Inlägg från: Anonym (toodiloo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (toodiloo)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Anonym (On point) skrev 2023-10-19 11:24:13 följande:

Har försökt svara på TS fråga om otrohet är en förutsättning i ett 20+ årigt förhållande.

Jag svarade nej, men undersökningar säger att ca 30% är otrogna någon gång. 

Sedan var jag dumdristig  nog att påstå att bästa sättet att undvika detta är att inte glömma bort att aktivt jobba på att hålla samlivet levande under dessa 20 år.

Tydligen trampade jag på någons ömma tå där och diskussionen om huruvida ett bra förhållande skulle minska "risken" för otrohet eller ej.

Personligen tror jag att det är viktigt att man i långa förhållanden är medveten om faran med att ta varandra för givna och att man måste lägga lite tid på varandra. 

De som vill fortsätta att diskutera orsaker till otrohet får fortsätta med detta. Jag har tröttnat. Vi är alla olika och orsakerna är olika men det har inget med TS fråga att göra.

Nja det du gjorde var att komma med tvärsäkra påståenden om att "bästa sättet att vaccinera sig mot otrohet är att hålla samlivet vid liv" som bevisligen inte stämmer med verkligheten för folk verkar ju vara otrogna oavsett hur bra samliv de har hemma och då vaccinerar man ju sig mot fel sak för det verkliga problemet är då brister (egoism och falskhet) hos individen inte relationen.

Och när man kommer med tvärsäkra felaktiga påståenden så får man ju räkna med att de kan bli ifrågasatta.

Anledningen till den långa diskussionen var snarare att du krampaktigt höll fast vid dina bevisligen felaktiga påståenden om att otrohet beror på problem i relationen.

Den ömma tån verkar snarare ligga hos dig eftersom det verkar vara väldigt viktigt för dig att tro att otrohet beror på problem i relationen trotts att det inte verkar stämma med verkligheten. Jag har frågat dig flera ggr varför det är så viktigt för dig att tro det utan att få svar.
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (On point) skrev 2023-10-19 13:44:24 följande:
    Nu tramsar du
    Om det är så viktigt för dig att få veta varför jag tror att det är viktigt att man är rädda om varandra i en relation så kan jag bara svara att det är en självklarhet

Om man inte inser detta ska man nog inte vara i någon relation över huvud taget..
    Snygg halmgubbe där... det jag frågade dig var varför det är så viktigt för dig att tro att otrohet beror på problem i relationen... INTE det du skriver nu. Jag står för vad jag skriver, dina egna halmgubbar får du stå för själv.

Och där har vi ju anledningen till de bisarra diskussionerna för du verkar ju gilla att förvanska saker och slänga dig med halmgubbar. Och då blir ju diskussionerna såklart, långa och bisarra,

Inser man inte detta så borde man kanske inte vistas i diskussionstrådar öht?
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (On point) skrev 2023-10-19 14:25:17 följande:
    Det är inte speciellt viktigt för mig överhuvud taget. Det viktiga för mig är att ge TS ett svar på frågan som jag kan stå för.

Att det är viktigt för dig att veta detta övergår mitt förstånd. Du verkar ju inte alls vara intresserad av TS fråga.

Vad som är viktigt för mig är totalt ointressant.  Du påstår att mitt svar är en halmgubbe, vet du vad en halmgubbe innebär?

Om det är någon som argumenterar med halmgubbar så är det nog du som lyckas förvränga diskussionen från en enkel fråga TS ställde till en argumentation krig om otrohet sker i goda relationer eller ej. 

Jag hävdar att jag tror att vanligare att det händer när relationen haltar. Du accepterar inte detta. 

FL är ingen kurs i argumentationsteknik !

Vanliga människor vill få andra vanliga människors svar på sina frågor och funderingar.  

Vad får du ut av att tramsa på detta sätt med mig?
    Jasså säger du det? 

När man förvanskar det andra säger till något annat för att få andras argument att framstå som irrationella och sina egna förvrängda argument som rationella så kallas det för en halmgubbe.

