Inlägg från: Anonym (toodiloo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (toodiloo)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Anonym (On point) skrev 2023-10-17 22:48:30 följande:
    åtskilliga är knappast en majoritet. Om de du hänvisar till är skribenter här på FL så vågar jag nog påstå att det mesta är fejk.

2 av tio enligt en tidningsenkät ger 20% av Sveriges familjer 2022 1 400 000 st
    detta innebär att det i 280 000 familjer förekommer otrohet.  I andra mer vetenskapliga internationella undersökningar uppskattar att uppemot 50% är otrogna.   

Eftersom skilsmässostatistiken  i Sverige ligger upp mot denna siffra så tror jag att den är mera rättvisande.  

Att läser om några fall här på FL så visar det ingenting

Nej inse att uppemot hälften av äktenskapen spricker på grund av bland annat otrohet. Att dessa äktenskap skulle ha varit lyckliga om inte någon varit otrogen är nonsens 
    Dock visar ju de enkäter som gjorts att majoriteten av de otrogna som svarat inte alls hade problem i relationen som anledning utan "ombyte och spänning" så JA de som är otrogna UTAN problem i relationen verkar vara i majoritet.

Tvärtom brukar tidiningdundersökningar visa på högre otrohetssiffror än vetenskapliga undersökningar på global skala och oavsett om det är 20 eller 50% så är det ju ÄNDÅ inte så att majoriteten gör det pga prooblem i relationen så  dina argument haltar rejält.

Ingen har sagt emot att relationer skulle varit lyckligare utan otrohet, det är något du själv hittat på och om det är nonsens eller ej får du i så fall fråga dig själv. Det som diskuterats är om all otrohet beror på problem i relationen där du verkar tro att det är så men verkar ha väldigt svårt svårt att styrka det.
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-18 15:02:30 följande:
    Har du någon aning om vad du pratar om när det gäller statistik?
    En enkät kan aldrig visa någon tillförlitlig statistik.

Hur var urvalet? Var det enbart gifta par? Som varit gifta i hur många år? Sambopar? Samkönade äktenskap eller samkönade relationer? Gällde ens urvalet överhuvudtaget par i långvariga relationer? Eller gällde det alla människor, i åldrar från tonåringar till 90+? I relation, i långvarig relation eller även de som inte ens var i någon par-relation???
    Svaret är att du högst sannolikt inte har någon aning om vad du pratar om.

Hur var frågan ställd?
    Har du någonsin hört talas om att "som man ropar får man svar"? Detta är i verkligheten centralt och det är bland det första och mest grundläggande man får lära sig när man studerar ämnet statistik.

TS talar om relationer efter 20+ år. 
    Om du lyckas inbilla dig själv att otroheter bland dessa endast skulle ha förekommit i  20% av relationerna så måste du leva långt från verkligheten och/eller vara mer naiv än vad som kan vara nyttigt för dig.
    Frågan är om du fattar?

Ja enkäter är inte 100% tillförlitliga men det fan så mycket mer tillförlitliga än vad någon person själv tycker eller anser sig ha sett i sin lilla krets.

Dessutom behövs inga enkäter för att motbevisa att varenda kotte på hela planeten bara kan otrohet pga problem i relationen. Bara en sån enkel faktum människor är olika och hanterar missnöje olika och att alla inte är otrogna så fort man blir missnöjd över något borde ju räcka gott och väl för att fatta att ett sånt påstående är irrationellt.

Men för personer som verkar har något slags desperat behov av att tro att precis all otrohet bara måste bero på problem i relationen och vägrar ta till sig enkla fakta så finns ju inte så mycket annat än att hänvisa till enkäter som klart och tydligt visar att NEJ man behöver inte alls ha problem i relationen för att vara otrogen och den lilla statistik som finns verkar stödja det.
  • Anonym (toodiloo)
    ClumsySmurf skrev 2023-10-18 15:14:58 följande:
    Det är väldigt ofta båda upplever problem i relationen, myten är att det är den bedragna som är problemet.
    Japp, eller att ett missnöje med sin relation per automatik leder till att man är otrogen som om det skulle vara nån slags naturlag att missnöje = otrohet.
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-18 16:28:50 följande:
    TS talar om relationer efter 20+ år. 

Om du lyckas inbilla dig själv att otroheter bland dessa endast skulle ha förekommit i  20% av relationerna så måste du leva långt från verkligheten och/eller vara mer naiv än vad som kan vara nyttigt för dig.
    Hur länge man varit ihop spelar ju noll roll, folk kan vara otrogna efter 2 veckor, 2 år, 20 år eller aldrig.

Vad har antalet personer som är otrogna att göra med vilken anledning man har för att vara otrogen?
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-18 16:28:50 följande:
    Frågan är snarare varför du har ett sånt behov av att normalisera otrohet?
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Grönare gräs) skrev 2023-10-19 08:07:07 följande:
    Exakt. Tack!

