• askyfullofstars

Långvarig hosta efter infektion, när tar det slut?

Hej.
    I somras (augusti) åkte jag utomlands och åkte på en ordentlig influensa/förkylning där jag tappade smak- och luktsinne och mådde riktigt dåligt. Fick även en rethosta.

I sep har jag typ mer eller mindre hostat kanske 4 av 7 dagar i veckan & nu har jag hostat i säkert minst 6 veckors tid. Kan även tillägga jag blev förkylning på nytt i september (småbarn). Nu har det dock gått flera veckor och jag hostar ännu. Det är alltid samma sak, hostar ingenting dagtid utan det är endast när jag går för att lägga mig eller lägger mitt barn. Jag hostar då till och från i 1-2 timmar sedan avtar det, stör inte nattsömnen. 

Var på vc som skrev ut tabletter mot halsbränna ifall det är magsaft som läcker men dessa tycker inte jag gör ngn skillnad.

Är det normalt att hosta såhär länge? Det är som sagt inte ens varje dag. Denna vecka har jag hostat måndag, torsdag lördag och söndag. De andra 3 dagarna inget. Ska på återbesök om 2 veckor men undrar om ngn haft liknande? 

• Svar på tråden Långvarig hosta efter infektion, när tar det slut?
  • Agda90

Jag dör av skratt!! Tabletter mot halsbränna!!! Har du sura uppstötningar? 

Man kan ha långvarig hosta efter att ha varit sjuk. 
    Jag åkte på en förkylning i maj 2019 som aldrig riktigt ville ge med sig. På vårdcentralen ryckte man på axlarna när jag kom dit i AUGUSTI och berättade att jag hade varit förkyld sedan maj. Jag fick klara mig själv helt enkelt.

jag var frisk totalt en månad, det var från slutet av november fram till jul. Den 2:a januari 2020 åkte jag på influensa nummer ett. Det var då hostan började. 

Den andra influensan åkte jag på precis innan sportlovet. Hostan blev då värre. 

Jag hostade fram till april. 

Hjälp från vården? Ingen alls utöver att de skrev ut lite hostmedicin som jag inte tålde. Vilket jag sa redan när de erbjöd sig att skriva ut den. 

Det som hjälpte var att sova med en gullök i en skål bredvid sängen. En skalad gullök som man delar på hälften och håller lite fuktig. Det hjälpte andningen. Hostan underlättades med hjälp av hemmagjord hostmedicin på gullök och honoung. Skala och skiva en gullök, lägg i en burk med 3-4 msk honung. Vätskan som bildas ska man använda som hostmedicin. 2-3 msk per dag brukar räcka. 

Vården säger att det är normalt att hosta länge. Jag håller inte med. Mitt råd är att leta inom alternativ medicinen. Dagens medicin kommer från våra gamla huskurer. Men en gammal huskur kan man inte patentera och tjäna pengar på. Som t.ex. lök och honung. 

• LaFontaine

Jag fick både hostmedicin och astmamedicin utskrivet, för min långvariga hosta. Jag inhalerade både kortison och luftrörsvidgande, och det hjälpte!

• askyfullofstars
    LaFontaine skrev 2023-10-23 09:26:38 följande:

Jag fick både hostmedicin och astmamedicin utskrivet, för min långvariga hosta. Jag inhalerade både kortison och luftrörsvidgande, och det hjälpte!

Hur länge hade du hosta?
  • askyfullofstars
    Agda90 skrev 2023-10-23 09:24:55 följande:

Jag dör av skratt!! Tabletter mot halsbränna!!! Har du sura uppstötningar? 

Man kan ha långvarig hosta efter att ha varit sjuk. 
    Jag åkte på en förkylning i maj 2019 som aldrig riktigt ville ge med sig. På vårdcentralen ryckte man på axlarna när jag kom dit i AUGUSTI och berättade att jag hade varit förkyld sedan maj. Jag fick klara mig själv helt enkelt.

jag var frisk totalt en månad, det var från slutet av november fram till jul. Den 2:a januari 2020 åkte jag på influensa nummer ett. Det var då hostan började. 