Halmdocka (halmfigurhalmgubbe), engelska straw man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.[1][2]

De förvrängda argumenten framställs som absurda och blir därför lätta att argumentera mot. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört. Halmdockor kan leda till att en debatts fokus fjärmar sig från kärnfrågan. 

sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Och det är något du pysslat med ganska genomgående i tråden, allt från att låtsas som att du inte fattar att enkäter görs anonymt till att snacka om att andra inte fattar att en relation minsann inte blir bra av en otrohet...eller din senaste halmgubbe där du gör om "varför är det så viktigt för dig att tro att otrohet beror på problem i relationen" till "varför jag tror att det är viktigt att man är rädda om varandra i en relation" Tomte

Och nu ska du försöka få andras motargument till dina felaktiga påståenden till att framstå som OT, och det är ju såklart bara du som vill TS bästa...

Ja vanliga människor vill få andra vanliga människors svar på sina frågor och funderingar.... så varför sitter du då och förvränger andras frågor med en massa halmdockor?

Både FL och andra diskussionsforum är till viss del "en kurs i argumentationsteknik" för argumenterar man på det falska och manipulativa sättet du gör så ska man inte förvänta sig ett trevligt bemötande eller gnälla om andras "tramsande" för den som tramsar är ju i så fall du och det andra gör är att BEMÖTA ditt tramsande Flört
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-19 13:21:46 följande:

Jag uppfattade inte att du ställde någon specifik fråga direkt till mig, såg inte att du citerade mig.

Jasså? Du missade alltså att det uttryckligen står fråga i meningen och dessutom ett frågetecken på slutet? Och du missade tydligen oxå att frågan inte handlade om mig utan om anledningar till otrohet?

Ja du måste nog ha haft väldigt bråttom när du läste eller bara läst väldigt olyckligt.Oskyldig

Jag för min egen personliga del upplever absolut inte att några människor generellt beter sig som svin. Vad som skiljer, och olika ageranden, är inte möjligt för mig svara på eftersom jag inte delar din uppfattning om att människor beter sig som svin. Jag delar absolut inte din människosyn.

Så du menar alltså att bedra sin partner inte är svinaktigt?
    Att svika, ljuga och manipulera sin partner är inte att bete sig som ett svin?

Ok, men även om du tycker sånt är helt ok måste du väl ändå kunna förstå att det förmodligen finns nån slags skillnad hos de olika individerna om de agerar så olika på livets komplexitet, eller?

Jag har inga teorier om dig, utan jag ställde bara en enkel fråga till dig.
    Apropå ditt uttalande om att bete sig som svin,
    jag undrar hur du själv betedde dig mot din partner när den bestämde sig för att vara otrogen mot dig?

Ja men den frågan har ju inte ett skit med frågeställningen att göra och vi vet nog båda två varför du ställde den.

Och den frågan är ju i sig talande för den bygger på att det är den bedragnes fel att den andra är otrogen. Dvs du lägger ansvaret för den enes val att vara otrogen på den personen bedrog och det är ju både irrationellt och faktiskt ganska korkat eftersom hur kan den som blev bedraget kunna ha ett ansvar för att den andra fick för sig att vara otrogen istället för att hantera ett eventuellt missnöje på andra sätt?

Tar du på dig själv på dig ansvaret för valen andra gör?

• Anonym (toodiloo)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-20 09:15:55 följande:
    Nej, du glömmer det viktigaste.

I ditt resonemang utgår du bara från de otroheter som blir kända.

Men du glömmer att väldigt många aldrig blir kända,
    de uppdagas inte och erkänns inte, vilket sannolikt gäller för de allra flesta. De flesta blir aldrig kända.
    I de flesta fall följer inga draman, inga bråk, och i de flesta av dessa fall följer självfallet ingen skilsmässa.

Rätt så självklart om man inte väljer att helt blunda för helheten och den sanna bilden.
    Har du några belägg för att de flesta otrohet inte blir kända? Och hur kan du påstå att andra blundar för den "sanna" bilden om du inte vet om den bilden verkligen är sann?

Är att svika, ljuga och manipulera sin partner är ok bara personen inte får reda på det?
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-20 01:02:00 följande:
    Alltså, svinen - och även suggorna Glad - FINNS ju. Men personen du svarar har hakat upp sig, och tror att de utgör hundra procent av alla som är otrogna. Så är det naturligtvis inte, det finns SÅ många orsaker som kan göra att en vanlig, trevlig, vettig människa som aldrig önskat göra någon annan något ont, halkar dit.

