• Agda90

Är min pappa korkad eller egoist eller saknar han respekt för andra?

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-10-16 12:22:18 följande:

I ert fall kan det delvis vara en kulturell grej TS. Men många svenska män födda kring mitten av 1900-talet eller tidigare, beter sig också sådär, eller åt det hållet. De flesta är snälla och alla är inte lika jobbiga. Men tendenserna känner jag igen både från min egen pappa och andra.

De kör sitt eget race och saknar känsla för nyanser. De kan ha svårt med inlevelseförmågan. Ofta finns nog mild autism eller autistiska drag i grunden hos dessa män, som inte fångades upp när de var unga. Därmed har de inte fått den sociala träning de förmodligen hade behövt, samt att de växte upp i ett samhälle där de ansågs självklart att män tog plats och tog för sig, även om det ibland skedde på andras bekostnad. 

Man måste vara mycket tydlig mot dessa personer. De fattar inte annars. Men det är inte alltid det hjälper.

Det finns många svenska buffliga besserwissers i de äldre generationerna. Självklart förekommer det även bland kvinnor samt yngre generationer, men det är inte lika vanligt, inte på det sättet.

Hög ålder kan också spela roll. Som någon skrev, de hör sämre, ibland kan det handla om begynnande demens, och din pappa verkar dessutom ha en del personliga problem. Men det betyder givetvis inte att du ska behöva acceptera hans beteende. Han förstör ju för både sig själv, dig och sitt barnbarn.

Jag har varit tydlig. Mer än vad man ska behöva. Kan man bli mer tydlig än när man säger "om du inte kan komma i tid så ring och berätta det" eller "snälla, du kan inte ringa dagen innan och säga att du kommer på besök. Vi behöver planera in det iom att barnen har tävlingar och matcher. Vi är sällan hemma på helgerna". Och så har vi samma visa nästa fredag. Samtal kl 16.30 - prick- när jag kommer ut från jobb "Jag kommer och hälsar på er imorgon". 

Noll respekt!
  • Agda90
    Anonym (Tess) skrev 2023-10-16 13:03:07 följande:

Kan inte citera i appen men , Att han har ett minne som fungerar det vet jag för i helgen frågade han om en av mina gamla vänner som jag hängde med som tonåring!!! En människa som jag inte har sett på 25 något år!!! Hennes namn kom han ihåg minsann! Men sånt som man vill att han ska komma ihåg det bryr han sig inte om,
    ?.

Detta är ju väldigt vanligt när man börjar bli dement. Korttidsminnet blir påverkat tidigare än långtidsminnet 

Han har varit så här hela sitt liv därför har jag svår att tro att han skulle börja bli dement. Men man vet aldrig
  • Agda90
    Anonym (Ok) skrev 2023-10-16 13:56:07 följande:
    Bli då inte arg över konsekvenserna, du har ju facit. Taskigt att chansa med tanke på sonen, han fick betala priset denna gång. 
    Detta var första tävlingen NÅGONSIN som han var med på. Det blir första och sista gången. Kommer inte att bjuda in honom fler gånger. Så den läxan har vi lärt oss.

Kan ju tillägga att vi var överens i familjen att ge honom den här chansen. 
    Någonstans hoppades vi allihop att en sådan tillställning skulle han ha respekt för.
    Det tråkiga är att SM går nästa år på en ort nära oss. Där kommer hela familjen från min mans sida att vara och ingen från min då pappa inte är att lita på. Sorg i dubbel bermärkelse 
  • Agda90
    Anonym (Jo) skrev 2023-10-16 19:24:14 följande:
    Var han besvärlig att ha som pappa när du växte upp?
    Ja då, det var han. Men han själv har sett sig som en perfekta pappan och nu ser han sig som den perfekta morfarn.

Listan på hur besvärlig han var kan göras väldigt lång
  • Agda90
    Anonym (Vf) skrev 2023-10-16 23:41:19 följande:
    Jag reagerade på samma sätt som dig när jag läste svaren om "respekt för andras hemligheter". Jag växte nämligen också upp med föräldrar som inte respekterade min önskan (som enda barn) att slippa höra skitsnack om den andra föräldern, tillsammans med "säg inte detta till någon, det är vår privata angelägenhet". De levde (och lever) tillsammans, så det var mycket jag fick höra som de sedan ville att jag skulle bära ensam.

Som barn till någon är det inget man vill höra om och det är illa av föräldern att ens ta upp det! Och sedan ha mage att kräva att man inte ska få ventilera det med den som står en närmast...

Håller alltså helt och hållet med om att du gjorde rätt som ventilerade med din man - och precis som du säger är han ju inte heller "utomstående".
    Jag är också enda barnet. 
    Att höra allt det skitsnacket var vidrigt. Värst var när min moster gick bort. Pappa körde lastbil ute i Europa. Han var på väg hem när min moster hamnade akut på sjukhus. När pappa hade 4-5 timmars körning hem gick hon bort. Mamma avtvingade mig ett löfte att jag INTE skulle berätta för pappa att hon hade gått bort för att "skydda honom" så att han kunde köra hem. 
    Jag höll på att gå i bitar för pappa ringde mig ofta under dessa timmar. 
    Man gör inte så!
    Jag var 20 och hade träffat min man vid det laget. Vi var till och med sambos. Han stöttade mig genom hela det. Några dagar senare låg jag utslagen, sjuk och hade fått magkatarr. 

