• Blomkatt

Bli gravid CD10?

Hej!

jag undrar om det är någon som har lyckats bli gravid av att ha sex tidigt i cykeln, dag 10, med en cykellängd på omkring 27-29 dagar?

Då sambon reser bort har vi bara haft möjlighet att ha sex dag 9 och 10 denna månaden. Vill inte hoppas för mkt i ?onödan?..

• Svar på tråden Bli gravid CD10?
  • Blomkatt
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-31 08:09:11 följande:

Det beror ju helt på hur lång lutealfas du har. Om du har 16 dagars lutealfas i en 27-29 dagars cykel skulle du alltså ha ÄL omkring CD 12-14. Har du 12 dagars lutealfas blir det istället omkring CD 16-18. 

12-16 dagar är normalt. 14 dagar är vad "samhället" (BM, testskapare)  räknar med att alla har. 

Att bli gravid med ÄL på CD16 och sex CD10 är i princip omöjligt. Spermierna kan leva upp till 5 dagar i optimala förhållanden. Att däremot bli gravid med ÄL på CD12 och sex på CD10 är mycket möjligt. 

Jag förstår. Ingen aning hur lång lutealfas jag har. Vet bara att cykeln oftast är 27-29 dagar. Men händer också att den är kortare och ibland längre (oftast kortare)..
  • Blomkatt
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-31 08:15:07 följande:

Ja när jag var yngre hade jag sex på cd 8 och blev gravid, ca 29-30 dagar i cykeln då, vet inte när jag brukade ha ägglossning då men gissningsvis borde den ha varit runt den 15e normalt, så kanske att den var tidig just den månaden iom att spermierna oftast klarar sig ca 5 dar.

(Nu med cykel på 26 dar hade jag sex cd11, ÄL cd12 och blev gravid.)

Så det är absolut möjligt att bli gravid cd10, men det beror ju på när din ÄL ligger och hur länge spermierna klarar sig. Har du ÄL cd13 så behöver spermierna klara sig 3 dygn vilket inte är omöjligt, är ÄL cd 15 så är risken större att det inte lyckades denna gången. Om du har 29 dagars cykel är sannolikheten stor att ÄL är cd15.

Hmm ja svårt att veta. Jag får hoppas på att det går som det gjorde för dig :)
  • Blomkatt
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-31 21:52:31 följande:
    Du har hu fått svar 🙃 Jag skrev inte ut det men jo, jag har blivit gravid med sex omkring CD10, men då har jag regelbunden ÄL på CD12. Även Lis har svarat ja.

Men oavsett hur många som har blivit gravida av sex på CD10 spelar det ingen roll för dig om du inte vet när du brukar ha ÄL. 
    Du har helt rätt. Det är bara denna väntan som är så svår.

Jag tog ett ägglossningstest precis. Dag 12 idag. Verkar som att jag har turen på min sida denna månaden?! Inte testat tidigare dagar, men det här är väl positivt utslag?
Svar på tråden Bli gravid CD10?