis har svarat ja.

Men oavsett hur många som har blivit gravida av sex på CD10 spelar det ingen roll för dig om du inte vet när du brukar ha ÄL. 
  • Anonym (Ja)
    Blomkatt skrev 2023-11-01 10:47:08 följande:
    Du har helt rätt. Det är bara denna väntan som är så svår.

Jag tog ett ägglossningstest precis. Dag 12 idag. Verkar som att jag har turen på min sida denna månaden?! Inte testat tidigare dagar, men det här är väl positivt utslag?
    Ja det där ser väldigt positivt ut. Håller tummarna, har du haft bra med fertila flytningar och så kan spermierna överleva till imorgon.
Svar på tråden Bli gravid CD10?