Jag kommer aldrig någonsin utsätta mina barn för det som mina föräldrar utsatte mig för!! Jag kommer aldrig att ha hemligheter från min egen partner!
    Det sistnämnda har bidragit till att vi har haft enormt påfrestande samtal när någon av oss har känt att vårt förhållande inte är på rätt köl eller när någon av oss har mått dåligt av någon anledning. Men resultatet är att vi är starkare tillsammans. 

Jag har med hjälp av min man och terapi förstått att min mamma har misshandlat mig psykiskt och att pappa bidrog genom att inte ta sitt ansvar utan slätade över det mamma gjorde. 
  • Agda90
    Anonym (känner) skrev 2023-10-17 11:00:45 följande:

Jag känner igen din beskrivning väldigt väl i min egen pappa. han är född på 40-talet och jag uppfattar, som flera i tråden, att många män ur den generationen beter sig såhär.

Och min pappa har alltid betett sig så, det är inte demens eller ålderdom. Det är bara en allmän uppfattning om att tillvaron är centrerad runt om honom och att andra får maka på sig, för han är den som ska få ta plats.

Han är klumpig och plump, kan säga elaka saker utan att nästan ens verka fatta att det är elakt. Eller så fattar han, men tycker sig har rätt att säga vad han vill. "Men det ser väl vem som helst att hon är fet?" Eller försöker släta över med "Det var ju bara på skämt, var inte så känslig!"

Han har aldrig respekterat tider, kommer 1-3 timmar sent och är förvånad att inte alla väntat med maten eller står med röda mattan på vänt för att välkomna honom. Ibland sur på andra för att han inte kommit i tid, inget är ju hans fel, utan andras. Tex om jag, när jag var liten då, satt färdig i hallen, hade packat, fixat allt. Och så när han äntligen två timmar senare var färdig, så behövde jag snabbt kissa innan vi åkte. Jamen, då var det ju mitt fel att vi blev sena, hans två timmar var ju inget mot mina minuters kissande.

Han pratar aldrig med mina barn, är helt ointresserad av dem, glömmer till nästa gång vad de sagt om han frågat något. Typ om han frågar om min sons fritidsintressen, han berättar att han sjunger i kör, nästa gång de ses har han glömt det och kan fråga hur det går med fotbollen, eller frågar igen om de har nån aktivitet. Då kan han bli irriterad om man rättar honom och påminner att det var ju kör, inte fotboll. 

Han kan bli avundsjuk om jag verkar mer framgångsrik än han är. Tex om vi har en nyare bil, då verkar han tycka att jag inte får ha en bättre bil än han har, för jag är barnet och han är min förälder, och då ska han ha mer än jag. Då gör han ner det jag har, påtalar att den är dyrare än den är värd eller nåt, för att ta ner det jag har. Samma om jag gjort nåt bra, fått nytt bättre jobb eller nåt. Antingen så är det inte så mycket att snacka om, nytt bättre jobb, pfft, eller så är kan det ju inte vara så märkvärdigt om jag lyckats åstadkomma det.. Eller så glömmer han helt bort det och bara låtsas som att det var så oväsentligt att det lägger han inte ens på minnet. 

Han och mamma skildes för över 40 år sen, men ändå måste han alltid få snacka skit om henne varje gång vi ses. För hon är ju helt värdelös som lämnade honom, och förresten är hon ju inget att ha, så han bryr sig minsann inte om det. Men hur är det med henne, dåligt väl, hoppas han. 

Jag hanterar min pappa genom att ha så lite kontakt som möjligt med honom. Och på senare år så har jag talat klarspråk om vad jag tycker. Jag säger rakt ut att det där var väldigt otrevligt sagt. Eller min som berättade ju sist att han sjunger i kör, kommer du inte ihåg det? Eller jag bytte ju jobb förra året, minns du inte att jag jobba på X-ställe nu? Eller, du är mer än en timme sen, vi har redan ätit, det finns kvar i köket om du är hungrig. Inte populärt, han har levt hela sitt liv med att få klampa omkring och såra andra utan att behöva ta ansvar, och jag har levt stor del av mitt liv med att ta emot och ta hand om hans klumpigheter utan att våga säga ifrån. Men nu när jag gör det, och synar honom så blir det obehagligt för honom. Men ärligt talat så betyder relationen med honom inte så mycket för mig så han får ta det eller låta bli. Vill han ses så blir det på mina villkor nu, hans villkor har styrt alltför länge. 

Just det där med att säga elaka saker och sedan säga "men jag skojade ju" är sånt jag verkligen avskyr!! Och min pappa är fenomenal på det.

