Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

    Sveriges ekonomi

     


     


    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-19 21:35:13 följande:

    Oavsett vad domstolen kommer fram till så tycker jag det är fel att S låter ElHaj vara kvar som riksdagsledamot. Det får mig att tänka att islamism är viktigare för S än demokrati, att de inte vill förlora muslimska väljare , de är ju troligen en ganska stor del av Socialdemokraternas väljarbas.


     SSU i Malmö skanderar ju också Krossa sionismen på 1:a majtågen, något som ligger farligt nära antisemitism.

    Att som riksdagsman anmäla en kollega för förtal, anser jag också vara odemokratiskt, även om det inte är olagligt. Vi måste kunna ha en öppen debatt och man måste få varna för de eventuella säkerhetsrisker man ser. 


    Jimmie Åkesson har varken tagit avstånd från att han umgås med och kramar om personer som har kopplingar till nazism eller tagit avstånd från nazisten på bild. Det får mig att tänka att nazism är viktigare för SD än demokrati, att de inte vill förlora nazistiska väljare, de är ju troligen en ganska stor del av Sverigedemokraternas väljarbas..

    www.smt.se/2019-05-28/har-poserar-jimmie-akesson-tillsammans-med-en-man-i-nazisttroja








    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-20 07:41:53 följande:

    Att nazister skulle vara en stor del av SD.s väljarbas är ju ett löjligt påstående, alla vet att det inte är sant. 


    Det finns många fler antisemiter i socialdemokraternas väljarbas, många muslimer och även andra inom vänstern har antisemitiska uppfattningar. Särskilt i Malmö är det riktigt farligt att visa att man är jude. 


    Förstår du hur löjligt det är att påstå att det bara skulle vara SDs politiker som är kopplade till nazism? Alla förstår ju att det bara är toppen av ett isberg..

    www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/kommunpolitik/sd-nominerar-uteslutna-ex-nazister-till-poster/
    expo.se/2018/08/var-aktiva-i-nazistgrupp-nu-kandiderar-de-f%C3%B6r-sd
    www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sd-politiker-fr%C3%A5n-g%C3%B6teborg-marscherade-med-nazister-1.79560274
    www.etc.se/inrikes/11-sd-politiker-som-stottar-nazistsajter









    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-20 09:34:22 följande:

    Det finns säkerligen enstaka personer med nazistkopplingar inom SD men det är ingen stor del av deras väljarbas. De flesta som röstar på SD är vanliga människor som vill ha minskad invandring, utan att för den skull vara nazister. De som har tydliga nazistiska idéer röstar troligen snarare för NMR eller Alternativ för Sverige. 


    Socialdemokraterna har idag mycket större problem med antisemitism och särskilt tydligt är detta i Malmö. 


    Enstaka personer? Bara i senaste valet avslöjades mer än 200 SD- politiker som hade kopplingar till nazism och annan högerextremism. I tidigare val så har det sett likadant ut. Om du tror att dessa hundratals SD politiker utgör undantag och inte avspeglar väljarbasen så är du mer än lovligt naiv.  
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-20 11:30:21 följande:
    Jag tror nog ändå tyvärr att det finns ännu fler antisemiter inom socialdemokratin och vänstern. 
    Vad du och andra SD vurmare tror på om Socialdemokrater är inte särskilt intressant. Framförallt inte i en tråd om Sveriges ekonomi.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-11-20 13:00:06 följande:
    Motsvarigheten till det argumentet vore att du hade blivit bemött med "Vad du och andra kommunistvurmare tror om en borgerlig regering är inte särskilt intressant".

    Kan vi inte försöka hålla oss till sakargument utan att tillskriva motparten diverse nedvärderande epitet?
    Kommunistvurmare :)
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

    Detta är en konsekvens av att den SD-styrda M/KD/L regeringen vägrat kompensera landets Regioner för de ökade kostnader som ökat inflation resulterat i. 


    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-20 16:40:30 följande:
    Det enda sättet att lösa detta är genom att få bukt med inflationen som Elisabet Svantesson förklarade på Afenda igår. Och nu är man nära att lyckas med det. Just nu stärks vår valuta och det innebär att inflationen kommer att minska.
    Det enda riktiga sättet att komma åt problemet hade varit att kompensera landets regioner och kommuner för deras höjda kostnader.   Nu har regeringen i stället valt att lägga pengarna på att sänka priset på diesel och snus. 

    Hur kan du försvara att regeringen prioriterar sänkta snuspriser när sjuka och handikappade ska få det sämre?
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

    Visste ni att med SD och de övriga högerpartiernas budget så ökade glappet mellan vad friska och funktionsnedsatta, handikappade samt sjuka får betala i skatt på sin inkomst.

    Är du funktionsnedsatt kan du få betala 1 336 kr mer i skatt varje månad..


    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

    Den moderata finansministern Elisabeth Svantesson är en katastrof för landet. 


    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (?) skrev 2023-11-20 18:08:50 följande:
    Visste du att Magdalena Andersson som finansminster för tre år sen sänkte skatten med 5% för alla som tjänar över 60 000 kr/månad? En gåva till överklassen.
    Ja det har varit högermajoritet i riksdagen sedan 2006 så det var en logisk följd av detta. Enda chansen att komma bort från orättfärdig politik skulle vara om folk väljer att rösta rödgrönt i stället för SD och de övriga högerpartierna så att majoriteten i riksdagen blir annorlunda. 

