Bred nackspalt + ljusa tarmar på UL
Hej,
Jag och min sambo fick veta vid KUB-testet som utfördes för några veckor sedan (vecka 12+4) att barnet vi väntar hade en bred nackspalt vilket gav oss väldigt dåliga siffror för de olika trisomierna. Dagen efter gjordes ett moderkaksprov, och för några dagar sedan fick vi svar att alla värden var normala både på det första och andra testet. Igår (v.15+1) var vi på nytt ultraljud för att kolla hjärtat och potentiella avvikelser. Allt såg bra ut, och nackspalten hade även minskat till normal storlek, men det påpekades att tarmarna var något ljusare än normalt. Det förklarades kunna bero på att det eventuellt hade kommit ut lite blod i fostervattnet vid moderkaksprovet, och att det inte innebar någon extra risk.
När jag kom hem så sökte jag på fenomenet med ljusa tarmar och upptäckte då att blod i fostervatten kan vara EN förklaring till detta, men att det också kan bero på flera olika sjukdomstillstånd, bl.a kromosomavvikelser, cystisk fibros, olika virusinfektioner som i sin tur kan orsaka funktionsnedsättningar m.m.
Efter att först ha fått beskedet om den bredare nackspalten som var väldigt nedslående, för att sedan få positiva resultat på proverna och ultraljudet som ändå ingav hopp, så känns det nu efter att ha läst vidare om detta med tarmarna som att prognosen är väldigt mycket sämre igen. Det känns liksom osannolikt att man upptäcker två s.k ?soft markers? för abnormaliteter utan att det skulle vara något fel. Och den största oron nu är att det just är något ovanligare fel än vad som kan upptäckas via moderkaksprov. Detta får oss att redan i detta skede överväga abort eftersom risken nu känns för påtaglig. Vi har dock bett läkaren som har hand om vårt ärende att kontakta oss gällande detta innan vi tar något beslut.
Då bred nackspalt tycks förekomma hos ungefär 0,1% av fosterna vid ultraljud omkring vecka 12-13 och ljusa tarmar upptäcks hos ungefär 1% så är sannolikheten för att båda dessa ska inträffa ungefär 1/100 000, därför kanske det inte finns så mycket erfarenhet kring detta här bland sidans medlemmar. Men jag vill ändå ställa frågan om här är någon som varit med om liknande, och även hur det gick, eller går, för er?