Inlägg från: Anonym (X nån gång) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X nån gång)

Ni som skiljt er utan drama...

Jag är intresserad av att höra från er som skiljt er utan uppslitande stordrama (inga storbråk, ingen misshandel eller liknande) hur er respektive ändrades över tid och hur någon av er till sist tog det slutliga steget. Om det var du, hur visste du att det var dags? Var det nåt specifikt som fick bägaren att rinna över?

• Svar på tråden Ni som skiljt er utan drama...
  • Anonym (X nån gång)
    Anonym (Kanske) skrev 2023-10-27 02:55:51 följande:

Vi skiljdes som vänner och har bibehållit en bra kontakt och bra lösning på hur vi gör med barnen, men anledningen till att vi skiljde oss var att det var ständiga bråk där både jag och barnen utsattes för en hel del verbal misshandel av mannen. Din fråga är ju lite luddigt formulerad dock, så jag vet inte om du vill ha svar fr mig - så som du skrivit det är det ju skilsmässan som ska ha varit utan bråk etc, men jag misstänker ändå att det du menar är att det inte ska vara bråk/misshandel etc som orsakade skilsmässan, eller?

Ja, jag tänkte mig att det fanns ett samband mellan skilsmässa utan drama och tiden innan som ledde fram till skilsmässan så att den också var dramafri.
  • Anonym (X nån gång)
    Anonym (Dramafritt) skrev 2023-10-27 15:40:25 följande:
    Vi avsluta utan mycket drama mellan oss. Vi var överens om separationen, flyttade isär och hade sen väldigt begränsat med kontakt.

Så hur om ni fram till att det var dags att ta det steget? Har ni barn? Tänkte att när man har barn så måste man ha viss kontakt. 
  • Anonym (X nån gång)
    Anonym (Okänd) skrev 2023-10-27 03:31:53 följande:

Ångrar så klart alla mina dåliga beslut kring honom som har förstört mitt liv så mycket. Jag har levt isolerad från alla jag känner, förlorat värdefull tid med mina föräldrar som båda har dött i förtid. Det enda jag inte kan ångra är det underbara barn vi har fått som inte är ett dugg likt honom i sättet.

Ursäkta långt inlägg, men tack för att du startade tråden och frågade. Trots att det gått ett par år sedan vi gick isär så bearbetar jag fortfarande detta och behövde tydligen få ur mig en hel del.

Låter som det hälsosammaste att du kom ifrån honom och trots att det blev en dyr läropeng så kommer du förhoppningsvis inte gå med på nåt liknande i framtiden.
  • Anonym (X nån gång)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-10-27 18:26:19 följande:

Vår separation gick väldigt lugnt till men jag tror i efterhand att det beror på att han fortfarande hade mycket känslor kvar och hoppades att vi skulle hitta tillbaka. Jag bodde kvar i ca 3 månader efter att vi bestämt oss för att gå skilda vägar. Han hjälpte även mig att flytta ut.

Det var snart 10 år sedan. Idag har vi kontakt några få gånger per år kring barnen som fortfarande bor växelvist. Det är fruktansvärt ångestfyllt var gång. Han är otroligt elak, anklagande och ser precis allt som en maktkamp. Det äldsta av barnen har sagt upp kontakten med honom och det är givetvis mitt fel. Att han slängde alla hennes saker och behandlar henne som luft har inte med saken att göra...

Kan vara värt att nämna att det förekommit både ekonomiskt och psykiskt våld mot både mig och barnen.  Jag blev även utsatt för sexuellt våld under relationen. Han har även lämnat mig och barnen i utsatta situationer när vi varit sjuka och jag har djup oro över om barnen skulle behöva akut läkarvård hos honom.. 

Men ja, separationen gick lugnt till i alla fall.

Det där känns inte heller helt dramafritt. Inte under förhållandet i alla fall. Måste säga att just det där med barnen är det som gör att jag inte vill skiljas just nu för man vet aldrig hur det landar hos dom. Jag skulle tro att dom skulle vilja vara mest i sitt nuvarande hem så den som skulle vara kvar i det för en typ av övertag.
Svar på tråden Ni som skiljt er utan drama...