Den andra influensan åkte jag på precis innan sportlovet. Hostan blev då värre. 

Jag hostade fram till april. 

Hjälp från vården? Ingen alls utöver att de skrev ut lite hostmedicin som jag inte tålde. Vilket jag sa redan när de erbjöd sig att skriva ut den. 

Det som hjälpte var att sova med en gullök i en skål bredvid sängen. En skalad gullök som man delar på hälften och håller lite fuktig. Det hjälpte andningen. Hostan underlättades med hjälp av hemmagjord hostmedicin på gullök och honoung. Skala och skiva en gullök, lägg i en burk med 3-4 msk honung. Vätskan som bildas ska man använda som hostmedicin. 2-3 msk per dag brukar räcka. 

Vården säger att det är normalt att hosta länge. Jag håller inte med. Mitt råd är att leta inom alternativ medicinen. Dagens medicin kommer från våra gamla huskurer. Men en gammal huskur kan man inte patentera och tjäna pengar på. Som t.ex. lök och honung. 

Reflux kan ge hosta men har inte haft problem med halsbränna förutom när jag varit gravid. Så jag håller med dig. Hur gammal är du? När du hostade efter din infektion, hade du hosta på dagen med? Jag har ju som sagt Bara hosta på kvällen? vet inte varför heller och läkaren kunde inte svara på det heller?
  • TvillingmammaVästgöte
    LaFontaine skrev 2023-10-23 09:26:38 följande:

Jag fick också en inhalator som hjälpte mig. Mot slemhosta.
  • Agda90
    askyfullofstars skrev 2023-10-23 13:15:59 följande:
    Reflux kan ge hosta men har inte haft problem med halsbränna förutom när jag varit gravid. Så jag håller med dig. Hur gammal är du? När du hostade efter din infektion, hade du hosta på dagen med? Jag har ju som sagt Bara hosta på kvällen? vet inte varför heller och läkaren kunde inte svara på det heller?
    Jag är 44. Min hosta hade jag dygnet runt. En riktigt tung och hemsk hosta. Hela min arbetsplats reagerade på min hosta och fattade inte varför jag fick klara mig själv.

Du skriver att du hostar på nätterna. Då tänker jag om du kanske har börjat reagera på kvalster?
    Kan luften vara för torr i sovrummet?
    Märker du någon skillnad på hur du andas när du ligger ner eller står/sitter?
    Har du testat att sova med huvudet högre så att du är mer halvisttande?
  • askyfullofstars
    Agda90 skrev 2023-10-23 13:37:08 följande:
    Jag är 44. Min hosta hade jag dygnet runt. En riktigt tung och hemsk hosta. Hela min arbetsplats reagerade på min hosta och fattade inte varför jag fick klara mig själv.

Du skriver att du hostar på nätterna. Då tänker jag om du kanske har börjat reagera på kvalster?
    Kan luften vara för torr i sovrummet?
    Märker du någon skillnad på hur du andas när du ligger ner eller står/sitter?
    Har du testat att sova med huvudet högre så att du är mer halvisttande?
    Jag har flyttat denna sommaren och har bott på två olika ställen, hostat på båda? hur vet man om det är kvalster?
    Ja alltså jag hostar typ när jag ska lägga barnen. Den kan hålla i sig 1-2 timmar sen avtar hostan. Så jag är inte heller uppe om nätterna och hostar. Igår hostade jag inget på hela dagen eller kvällen. Idag hostar jag. Är så konstigt. Känner även som att jag har en klump i halsen. Fick kollat munnen förra året då jag var säker på det var ngt där men det va globus. Har du slutat hosta nu? Hade du andra symtom än hosta då de höll i sig?
  • Fliselisan

Jag fick med allra största sannolikhet Covid precis i början av pandemin innan det fanns vaccin och innan några restriktioner kom. Fanns inget test att ta så vet inte med säkerhet men tappade lukt och smaksinne och blev väldigt sjuk.

Hade feber mellan 39-40 grader konstant i 10 dagar och ingen antibiotika funkade. Kanske lunginflammation mumlade läkarna men dom hörde inget avvikande på lungorna. Fick antibiotika som inte bet.

