Vår 9-månaders nätter är rena tortyren
Vet inte vad vi ska ta oss till längre. Vår relation håller även på att förstöras pga sonens dåliga sömn och allt ger bara sån ångest.Sonen som är 9 månader nu har alltid sovit mer eller mindre dåligt med många uppvak men har oftast somnat om hyfsat snabbt igen. Men sen ca en månad tillbaka har det varit kaos. Från att han somnar runt 18.30-19.00 börjar uppvaken varannan timme fram till att han vaknar för dagen vid 05-05.30. Han vaknar samma tid oavsett hur lite sömn han har fått. Vid uppvaken gråter han och gnäller hysteriskt och det går absolut inte att få honom att somna om i sängen. Vi måste ta upp honom i famnen och vagga honom men inte ens det duger. Han spänner sig och nästan klättrar på en samtidigt som han gråter, nästan som att han skulle ha ont. Men varför skulle han ha ont precis under de timmarna på natten? Han utreds för mjölkallergi så det är inte det. Han är alltid pigg och glad när han vaknar runt 05 och är mestadels på bra humör hela dagen. Han vilar även bra på dagarna.
De här uppvaken och försöken att få honom att lugna ner sig och somna om kan ibland ta 2-3 timmar och det förstör hela natten. Jag ammar inte längre på dagarna men använder det ofta som ett sista försök att få honom ner i varv på nätterna. Jag vill inte längre nattamma men vet inte hur vi ska få honom att somna om snabbt annars när inte ens vagga i famnen funkar?
Att gå och lägga sig innebär bara stress och ångest inför när nästa uppvak kommer ske och hur länge de ska pågå. Sömnbristen går såklart ut över våra humör och orken är minimal. Vi tjafsar om småsaker hela tiden och jag är livrädd att det här kommer göra att vår kärlek där ut. Någon som känner igen sig eller har tips på vad vi kan göra? Tanken på att det här kanske kommer pågå i flera månader till ger mig panik. Vi orkar inte mer.