Förälskelse, stark attraktion, kåthet (man får inget hemma, eller för sällan), alkoholberusning, en längtan efter att få känna sig levande igen när äktenskapet har förvandlats till "Företaget Familjen AB" (eller något ännu värre, kanske ett litet Helvete till och med), "tillfället gör tjuven", en känsla av att man befinner sig långt borta från den vanliga världen och dess regler och krav (typ utomlands med människor man aldrig kommer att träffa mer). Släng in två-tre stycken av dessa faktorer samtidigt, och vem som helst kan vara otrogen. Tror jag. Om man inte är Påven - men han får å andra sidan inte ha något sexliv alls...

Men svinen och suggorna FINNS som sagt, jag har träffat ett par stycken. På min pappas arbetsplats fanns t.ex. en frånskild kvinna (det här var på den tiden då det inte var så vanligt att vara frånskild, och det hade dålig klang), som tydligen bestämt sig för att förstöra så många äktenskap hon kunde, bara för att hon var avundsjuk och bitter över att själv ha blivit frånskild. Hon förförde den ena manliga kollegan efter den andra, och äktenskapen gick i kras som om en lavin dragit fram...

Tänker även på en väldigt snygg och charmig man - fantastisk dansör var han också - i danskretsar där jag höll till förut. Han förförde den ena upptagna kvinnan efter den andra, utan några allvarliga avsikter med henne - bara för att han kunde, typ. Där gick inte bara äktenskap och andra förhållanden i kras, utan kvinnorna som han var tillsammans med en kort tid och sedan kastade på soptippen, blev ju även hjärtekrossade. En av dem begick till och med självmord. Hon hade två ganska små barn också, det var hemskt tragiskt för alla - men ärkesvinet självt verkade likgiltigt för detta...
    Svin finns ju i alla sammanhang, finns alltid nån person som skiter fullkomligen i andra och tänker bara på sig själv, det kan ju knappast vara någon nyhet för någon. Men vissa vill hävda att det inte gäller otrohet, det gäller i alla andra sammanhang men inte otrohet....det är ju ett urlöjligt argument.

Jag tror den verkliga problematiken är att människor som beter sig som svin inte vilja se sig själv som sådana och hitta alltid på en massa fina argument för att rättfärdiga sitt agerande, därav de bisarra diskussionerna. Jag menar ta bara den där "danssnubben" i ditt inlägg, hur skulle han beskriva sitt agerande? Hur skulle han bemöta påståenden om att han beter sig som ett svin Jag misstänker att hans argument skulle vara väldigt lika de vi ser i denna tråd Flört
  • Anonym (toodiloo)
    Tyra myra skrev 2023-10-19 22:59:09 följande:
    Erfarenhetsmässigt ser det ut ungefär så här
    I de alla flesta fall uppdagas aldrig otroheten, därmed har vi ingen som helst aning om varför de skedde.

Ungefär hälften av de otroheter som kommer fram består av otrohet i samband med alkohol där många har problem med alkohol och andra droger

I den andra hälften av otroheterna uppger man en mängd olika anledningar/orsaker 

Om vi ser till TS fråga om huruvida man i långa förhållanden 20+ år, får räkna med otrohet så kan jag varken säga ja eller nej.

Att otrohet förekommer vet vi.  Att den del av otroheterna som kommer fram skapar problem i relationen vet vi också. Att problem i relationen är en bidragande  orsak till otrohet vet vi också.  Man söker något man anser sig sakna helt enkelt. 

Du frågar vad som får mig att tro att det är ok att svika så fort man får problem i relationen. Den frågan är omöjlig att besvara eftersom jag inte tycker att otrohet är ok.  Jag tycker att man ska ta hand om sina relationer gör man inte det ska man bryta. Båda parter har lika stort ansvar för relationen i alla avseenden.  
    Vi vet kanske inte vad personen som var otrogen ansåg sig ha för anledning men vi vet med all säkerhet att det var till 100% personens eget val och att personen kunde låtit bli om hen velat. Så vem som ansvarar för otroheten råder det inga som helst tvivel om.

