Vi hade ett långt destruktivt förhållande som jag borde ha lämnat efter två månader. Det var många år av psykisk och ibland fysisk misshandel. Det var en långsam försämring men var illa redan inom första året, då hade vi bott ihop ett halvår. Det var många olyckliga år av regelbundna bråk. Under de sista tre ungefär försökte jag få honom till familjeterapi, men det var ju mig det var fel på enligt honom så det tyckte han att jag borde göra själv. Under sista året förstod jag att vi skulle skilja oss någon gång i framtiden, men jag trodde att det skulle dröja ytterligare några år så vårt barn var äldre. Sedan lyfte han själv att han ville skiljas. För mig som en blixt från klar himmel, från hans sida, för även om det var illa så fanns inga signaler om att han hade sådana tankar. Först försökte jag igen att övertyga honom om familjeterapi men tack och lov fångade jag mitt förnuft inom en månad och insåg att det var så det behövde bli. Sista halvåret vi bodde ihop var hemskt Han var sur, irriterad och arg dagligen (nåja, inte så stor skillnad mot de senaste åren innan men ändå). När det närmade sig att jag skulle flytta ut hamnade jag tyvärr i någon slags emotionell chock och klarade inte av att packa på en hel vecka. Jag var bara på helspänn inför hans reaktioner. Det tog ett par månader att hämta mig från det, att inte hoppa till för minsta ljud i trapphuset t ex.
Jag borde som sagt ha lämnat honom mycket tidigare. Tekniskt sett redan inom ett par veckor att vi hade blivit ett par, för det var redan då han visade att han inte var pålitlig. Innan vi var ett par var han länge intresserad av en annan tjej, även fast de aldrig hade träffats. Han hade lovat att bryta kontakten med henne, men sedan backade han kring det. Jag var naiv och trodde på honom att de kunde vara bara vänner. I själva verket var hon ett problem i flera år innan de slutligen bröt helt. De chattade i timmar dagligen i flera månader, även när jag hade flyttat in. Droppen borde ha varit när han skrev till henne att han fortfarande hade känslor för henne (två månader in i vår relation), men jag var dum nog att tro på att han ångrade sig så fruktansvärt osv. Några månader senare flyttade vi då ihop och de hade som sagt fortfarande kontakt. Än idag menar han att det där handlade om mina hjärnspöken, att deras kontakt var helt platonisk osv. Ja, jag vet att de inte skrev mer om känslor till varandra men bara att det var så tät kontakt, att det var ett problem i vår relation, han borde ändå ha brutit med henne och fokuserat på oss. Istället fick jag höra att jag var sjukligt svartsjuk. Och hon var inte den enda som var ett problem i relationen, men han har alltid sagt att det var jag som var sjukligt svartsjuk. Am I the asshole here, really...? Gaslighting kallas det. Jag tror jag upplyste honom om det senast när det kom upp för några veckor sedan. Fy fan.
Ångrar så klart alla mina dåliga beslut kring honom som har förstört mitt liv så mycket. Jag har levt isolerad från alla jag känner, förlorat värdefull tid med mina föräldrar som båda har dött i förtid. Det enda jag inte kan ångra är det underbara barn vi har fått som inte är ett dugg likt honom i sättet.
Ursäkta långt inlägg, men tack för att du startade tråden och frågade. Trots att det gått ett par år sedan vi gick isär så bearbetar jag fortfarande detta och behövde tydligen få ur mig en hel del.