• pakdonas

Om Sverigedemokraterna och mig sjäv

Hej, jag är född i Sverige med invandrande föräldrar. Jag har alltid skött mig och jag vill kasta ut kriminella. Jag vill rösta på sd men är orolig att de är rasister, jag känner mig själv som svensk. Tittade nyss klart jimmies tal till nationen och han sa att man måste bidra till samhället och inte få bidrag, det gillade jag inte. Jag får sjukersättning på 50 procent eftersom jag har svårt med jobb och har många diagnoser. Är arbetslös för tillfället men söker jobb. 
    För er som röstar på sd vad är era tankar om mig som får sjukersättningen pga svårigheter, vad är jimmies tankar, eller andra svenskars tankar?

• Svar på tråden Om Sverigedemokraterna och mig sjäv
  • RaYzLeR

Jag har en diagnos och blir inte utkastad. Nu så är jag ju svensk, men det är du med TS.

• pakdonas
    RaYzLeR skrev 2023-10-19 03:21:31 följande:

Jag har en diagnos och blir inte utkastad. Nu så är jag ju svensk, men det är du med TS.

Tack så mycket, det värmer!:)
  • RaYzLeR
    pakdonas skrev 2023-10-19 03:25:03 följande:
    Tack så mycket, det värmer!:)
    Jag röstade på SD förra valet. Nu så vet jag inte vad jag ska rösta nu. Jag röstar nog blankt nästa val.
  • pakdonas
    RaYzLeR skrev 2023-10-19 03:29:59 följande:
    Jag röstade på SD förra valet. Nu så vet jag inte vad jag ska rösta nu. Jag röstar nog blankt nästa val.
    Jag vet inte vem jag ska rösta på, tänker sd eftersom hatar de som förstör sverige. Kriminella har höjts och oskyldiga människor dör. Jag är född på 90-talet och vill att det ska vara som förut. Är 31 år gammal.
  • fornminne

Är du svensk medborgare och skötsam, är det få som vill att du ska lämna Sverige. Du ska ha samma rättigheter som andra svenskar.

Som du skriver, det folk vill bli av med är kriminella, samt att medborgarskap ska kunna dras in, men bara om någon har dubbelt medborgarskap. Man får inte göra någon statslös. 

• pakdonas
    fornminne skrev 2023-10-19 03:43:16 följande:

Är du svensk medborgare och skötsam, är det få som vill att du ska lämna Sverige. Du ska ha samma rättigheter som andra svenskar.

Som du skriver, det folk vill bli av med är kriminella, samt att medborgarskap ska kunna dras in, men bara om någon har dubbelt medborgarskap. Man får inte göra någon statslös. 

Tack så mycket. När människor frågar var jag kommer ifrån säger jag att jag är svensk, men egentligen är jag svensk-syrian/assyr. Sen säger de att du inte ser ut som svensk, eller har ett svenskt namn. Självklart gillar jag inte det, för pratar bara svenska med alla och ser svenska som mitt "modersmål". Trivs mer med svenskar eller svenska födda än de som har samma etnicitet som jag men inte anpassat sig här.
  • RaYzLeR
    pakdonas skrev 2023-10-19 03:32:40 följande:
    Jag vet inte vem jag ska rösta på, tänker sd eftersom hatar de som förstör sverige. Kriminella har höjts och oskyldiga människor dör. Jag är född på 90-talet och vill att det ska vara som förut. Är 31 år gammal.
    Jag är född 83. Jag saknar 80-90-talet. Jag bor i Skäggetorp i Linköping. Bara sprängning, skjutdåd och kriminalitet. När jag var barn så var Skäggetorp ett lugnt område med få invandrare.
  • pakdonas
    RaYzLeR skrev 2023-10-19 03:49:46 följande:
    Jag är född 83. Jag saknar 80-90-talet. Jag bor i Skäggetorp i Linköping. Bara sprängning, skjutdåd och kriminalitet. När jag var barn så var Skäggetorp ett lugnt område med få invandrare.
    Där jag bor har det alltid funnits kriminalitet bland syrianer, men nu har det blivit värre. Jag vågar inte ens gå ut på kvällen, är rädd för att bli skjuten.
  • fornminne

Nästa gång de frågar kan du säga att du är född i Sverige men att dina föräldrar är assyrier / syrianer. Då upphör nog frågorna. Lite oförskämt av folk att påpeka så där, men de flesta menar inget illa.