Om vi ser till TS fråga så är svaret på det givetvis nej för bevisligen finns det ju många långa relationer där otrohet inte förekommit. Om det finns många som klarar av att vara ihop 20+´år utan att vara otrogna så är ju otrohet då inte någon man får räkna med.

Att otrohet förekommer vet vi, i hur stor utsträckning råder det däremot delade meningar om där de som själva är otrogna gärna vill tro att alla göra likadant och andra håller inte håller med om det. Statistiskt sett ligger väl siffran på 30-.40% beroende på källa. Det betyder att 60-70% inte är otrogna och även det talar ju för att det går alldeles utmärkt att ha en lång relation utan otrohet.

FEL, vi vet att problem i relationen KAN vara en bidragande faktor för vissa men inte för andra, för vi vet ju att alla inte är otrogna så fort de känner sig missnöjda över något.  Så återigen så hänger det på individens val och inte på eventuella problem i relationen. Vissa klara av att hantera eventuella problem på ett värdigt sätt, andra inte.

Men vi vet oxå att många är otrogna UTAN att ha problem i relationen och då kan man ju inte påstå att all otrohet skulle bero på problem i relationen.

Om du inte tycker otrohet är ok så borde väl frågan vara väldigt lätt att svara på. Är det inte ok att vara otrogen så är det ju inte ok om man har problem i relationen heller.

Båda parter har ett ansvar över relationen men ansvaret över valet att vara otrogen ansvarar man alltid för helt själv eftersom det är något man valde alldeles själv utan sin partners deltagande. Man kan aldrig skylla sina egna val på andra.
  • Anonym (toodiloo)
    Tyra myra skrev 2023-10-20 11:43:34 följande:

Till Tooliloo

När jag läser dina inlägg så slås jag av några saker. Du har ett stort behov av att "  FÅ RÄTT " Problemet är att det finns inget rätt och fel i denna fråga
    " FÅ SISTA ORDET"  Problemet är att diskussionerna mellan dig och ett fåtal andra här i tråden överskuggar frågan som TS ställde.

Din aggressivitet gör att du triggar andra och atmosfären i tråden gör att andra lämnar och intressanta inlägg gå förlorade. 

Att använda ord som SVIN för att beskriva människor verkar vara populärt i din värld men SNÄLLA låt djurriket vara. Inse att vi alla är olika och att alla personligheter inte är kompatibla. Att problem uppstår i den flesta parrelationer kan vi nog vara överens om. Att problem som inte löses skapar fler problem kanske vi också kan enas om därför är det tyvärr också så att OTROHET i parrelationer brukar höra samman med andra olösta problem. 

Du ropar efter fakta när dina argument tagit slut. Tyvärr finns det väldigt lite av den varan. Eftersom det sannolikt är så att de flesta otroheter aldrig kommer fram är det omöjligt att göra en fullvärdig undersökning av detta. Därför är det till stora delar EMPERIN som ligger till grund för de uppskattningar som finns att tillgå.

Jag ställer nu TS fråga till dig,  VAD TROR DU? FÅR MAN RÄKNA MED OTROHET I 20+ RELATIONER?
    Det är på tiden att du ger oss ditt svar

Det har du med Tyra, det kallas för argumentation, när två personer tycker olika i en fråga så lägger man fram argument för varför man tycker som man gör. Så ditt snack om att jag tycker det är viktigt att "få rätt" är ju ett oerhört patetiskt argument för det är ju exakt vad du gör du med.

Japp, jag använder ordet svin eftersom jag tycker att svika, ljuga och manipulera är svinaktiga handlingar. Men det lustiga här är att du verkar tycka att kalla otrogna människor för svin är hemskt men att vara otrogen tydligen helt ok men påstår ändå att du anser att otrohet är fel Drömmer

Nejdå, jag ropar inte efter fakta EFTER att mina argument tagit slut, det är snarare så att mina argument BYGGER på fakta och dina argument bygger på vadå? Luft? Egna teorier? allmän BS?... jag menar vad har du för fakta som stödjer att du skulle ha ett ansvar för andras val? 

