Inlägg från: Hjortsö79 |Visa alla inlägg
  • Hjortsö79

Vår 9-månaders nätter är rena tortyren

Hej! Det låter riktigt jobbigt för hela familjen. Kan vara en form av nattskräck även om detta ofta visa sig lite senare. Hur sover ni idag? Låter som att han läggs i egen säng/rum och ni föräldrar sover i er säng? Jag tänker att det kan vara värdefullt för er att börja dela upp natten så du har ansvar för att trösta under ena hälften och din man under andra hälften. Såvida inte alla automatiskt vaknar och engagerar sig pga litet boende eller lyhördhet mm.

Det är såklart viktigt att barn lär sig sova i egen säng så småningom men under perioder fick vi samsova när barnen var små, det finns enligt min uppfattning inget mer effektivt och naturligt sätt att skapa trygghet för bebisar än när de känner att föräldern är nära under sömnen. Båda föräldrarna måste inte sova med bebisen såklart, därav tänker jag att ni kan turas om att skapa denna extra trygghet som han behöver under en period. 

• Hjortsö79

Han är förmodligen inne i en utvecklingsfas så det kommer förhoppningsvis gå över ganska snart. Men eftersom det gått en månad nu och ni båda känner er helt slut skulle jag tänka undantagstillstånd och köra följande schema: 

Ni lägger er son som vanligt senast 19, sen har ni en timmes vuxentid ihop i vardagsrummet innan ni båda lägger er i sängen vid 20. Då kommer han kanske vakna men förmodligen är han i djupsömnen då och vaknar först som vanligt vid 21. Ni lägger er alltså båda i sängen, du med öronproppar i och din bättre hälft med sin ipad, en bok eller vad han nu vill hålla på med. Sen är det hans ansvar att trösta barnet fram till det att han vaknar runt midnatt. Vid det laget har du fått 4 timmars sömn och är bättre rustad att ta bebisen resten av natten. Ska han nattammas kan det även vara en bra tid att göra det då. Din man går sen o lägger sig på soffan med öronproppar, alternativt kan du ligga på soffan fram till midnatt så ni turas om att ligga i sängen. När bebisen sover middag är det också bra om du kan prioritera att vila samtidigt, släpp alla andra måsten de är inte viktiga just nu. På så sätt får alla åtminstone lite sömn och jag skulle våga påstå att ni även växer i ert föräldraskap. Lycka till TS :)

Svar på tråden Vår 9-månaders nätter är rena tortyren