Tyra myra skrev 2023-10-19 22:59:09 följande:
Erfarenhetsmässigt ser det ut ungefär så här
I de alla flesta fall uppdagas aldrig otroheten, därmed har vi ingen som helst aning om varför de skedde.
Ungefär hälften av de otroheter som kommer fram består av otrohet i samband med alkohol där många har problem med alkohol och andra droger
I den andra hälften av otroheterna uppger man en mängd olika anledningar/orsaker
Om vi ser till TS fråga om huruvida man i långa förhållanden 20+ år, får räkna med otrohet så kan jag varken säga ja eller nej.
Att otrohet förekommer vet vi. Att den del av otroheterna som kommer fram skapar problem i relationen vet vi också. Att problem i relationen är en bidragande orsak till otrohet vet vi också. Man söker något man anser sig sakna helt enkelt.
Du frågar vad som får mig att tro att det är ok att svika så fort man får problem i relationen. Den frågan är omöjlig att besvara eftersom jag inte tycker att otrohet är ok. Jag tycker att man ska ta hand om sina relationer gör man inte det ska man bryta. Båda parter har lika stort ansvar för relationen i alla avseenden.
Vi vet kanske inte vad personen som var otrogen ansåg sig ha för anledning men vi vet med all säkerhet att det var till 100% personens eget val och att personen kunde låtit bli om hen velat. Så vem som ansvarar för otroheten råder det inga som helst tvivel om.
Om vi ser till TS fråga så är svaret på det givetvis nej för bevisligen finns det ju många långa relationer där otrohet inte förekommit. Om det finns många som klarar av att vara ihop 20+´år utan att vara otrogna så är ju otrohet då inte någon man får räkna med.
Att otrohet förekommer vet vi, i hur stor utsträckning råder det däremot delade meningar om där de som själva är otrogna gärna vill tro att alla göra likadant och andra håller inte håller med om det. Statistiskt sett ligger väl siffran på 30-.40% beroende på källa. Det betyder att 60-70% inte är otrogna och även det talar ju för att det går alldeles utmärkt att ha en lång relation utan otrohet.
FEL, vi vet att problem i relationen KAN vara en bidragande faktor för vissa men inte för andra, för vi vet ju att alla inte är otrogna så fort de känner sig missnöjda över något. Så återigen så hänger det på individens val och inte på eventuella problem i relationen. Vissa klara av att hantera eventuella problem på ett värdigt sätt, andra inte.
Men vi vet oxå att många är otrogna UTAN att ha problem i relationen och då kan man ju inte påstå att all otrohet skulle bero på problem i relationen.
Om du inte tycker otrohet är ok så borde väl frågan vara väldigt lätt att svara på. Är det inte ok att vara otrogen så är det ju inte ok om man har problem i relationen heller.
Båda parter har ett ansvar över relationen men ansvaret över valet att vara otrogen ansvarar man alltid för helt själv eftersom det är något man valde alldeles själv utan sin partners deltagande. Man kan aldrig skylla sina egna val på andra.