• Willsam

Bred nackspalt + ljusa tarmar på UL

Hej. Min dotter som nu är 15 år hade som du sa ljusa tarmar på ul.
    vi upptäckte med henne först o främst att hon hade ett komplext hjärtfel. Självklart blev det fler ul. O läkaren tyckte då även att tarmarna var ljusa. Hjärta och tarmar kan tyda på kromosomfel. Så jag fick göra ett fostervattenpro, (v18) 
    det visade sig normalt. 
    varför tarmarna visade sig ljusa just på henne, kunde man konstatera vid senare i grav, att det var stopp i tunntarmen. Flera stopp. Det såg ut ungefär som en lång korvradda med stopp. När hon var 1 dag op dom bort halva hennes tunntarm. Och hon fick som 2 stomier på magen. Sen följde en hel del jobb med det. (plus även hjärtat som op) men nu håller vi oss t tarmarna. Dom op ihop Tarmarna igen vid 3,5 mån ålder. O efter det fungerade hennes mage (om möjligt sämre) men som vanligt med bajs i blöjan. 

jag har inte Hört om någonannan som haft just det felet. Men tarmar brukar man kunna fixa på barnen. vår Huvuddiagnos var hjärtat.

Men hon har ett ganska stort ärr över magen o är lite laktoskänslig. Men det funkar som vanligt numera 😊 fråga gärna om du undrar nåt 

• Willsam
    UmbertoGrenaldo skrev 2023-10-21 18:16:52 följande:
    Tack för att du delar med dig, och skönt att det tycks ha gått bra för henne. När upptäcktes hjärtfelet? Bred nackspalt som man såg hos vårt barn är också förknippat med potentiella hjärtfel, men än så länge så ser det bra ut iallafall. Och gällande tarmarna, var det bara den ljusare färgen som var avvikande? Eller kunde man se något annat också som kunde indikera något fel innan det konstaterades? Och minns du i vilken vecka detta kontaterande skedde? 

Hjärtfelet var så pass stort så det gick att konstatera att man inte kunde se alla kammare i hjärtat. Det var vid rul v18. O då upptänkte dom även det ljusare med tarmarna. O vi tog fostervatten ganska snabbt. bara nån dag efter. 

just felet med tarmarna fick vi vänta ganska länge på att få veta exakt vad som var fel. Att dom är ljusare på ul brukar bara vara nån indikation på att något är fel. Vad jag minns var dom inte direkt oroade över det, utan att man ser vad som sker när graviditet lite på.

dom pratade även om cystisk fibros, men det var det inte.

Var nog närmre efter v30 som dom började se att det var just stopp i tunntarm som var felet. 
    jag gjorde ul ungefär varannan vecka fram till kejsarsnitte i v 38 o även magnetkameraundersökning 

Svar på tråden Bred nackspalt + ljusa tarmar på UL