Den som inte förstår att människor kan tänka annorlunda efter 20 år måste vara en riktigt rigid jävel själv.
    Den som inte kan förstå, eller låtsas inte förstå skillnaden mellan att förstå varför människor ibland beter sig som rövhål och att acceptera att människor ibland beter sig som rövhål måste vara en riktig korkad och/eller falsk jävel.Flört

Jag tror alla kan förstå varför folk ibland beter sig som rövhål, vare sig det är 2 veckor senare eller 20 år senare, men det betyder inte att man måste tycka det är ok.
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Inteperfekt) skrev 2023-10-18 23:20:20 följande:

Under 20 år händer det mycket? man kan ha varit kompatibla när man inledde relationen och de flesta gör nog det med tanke att den ska hålla. Ibland blir det inte alltid som man tänkt sig även om man kämpar för det. 

Frestelser kommer alltid att finnas oavsett längd på förhållande, och jag tror personligen inte att det är vad som avgör om fler är otrogna eller inte. Vissa söker spänning, andra har problem i relationen och faller för frestelsen? 
    Tycker dock man ska vara försiktig med att döma då livet inte är svar eller vitt. 

Håller med om att det imte är relationen utan individen som avgör hur man agerar vid frestelser.

Men angående dömande:

Om fler dömde sig själva innan de gjorde korkade saker så skulle andra slippa döma dem i efterhand?

Livet är inte svartvit för någon, men alla beter sig inte som svin när det blir komplicerat. De som inte beter sig svin när det blir komplicerat är kanske lite bättre på att döma sig själva när de håller på och bestämmer sig för hur ska agera? Jag menar, är man väldigt odömande med sig själv så är det antagligen väldigt lätt att ge sig själv tillåtelse att göra i stort sett vad som helst, och då kommer ju agerandet förmodligen matcha inställningen, Ju mer odömande desto mer gränslöst beteende.
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (jag) skrev 2023-10-19 09:03:40 följande:
    Håller med. Det är helt logiskt att det är svårare att stå emot frestelser om man inte är nöjd med förhållandet man lever i. Det innebär inte att det inte finns de som är otrogna utan att ha problem i sitt förhållande. Inte heller innebär det att det är rätt att vara otrogen.
    Nja, bevisligen är ju människor otrogna vare sig de har det bra hemma eller ej. Annars hade "problem i relationen" kommit på första plats vid enkäter och idet gör det inte.

Sen håller jag med om att de förmodligen är lättare att vara otrogen om man har det dåligt hemma än om man det bra, men det betyder ju inte per automatik att alla eller majoriteten av de som är otrogna har problem i relationen.

I den här undersökningen var det tex bara 12% av de tillfrågade som hade "problem i relationen" som anledning. Och detta speglas av andra som gjorts tidigare.

www.doktorn.com/artikel/unders%C3%B6kning-d%C3%A4rf%C3%B6r-v%C3%A4ljer-svenskarna-att-vara-otrogna/

Vad var orsaken/orsakerna till att du har/hade flera sexuella relationer parallellt?

Flera svar var möjliga. Nedan presenteras ett urval av svarsalternativen.

Kåt

41% (totalt)

31% (kvinnor)

47% (män)

Det uppkom en möjlighet       

26% (totalt)   

23% (kvinna)   

28% (man)

Spänning           

25% (totalt)   

20% (kvinna)   

28% (man)   

Variation i mitt sexliv       

23% (totalt)   

27% (kvinna)   

21% (man)

Önskan om kravlöst sex       

23% (totalt)   

24% (kvinnor)   

23% (män)

Behov av bekräftelse       

19% (totalt)   

35% (kvinnor)   

10% (män)

Nyfiken           

19% (totalt)   

17% (kvinnor)   

20% (män)

Blev förförd           

16% (totalt)   

19% (kvinnor)   

14% (män)

Önskan om experimentera sexuellt   

12% (totalt)   

10% (kvinnor)   

14% (män)

En dålig relation       

12% (totalt)   

14% (män)   

11% (kvinnor)   

Onykter/påverkad       

11% (totalt)   

7% (kvinnor)   

13% (män)

För att jag och min partner vill/ville det   

9% (totalt)  

13% (kvinnor)  

8% (män)

Jag är/blev förälskad i någon annan   

8% (totalt)   

9% (kvinnor)   

8% (män)

Spänning till förhållandet       

7% (totalt)   

8% (kvinnor)   

7% (män)

Inte tillfredsställd med min partner   

7% (totalt)   

2% (kvinnor)   

10% (män)
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (On point) skrev 2023-10-18 23:41:50 följande:
    Det är nog precis så man får se på det. Livet händer, väldigt lite kan förutspås. 
    Nja, det är ju en väldigt grov generalisering , livet "händer" ALLA, men alla beter ju inte sig som svin när livet blir komplicerat.

Så den intressanta frågan är varför beter sig vissa som svin och andra inte när livet blir komplicerat? Vad är det som skiljer mellan dem? Vad är det som gör att de agerar olika? 
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Vanligare än vi tror) skrev 2023-10-19 11:36:13 följande:
    Apropå ditt uttalande om att bete sig som svin,
    jag undrar hur du själv betedde dig mot din partner när den bestämde sig för att vara otrogen mot dig?
    Dina teorier om mig är säkert jätteintressanta men det var ju inte det jag frågade dig om, eller hur? Så jag ställer frågan igen se om du lyckas hålla dig till ämnet istället för att ducka frågor genom att börja prata person istället för sak.

Så den intressanta frågan är varför beter sig vissa som svin och andra inte när livet blir komplicerat? Vad är det som skiljer mellan dem? Vad är det som gör att de agerar olika? 
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?