Långvarig hosta efter infektion, när tar det slut?
Jag dör av skratt!! Tabletter mot halsbränna!!! Har du sura uppstötningar?
Man kan ha långvarig hosta efter att ha varit sjuk.
Jag åkte på en förkylning i maj 2019 som aldrig riktigt ville ge med sig. På vårdcentralen ryckte man på axlarna när jag kom dit i AUGUSTI och berättade att jag hade varit förkyld sedan maj. Jag fick klara mig själv helt enkelt.
jag var frisk totalt en månad, det var från slutet av november fram till jul. Den 2:a januari 2020 åkte jag på influensa nummer ett. Det var då hostan började.
Den andra influensan åkte jag på precis innan sportlovet. Hostan blev då värre.
Jag hostade fram till april.
Hjälp från vården? Ingen alls utöver att de skrev ut lite hostmedicin som jag inte tålde. Vilket jag sa redan när de erbjöd sig att skriva ut den.
Det som hjälpte var att sova med en gullök i en skål bredvid sängen. En skalad gullök som man delar på hälften och håller lite fuktig. Det hjälpte andningen. Hostan underlättades med hjälp av hemmagjord hostmedicin på gullök och honoung. Skala och skiva en gullök, lägg i en burk med 3-4 msk honung. Vätskan som bildas ska man använda som hostmedicin. 2-3 msk per dag brukar räcka.
Vården säger att det är normalt att hosta länge. Jag håller inte med. Mitt råd är att leta inom alternativ medicinen. Dagens medicin kommer från våra gamla huskurer. Men en gammal huskur kan man inte patentera och tjäna pengar på. Som t.ex. lök och honung.