Hade förhöjd kroppstemperatur runt 37,3-38 grader i flera veckor. När jag hade febern i början hostade jag som en galning. Sådär så man kräks. 

Hostan höll i sig och slutade aldrig. Den lugnade ner sig men jag fortsatte hosta särskilt på nätterna, och började reagera med hosta av röklukt, lukter från målarfärg, kall luft mm, som jag aldrig gjort förut.

Fick göra en lungröntgen som var utan anmärkning.

Till slut träffade jag en läkare som sa att jag antagligen fått överkänsliga slemhinnor i luftvägarna, ungefär som astma men utan andningssvårigheter. Läkaren förklarade att man kan få det efter en mycket kraftig luftvägsinfektion och det är inte säkert att det kommer gå över.

Jag fick inhalationsläkemedel med kortison och luftrörsvidgare. Hostan försvann efter ett par månader. I början tog jag inhalationen varje dag,  men nu bara när jag blir förkyld då hostan alltid håller i sig väldigt länge. Har blivit bättre, men det första året var jobbigt då jag hostade ständigt och i pandemins tider så var det väldigt oacceptabelt med hosta.

Din läkares teori att det kan vara magmunnen som läcker kan stämma, men låter inte riktigt som det då det kom plötsligt efter en infektion. Långvarig hosta ska ju utredas med lungröntgen, så blir du inte bra nu bör du ta upp detta med läkaren.

• askyfullofstars
    Fliselisan skrev 2023-10-24 21:19:50 följande:

Jag fick med allra största sannolikhet Covid precis i början av pandemin innan det fanns vaccin och innan några restriktioner kom. Fanns inget test att ta så vet inte med säkerhet men tappade lukt och smaksinne och blev väldigt sjuk.

Hade feber mellan 39-40 grader konstant i 10 dagar och ingen antibiotika funkade. Kanske lunginflammation mumlade läkarna men dom hörde inget avvikande på lungorna. Fick antibiotika som inte bet.

Hade förhöjd kroppstemperatur runt 37,3-38 grader i flera veckor. När jag hade febern i början hostade jag som en galning. Sådär så man kräks. 

Hostan höll i sig och slutade aldrig. Den lugnade ner sig men jag fortsatte hosta särskilt på nätterna, och började reagera med hosta av röklukt, lukter från målarfärg, kall luft mm, som jag aldrig gjort förut.

Fick göra en lungröntgen som var utan anmärkning.

Till slut träffade jag en läkare som sa att jag antagligen fått överkänsliga slemhinnor i luftvägarna, ungefär som astma men utan andningssvårigheter. Läkaren förklarade att man kan få det efter en mycket kraftig luftvägsinfektion och det är inte säkert att det kommer gå över.

Jag fick inhalationsläkemedel med kortison och luftrörsvidgare. Hostan försvann efter ett par månader. I början tog jag inhalationen varje dag,  men nu bara när jag blir förkyld då hostan alltid håller i sig väldigt länge. Har blivit bättre, men det första året var jobbigt då jag hostade ständigt och i pandemins tider så var det väldigt oacceptabelt med hosta.

Din läkares teori att det kan vara magmunnen som läcker kan stämma, men låter inte riktigt som det då det kom plötsligt efter en infektion. Långvarig hosta ska ju utredas med lungröntgen, så blir du inte bra nu bör du ta upp detta med läkaren.

Men shit. Hostade du konstant eller särskild tidpunkt?
    Jag gjorde en lungröntgen förra året (dock bara på vänster lunga) pgs jag hade fått inflammation i muskelfästet. Så det är den högra som behöver ta sig en titt. Råkade komma åt gamla journaler där min mamma sökt vård för långvarig hosta (när jag var tonåring) så det verkar som jag alltid haft långvarig hosta efter infektion men känns som jag blivit mer uppmärksam nu. Är rädd för tex lungcancer!
  • Agda90
    askyfullofstars skrev 2023-10-24 19:53:39 följande:
    Jag har flyttat denna sommaren och har bott på två olika ställen, hostat på båda? hur vet man om det är kvalster?
    Ja alltså jag hostar typ när jag ska lägga barnen. Den kan hålla i sig 1-2 timmar sen avtar hostan. Så jag är inte heller uppe om nätterna och hostar. Igår hostade jag inget på hela dagen eller kvällen. Idag hostar jag. Är så konstigt. Känner även som att jag har en klump i halsen. Fick kollat munnen förra året då jag var säker på det var ngt där men det va globus. Har du slutat hosta nu? Hade du andra symtom än hosta då de höll i sig?
    Kvalster lever i våra sängar så det spelar ingen roll var du bor. Testa att vädra sovrummet ordentligt, inte bädda sängen på morgonen och att byta sängkläder 2 ggr i veckan. Blir det skillnad då så är risken stro att det är pga kvalster. 

