Alltid ledsen vid lämning
Min son är 4 och har gått på dagis i 1 år. I början tyckte han om det. Han var glad vid lämningarna och alltid lite småsur över att gå hem.
Nu är det katastrof. Han är alltid ledsen vid lämningar, låtsas vara trött eller sjuk innan vi ska gå. Frågar alltid varje dag om: han måste gå till dagis imorgon? När jag frågar vad som är fel så säger han bara att han saknar oss och att vi är borta för länge. Han går inte långa dagar. 3 dagar mellan 9-14. Pedagogerna säger att vi behöver utöka hans tider men det känns inte rätt när han mår så här?
Nästa varje dag säger han eller en pedagog att han varit ledsen på dagis, han vill inte äta på dagis. Men vi bor precis brevid och kan se förskolan från vårt fönster och när jag ser honom på gården är han alltid glad och leker en stud efter lämning.
Vi har rutiner, låter lämningarna ta den tid som är nödvändig utan att dra ut på det, lämnar honom till sin favoritpedagog. Ändå går det inte. Får man helt enkelt acceptera att visa barn aldrig vänjer sig vid avsked?