    S jobbade i alla fall för att ta bort funkisskatten SD och högern gör nu tvärtom..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-11-20 18:07:52 följande:
    Så enligt det resonemanget är det en extra skatt att den som jobbar och ser till att det offentliga får skatteinkomster får behålla litet mer av sin inkomst. Ett sådant resonemang kan rimligtvis bara den ha som ser allt ur ett avundsjukeperspektiv.

    Själv bryr jag mig inte om ifall grannen tjänar mer än vad jag gör eller på något sätt har större fördel av en statsbudget än vad jag själv har. Varför skulle jag det, det är vad jag gör av min egen situation som är relevant för mig.
    Själv är jag frisk och kry men anser att det är åt helvete om en funktionsnedsatt eller sjuk som har samma inkomst som mig ska betala mer i skatt än jag bara för att den är funktionsnedsatt eller sjuk. Man måste rösta SD eller på högern för att tycka att det är rättvist. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (?) skrev 2023-11-20 19:14:09 följande:
    Är det logiskt att Löfven/ Andersson sänkte skatten mer för de som tjänar mest än vad Reinfeldt/ Borg gjorde? Varför är det logiskt bara för att S styrde i minoritet?

    Det var deras egen budget som förslaget fanns med i.
    Det är så parlamentarisk demokrati fungerar. Man lär sig sådant i skolan. Har man inte majoritet i kammaren så måste man göra upp med andra partier. Förslaget med sänkt värnskatt var en uppoffring till Liberalerna det parti som SD nu har lierat sig med. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (?) skrev 2023-11-20 19:30:36 följande:
    Man måste inte heller sitta i regeringen om man inte kan få en bra uppgörelse med andra partier. Det är inget tvång.

    Hur kommer det sig att både Reinfeldt och SD kunde samarbeta med Liberalerna utan att behöva gå med på att enskilda skattesänkningar för höginkomsttagare? Är Magdalena Andersson en sämre förhandlare än M och SD?
    Reinfeld valde när han regerade att i stället sänka Kapitalskatten och fastighetskatten och dessa skattesänkningar gav betydligt större skattesänkningar för de rikaste än vad sänkningen av värnskatten gav. Dessutom hade värnskatten rykt även om M hade fått makten  (eftersom SD gått med på att avskaffa värnskatten, källa : www.di.se/opinion/sd-vart-program-for-allianssamarbete/)
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-11-20 19:13:09 följande:
    Är du motståndare till alla skatteavdrag? De slår ju olika beroende på vilken situation man har och baserat på det går det alltid att skapa en motsättning av typen "Den-och-den måste betala högre skatt".
    Absolut inte. Har jag haft en kostnad för exempelvis resor till och från jobbet så är det rimligt med ett avdrag. Har jag haft kostnader för räntor är det rimligt med ett avdrag.  Däremot är jag emot avdrag som ensidigt gynnar friska och krya  människor. Den SD-styrda regeringen (med M/KD/L) har för att kompensera för det besvärliga ekonomiska läget infört nya jobbskatteavdrag. Detta bidrag får inte den som är sjuk eller handikappad ta del av.  Det anser jag är orättfärdigt. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-11-21 10:24:07 följande:
    Ändå har (s) accepterat alla jobbskatteavdrag, om än med ca 6-12 månaders fördröjning. Är alltså (s) otäcka och vill förtrycka sjuka och handikappade?

    Välfärd byggs genom arbete. Alltså behöver man uppmuntra till arbete. Jag ser inget konstigt i det, mer än att avundsjukan tittar fram med jämna mellanrum.
    Enligt S regeringens budget för 2022 skulle straffbeskattningen för sjuka och handikappade försvinna men SD och L röstade på M och KDs budget så därför fick sjuka och handikappade fortsätta att betala högre skatt än friska. 

    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-11-21 11:24:24 följande:
    Budgeten för 2022 måste väl vara genomförd, då satt (s) i regeringsställning. Den nya regeringen tillträdde inte förrän i oktober 2022. Du menar kanske (s) budgetförslag för 2023? Jag är just nu på väg ut och hinner inte leta men om du har en länk till den tittar jag gärna på den.

    De som talar om "funkisskatt" känns inte riktigt som en seriös källa, de driver ju uppenbarligen en agenda och jag är inte säker på om den handlar om att ta bort samtliga jobbskatteavdrag eller bara det senaste.

    Har du bättre förslag på hur man uppmuntrar till arbete?
    Sverige styrdes på SDs, Ms och KDs budget under år 2022 (efter det att SD beslutat sig för att rösta på M och KDs budget). Det är alltså SD, M och KD  som är ansvariga för straffbeskattningen av sjuka och funktionsnedsatta i Sverige. 

    De som du menar inte är en seriös källa är en intresseorganisation för sjuka och funktionsnedsatta. Varför skulle de inte vara en seriös källa? Det är väl självklart att de bli  upprörda om folk med löneinkomst från arbete får kompensation för svåra tider genom att skatten sänks men att sjuka och funktionsnedsatta fortsätta att betala en högre skatt.   1 300 kr i månad i extra skatt är väldigt mycket när man lever med små marginaler. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-17 10:24:22 följande:
    Konstigt då att Sverige är det enda landet världen som står för kostnadsfri hemspråksundervisning till alla invandrarbarn, och resultaten kan väl inte direkt sägas vara positiva??? 
    Ser att M/KD/L regeringen vekar ha fått igenom att hemspråksundervisningen blir kvar. Skönt att se att Sverigedemokraterna i alla fall inte lyckades rasera detta. 

    www.dn.se/sverige/regeringen-ser-over-undervisningen-i-modersmal/



    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Sveriges ekonomi