Om Sverigedemokraterna och mig sjäv
Personligen röstar jag inte på SD men förstår varför partiet finns och sympatiserar med alla som har drabbats av Sveriges vårdslösa politik (oavsett vilken bakgrund de drabbade har). Jag är 10 år äldre än dig och växte upp i Sveriges mest invandrartäta område - stadsdelen Kronogården i staden Trollhättan - varför jag, precis som du, tillbaka till 80-90-talet. Det har alltså inte påverkat mig negativt utan det var verkligen annorlunda då.
På den tiden var exempelvis slutet på Ramadan en folkfest i Kronogården och som vi på flera håll (kristna, muslimer, icke troende med flera) firade tillsammans precis som Julafton. Sådant var inte heller skolornas initiativ eller dylikt utan vi såg helt enkelt glada vänner och bekanta fira och blev inbjudna. Vi var allihopa kronogårdare (punkt!) och sådana gemensamma värden hade både tid och möjlighet att få slå rot - tills den ständigt hetsande vattenkranen med ny människor obönhörligt dränkte oss, och vi började se främlingar istället. Det är helt oförlåtligt.
Bara för att berätta hur annorlunda det var då, för min del. Idag så brister mitt hjärta när jag exempelvis frågar någon som jag inte känner "- Är du muslim?" och får som en misstänksam blick tillbaka. Sådant gör att jag skriver det här med grumliga ögon. Det är helt oförlåtligt.
Trollhättan är Sveriges mest segregerade stad vilket säger en hel del när Sverige i sin tur är ett av Europas mest segregerade länder. Socialdemokraterna har styrt staden sedan demokratin infördes i Sverige och ända fram till vårt senaste val (i över 100 år). Det är helt oförlåtligt.
När någon som jag frågar om din bakgrund eller religion så är det inte ens av nyfikenhet - det är för att känna gemenskap. Det kanske låter konstigt men egentligen är det en självklarhet: hela min barndom och större delen av mina ungdomsår har varit uppbyggd på en gemenskap med dessa olikheter väldigt närvarande. När jag får svar på sådana frågor så väcks nostalgi på olika sätt och vis - en svensk som börjar minnas sin svenska uppväxt med andra svenskar. Varken mer. Varken mindre. Det får mig att minnas tider som både du och jag längtar tillbaka till.
Det är såklart omöjligt för någon annan att veta men nu vet du - liksom övriga läsare - att även en känsla av gemenskap kan finnas bakom sådana frågor.
Till alla med en utländsk bakgrund och som har hängt med ett tag - glöm ALDRIG att vi har gjort den här resan tillsammans. Det betyder faktiskt någonting när vi springer in i varandra. Det har format oss båda.
Vi är inte främlingar utan har en gemensam historia som våra barn-barns-barn kommer att läsa om i skolan! - de kommer att läsa om oss under rubriken "Sveriges historia".
Du kan ha vilken jävla bakgrund som helst så länge som du vill se stolta svenska barn öppna sin första historiebok - det är ta mig fan DET ENDA som har betydelse.
Lägg din röst på människor som inte är fega smygrasister som bara ryter ifrån och sätter ner foten när någon ser ut som dem själva. Dessa människor är inte kapabla till att skapa ordning och reda i situationen som vi har nu - de är totalt värdelösa i den uppgiften för att inte säga direkt skadliga.
Det är i min mening det bästa rådet som jag kan ge dig - speciellt när det kommer till personvalen - men vart den rösten landar avgör du bäst själv.