Långvarig hosta efter infektion, när tar det slut?
Jag fick med allra största sannolikhet Covid precis i början av pandemin innan det fanns vaccin och innan några restriktioner kom. Fanns inget test att ta så vet inte med säkerhet men tappade lukt och smaksinne och blev väldigt sjuk.
Hade feber mellan 39-40 grader konstant i 10 dagar och ingen antibiotika funkade. Kanske lunginflammation mumlade läkarna men dom hörde inget avvikande på lungorna. Fick antibiotika som inte bet.
Hade förhöjd kroppstemperatur runt 37,3-38 grader i flera veckor. När jag hade febern i början hostade jag som en galning. Sådär så man kräks.
Hostan höll i sig och slutade aldrig. Den lugnade ner sig men jag fortsatte hosta särskilt på nätterna, och började reagera med hosta av röklukt, lukter från målarfärg, kall luft mm, som jag aldrig gjort förut.
Fick göra en lungröntgen som var utan anmärkning.
Till slut träffade jag en läkare som sa att jag antagligen fått överkänsliga slemhinnor i luftvägarna, ungefär som astma men utan andningssvårigheter. Läkaren förklarade att man kan få det efter en mycket kraftig luftvägsinfektion och det är inte säkert att det kommer gå över.
Jag fick inhalationsläkemedel med kortison och luftrörsvidgare. Hostan försvann efter ett par månader. I början tog jag inhalationen varje dag, men nu bara när jag blir förkyld då hostan alltid håller i sig väldigt länge. Har blivit bättre, men det första året var jobbigt då jag hostade ständigt och i pandemins tider så var det väldigt oacceptabelt med hosta.
Din läkares teori att det kan vara magmunnen som läcker kan stämma, men låter inte riktigt som det då det kom plötsligt efter en infektion. Långvarig hosta ska ju utredas med lungröntgen, så blir du inte bra nu bör du ta upp detta med läkaren.