Inlägg från: Shofalerittan |Visa alla inlägg
  • Shofalerittan

Alltid ledsen vid lämning

Min son är 4 och har gått på dagis i 1 år. I början tyckte han om det. Han var glad vid lämningarna och alltid lite småsur över att gå hem. 

Nu är det katastrof. Han är alltid ledsen vid lämningar, låtsas vara trött eller sjuk innan vi ska gå. Frågar alltid varje dag om: han måste gå till dagis imorgon? När jag frågar vad som är fel så säger han bara att han saknar oss och att vi är borta för länge. Han går inte långa dagar. 3 dagar mellan 9-14. Pedagogerna säger att vi behöver utöka hans tider men det känns inte rätt när han mår så här? 

Nästa varje dag säger han eller en pedagog att han varit ledsen på dagis, han vill inte äta på dagis. Men vi bor precis brevid och kan se förskolan från vårt fönster och när jag ser honom på gården är han alltid glad och leker en stud efter lämning. 

Vi har rutiner, låter lämningarna ta den tid som är nödvändig utan att dra ut på det, lämnar honom till sin favoritpedagog. Ändå går det inte. Får man helt enkelt acceptera att visa barn aldrig vänjer sig vid avsked?

• Svar på tråden Alltid ledsen vid lämning
  • Shofalerittan
    Anonym (Funderar) skrev 2023-10-27 20:42:32 följande:

Din 4-åring går 15 timmar på förskolan eftersom du är lyxhustru,arbetslös, sjuk eller finns det småsyskon?

Pluggar på distans o småsyskon. tror du kanske det är mitt plugg som ställer till?;)
  • Shofalerittan
    Anonym (P) skrev 2023-10-27 20:59:02 följande:

Jag tänker att pedagogerna kanske har en poäng. De har sannolikt träffat fler ledsna barn än vad du gjort och har sett vad som brukar hjälpa. Om två år ska han börja skolan och då kommer han behöva vara borta från er, fem dagar i veckan.

Ja. Jag har också börjat fundera på det. Vi har försökt ta det i hans takt, men hans takt är så extremt långsam. Det känns inte längre som att vi gör honom en tjänst av att dra ut på det. 

Han är på dagis 3 dagar i veckan och hos sin farmor och farfar 2. Vi bodde utomlands mellan han var 2-3 och då gick han hos en dagmamma. Då var han aldrig ledsen. Men vi har inga dagmammor här i kommunen, dessutom känns det som att han får ut mer av att vara med många barn? 

Svar på tråden Alltid ledsen vid lämning