Din hosta kan bero på torr luft också, testa att göra åtgärder för inomhusmiljön. 

Klumpen i halsen tyder dock på att det är något annat som strular. Det kan vara sköldkörteln 

Min hosta dök ju upp när jag fick influensa och sedan vägrade den att ge med sig på 4-5 månader. När den väl försvann så var jag hostrfi. Jag hade inga andra symtom då. 
  • Fliselisan
    askyfullofstars skrev 2023-10-24 22:32:12 följande:
    Men shit. Hostade du konstant eller särskild tidpunkt?
    Jag gjorde en lungröntgen förra året (dock bara på vänster lunga) pgs jag hade fått inflammation i muskelfästet. Så det är den högra som behöver ta sig en titt. Råkade komma åt gamla journaler där min mamma sökt vård för långvarig hosta (när jag var tonåring) så det verkar som jag alltid haft långvarig hosta efter infektion men känns som jag blivit mer uppmärksam nu. Är rädd för tex lungcancer!

Förstår din oro, men låter rimligt att hostan beror på tidigare infektion, särskilt som du skriver att det fanns långdragen hosta även när du var tonåring. 

Men för att stilla din oro, ta kontakt med vårdcentralen igen.

• askyfullofstars

Hej igen.
    TS här!

Nu har jag gjort en lungröntgen utan anmärkning.
    Testat ompremazol för utesluta magsyror som läcker, inget resultat.

Hostar fortfarande och läkaren verkar ha slut på idéer. Någon?😵?💫

• Fliselisan

Överkänsliga luftvägar? Astma? Behandlas båda med inhalationer. Du kanske ska be att få prova? Hur länge har du hostat nu?

• askyfullofstars
    Fliselisan skrev 2023-12-17 20:34:30 följande:

Överkänsliga luftvägar? Astma? Behandlas båda med inhalationer. Du kanske ska be att få prova? Hur länge har du hostat nu?

Nu har jag hostat sedan augusti/september. Jag hostar inte varje dag, men 3-4 ggr i veckan. Jag ska be om detta! Är sååå trött på detta nu!
  • Fliselisan
    askyfullofstars skrev 2023-12-18 19:46:21 följande:
    Nu har jag hostat sedan augusti/september. Jag hostar inte varje dag, men 3-4 ggr i veckan. Jag ska be om detta! Är sååå trött på detta nu!
    Kan ju vara värt att prova iallafall. Brukar inte vara några särskilda biverkningar av inhalationer, får du kortison så kom ihåg att skölja munnen efter så du inte får svamp. Det tog ett tag för mig innan jag träffade rätt läkare som ville jag skulle prova med inhalationer, men är mycket tacksam för det. Väldigt påfrestande att gå runt och hosta när man är frisk.
  • Anonym (Hostat 12 månader)
    askyfullofstars skrev 2023-12-18 19:46:21 följande:
    Är du frisk ännu. 

Har själv hostat slem I över ett år. 
    Utredd för allt, astma, KOL, allergi, lungröntgen, testat massa olika mediciner. 

Ska nu utredas för bakterier/svamp även om proverna är negativa. Läkaren (ny sådan) säger att man kan ha det utan att proverna är positiva, framförallt svamp, men behandlingen är 1-2mån, så dröjer innan man märker något. Får se. Kanske kommer upp i 1,5 år med slemhosta....
Svar på tråden Långvarig hosta efter infektion, när tar det slut?