Skulle någon mot förmodan tycka att du inte har i Sverige att göra, ska du strunta i den personen, umgås inte med sådana idioter.

• pakdonas
    fornminne skrev 2023-10-19 03:57:03 följande:

Nästa gång de frågar kan du säga att du är född i Sverige men att dina föräldrar är assyrier / syrianer. Då upphör nog frågorna. Lite oförskämt av folk att påpeka så där, men de flesta menar inget illa.

Skulle någon mot förmodan tycka att du inte har i Sverige att göra, ska du strunta i den personen, umgås inte med sådana idioter.

Tack så mycket. Blir så glad!
  • Digestive

Personligen röstar jag inte på SD men förstår varför partiet finns och sympatiserar med alla som har drabbats av Sveriges vårdslösa politik (oavsett vilken bakgrund de drabbade har). Jag är 10 år äldre än dig och växte upp i Sveriges mest invandrartäta område - stadsdelen Kronogården i staden Trollhättan - varför jag, precis som du, tillbaka till 80-90-talet. Det har alltså inte påverkat mig negativt utan det var verkligen annorlunda då.

På den tiden var exempelvis slutet på Ramadan en folkfest i Kronogården och som vi på flera håll (kristna, muslimer, icke troende med flera) firade tillsammans precis som Julafton. Sådant var inte heller skolornas initiativ eller dylikt utan vi såg helt enkelt glada vänner och bekanta fira och blev inbjudna. Vi var allihopa kronogårdare (punkt!) och sådana gemensamma värden hade både tid och möjlighet att få slå rot - tills den ständigt hetsande vattenkranen med ny människor obönhörligt dränkte oss, och vi började se främlingar istället. Det är helt oförlåtligt.

Bara för att berätta hur annorlunda det var då, för min del. Idag så brister mitt hjärta när jag exempelvis frågar någon som jag inte känner "- Är du muslim?" och får som en misstänksam blick tillbaka. Sådant gör att jag skriver det här med grumliga ögon. Det är helt oförlåtligt.

Trollhättan är Sveriges mest segregerade stad vilket säger en hel del när Sverige i sin tur är ett av Europas mest segregerade länder. Socialdemokraterna har styrt staden sedan demokratin infördes i Sverige och ända fram till vårt senaste val (i över 100 år). Det är helt oförlåtligt.

När någon som jag frågar om din bakgrund eller religion så är det inte ens av nyfikenhet - det är för att känna gemenskap. Det kanske låter konstigt men egentligen är det en självklarhet: hela min barndom och större delen av mina ungdomsår har varit uppbyggd på en gemenskap med dessa olikheter väldigt närvarande. När jag får svar på sådana frågor så väcks nostalgi på olika sätt och vis - en svensk som börjar minnas sin svenska uppväxt med andra svenskar. Varken mer. Varken mindre. Det får mig att minnas tider som både du och jag längtar tillbaka till.

Det är såklart omöjligt för någon annan att veta men nu vet du - liksom övriga läsare - att även en känsla av gemenskap kan finnas bakom sådana frågor.

Till alla med en utländsk bakgrund och som har hängt med ett tag - glöm ALDRIG att vi har gjort den här resan tillsammans. Det betyder faktiskt någonting när vi springer in i varandra. Det har format oss båda.

Vi är inte främlingar utan har en gemensam historia som våra barn-barns-barn kommer att läsa om i skolan! - de kommer att läsa om oss under rubriken "Sveriges historia".

Du kan ha vilken jävla bakgrund som helst så länge som du vill se stolta svenska barn öppna sin första historiebok - det är ta mig fan DET ENDA som har betydelse.

Lägg din röst på människor som inte är fega smygrasister som bara ryter ifrån och sätter ner foten när någon ser ut som dem själva. Dessa människor är inte kapabla till att skapa ordning och reda i situationen som vi har nu - de är totalt värdelösa i den uppgiften för att inte säga direkt skadliga.

Det är i min mening det bästa rådet som jag kan ge dig - speciellt när det kommer till personvalen - men vart den rösten landar avgör du bäst själv.

"I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
Svar på tråden Om Sverigedemokraterna och mig sjäv