Jag har redan skrivit att jag INTE tycker man får räkna med otrohet i NÅGON relation, inte ens i 20+ relationer.  Så svar på den frågan har jag redan gett, att börjar babbla utan att ha läst kan du inte skylla på mig.

Så vad är problemet Tyra? Fick du slut på vettiga argument och kände att du behövde börja prata person istället för sak?
  • Anonym (toodiloo)
    Tyra myra skrev 2023-10-20 13:16:08 följande:
    Kommentar överflödig!

En argumentation består av en serie påståenden som börjar med argumentationens premisser och som mynnar ut i argumentationens tes.

Resonemangets slutledningar ska visa att slutsatsen följer ur dess premisser.

Du argumenterar att OTROHET är fel. Men varken jag eller någon annan påstår något annat. Jag har aldrig påstått att det är rätt, knappast någon annan heller. Så vari ligger argumentationen?

Däremot kan jag argumentera mot att du verkar tro att alla som någon gång är otrogna är svin. Jag kan argumentera mot att man kallar människor för svin. Jag kan argumentera för en god etik i detta forum.

Sist men inte minst argumenterar jag för att svar och inlägg i tråden bör följa TS fråga. Alltså inte vara OT 

Du fabulerar
    Haha, och det menar du att det inte är vad du gör, argumenterar för din sak?
    Eller menar du att när du argumenterar för dina åsikter så är det ok, men när andra gör det så vill de bara "ha rätt"?... man skulle ju nästan kunna kalla det för dubbelmoral Drömmer

Mycket snack på dig Tyra men väldigt lite fakta... så jag frågar igen... vad har du för fakta som stödjer dina påståenden? 

Om A är missnöjd med sin relation med B och har flera alternativ att välja mellan men väljer just otrohet utan att göra A delaktig i sin beslutsprocess. På vilket sätt menar du att B har ett FAKTISKT ansvar för A val?

Den enda som fabulerar här är nog du Tyra för det enda du hittills åstadkommit är en massa känsloragument, allmänt BS och vaga insinuationer så du snabbt sen kan hävda att du minsann inte alls sagt att...bla bla. Och så fort dina vaga och irrationella argument ifrågasätts så går du över till att snacka och att andra minsann bara vill ha rätt Tomte

Ditt sätt att argumentera är lika falskt som dina värderingar.
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-20 14:07:58 följande:
    Nej.
    Hur tror du att det skulle gå till att mäta frekvensen på något som inte är känt??? Förklara detta för alla om du kan...
    Nä precis, så varför sitter du då och kallar dina påståenden för "sanning" när du själv skriver att du inte vet?
    Nej.
    Hur tror du att det skulle gå till att mäta frekvensen på något som inte är känt??? Förklara detta för alla om du kan...

De allra flesta klarar noga förstå att det sannolikt finns en betydande del som förblir okända, de flesta klarar att göra en egen rimlighetsbedömning.
    De flesta klarar av att skilja på subjektiva gissningar om "sannolikhet" och "sanning". Du verkar tydlige inte klara av det.

NEJ, dina gissningar är INTE sanning, sanning är det när du kan styrka det med fakta.
    Självfallet är den sanna bilden att en andel av alla otroheter inte blir känd.
    Hur stor den delen är kan man självfallet ha olika åsikter om, olika människor känner olika stort behov av att blunda och försöka dölja att de ens finns.
    Du själv verkar ha ett unikt stort behov att blunda.
    Men som sagt, de flesta kan nog göra en egen sannolikhetsbedömning.
    Ja att alla otroheter inte blir kända är sant, men det är ju INTE vad du påstod. Det du skrev var:
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-20 09:15:55 följande:
    De flesta blir aldrig kända.
    I de flesta fall följer inga draman, inga bråk, och i de flesta av dessa fall följer självfallet ingen skilsmässa.

Rätt så självklart om man inte väljer att helt blunda för helheten och den sanna bilden.

Det du påstod vara att de FLESTA fallen blir aldrig kända och det säger ju du själv att man inte kan veta... Varför ändrar du helt plötsligt ditt påstående?

Resten bygger ju på samma idioti, du snackar om sanning hit och dit utan att ha några som helst belägg för det.
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?