Jag har delvis börjat syna honom också för jag är less på hela hans beteende. Men än så länge har inte det gått så bra för han drar på värsta offerkoftan nuförtiden. 

Kontakten är minimerad för jag orkar inte med honom. Men jag hade en förhoppning om att han skulle för en liten stund vara den morfarn som barnen behövde i helgen till tävlingen. Ibland har han överraskat totalt. Men just denna gången valde han att inte göra det. 

Jag bytte jobb för lite mer än ett år sedan. Det har jag blivit totalt förhörd om men han fattar ändå inte vad jag jobbar med!
  • Agda90
    Ddny skrev 2023-10-17 13:47:39 följande:

Ställer mig i kören och säger att det låter lite 40-talisttypiskt. Vana att ta plats, världen ska anpassa sig efter de och inte tvärtom, frun sköter mat, tvätt, barn och hem så att "vara upptagen" är okänt, och iom att de aldrig varit upptagna är spontanbesök fullt normala, även om barnen har häcken full av heltidsjobb, idrottande barn 13 gånger i veckan osv där schemat är lagt av ett tetrisproffs.
    Plumpa kommentarer, kvinnoförnedrande eller rasistiska skämt, inte känna av när man ska lägga band på sig, bara dyka upp och gå rakt in, ända in i duschrummet om ingen mött en innan..
    Fast min pappa är raka motsatsen till din när det kommer till tider, en timme före utsatt tid är bara bra, om man får punktering så hinner man byta däck utan att bli sen.. att den som sen bjudit in inte är klar, dammsuger, städar, duschar, dukar, klär barn och är allmänt skitstressad sista timmen.. nädå, då kan man sitta i köket och prata en massa Drömmer
    Så nu fick jag ösa ur mig lite också.

Det verkar som att vi är i gott sällskap vi som har pappor födda på 40-talet

Det känns väldigt skönt att höra att det inte är fel  på mig utan att andra upplever samma eller liknande. 
  • Agda90
    Anonym (Tess) skrev 2023-10-17 17:03:40 följande:

Jag tycker en pappa låter lite kognitivt svag. Kan han lära sig nya saker inom andra områden eller är det som att saker inte fastnar längre?  Att han inte minns är ju såklart irriterande men om han inte kan bättre så är det ju bara elakt att bli arg. 

Fortsätt att var tydlig med sida gränser och begränsa ett umgänge men sluta skälla på honom för att han inte kommer ihåg. Det kommer bara ge dig ångest senare om du inser att du varit orättvis 

Men snälla du. Om jag pratar med hon kl 10 och han ser ut att lyssna och kl 10.03 så är det som bortblåst. Hade inte du blivit förbannad? Då blir man ju totalt ignorerad och det man säger är inte viktigt alls. 

Han har ALLTID varit så här. Det han tycker är viktigt har han inga problem med att komma ihåg. Men sånt som andra kan påminna honom om (t.e.x barnbarns födelsedagar eller vilken adress en tävling är på) behöver han inte memorera utan då kan han ringa 10-15 gånger eller varför inte 20-25 och fråga. Och om han sen missar barnbarnets födelsedag så är det MIG han blir arg på för enligt honom är det MITT fel som inte ringde och påminde honom. Någon jäkla sekreterare till honom tänker jag INTE vara!
  • Agda90
    Anonym (Ex lite lika) skrev 2023-11-01 10:46:18 följande:

Låter lite som mina barns pappa.... Han har genom hela deras uppväxt kommit och gått på diverse matcher, som att det bara är som publik man är där (inte som stöttande förälder som intresserar sig för sina barn). Ibland är det för kallt, ibland börjar det något bra på TV som inte går att missa och ibland var matchen bara tråkig. Kom ofta sent och lämnade i halvtid.

Samma visa med kalas, bröllop, begravningar och dop. Tackade bara JA om han kände för att gå - ingen känsla för att man ibland deltar i saker för att visa omtanke och respekt för andra. 

Men han är ingen elak person. Bara väldigt självcentrerad och kan inte förstå varför man förväntas göra vissa saker. Jag tror att denna typ av människor måste möta direkta kommentarer som "Du upplevs som elak när du gör sådär." (Tyvärr är inte kommunikation min starkaste sida - så vi är skilda idag....)

Men säg åt din pappa på skarpen och förklara _varför_ han upplevs som jobbig/bufflig/egoistisk. Och hjälper det inte så får du himla med ögonen och betrakta honom som en mindre vetande person. Du kan säga till dina barn att du tycker din pappa beter sig som skräp, men att han gör det för att han är korkad, inte för att han inte bryr sig om barnbarnen

Jag har provat att säga till honom på skarpen. Då drar han på sig offerkoftan. Inget är hans fel. Han bara skojar. Eller så suckar han över hur jobbigt livet är och att jag inte kan något eller fösrtår något
  • Agda90

Och nu kom nästa "grej" från min pappa.
    Jag fick ett samtal igår med frågan om jag ska till kyrkogården till helgen. Alla helgona... Nej svarade jag, då är vi på tävling 10 mil åt andra hållet med barnen. Han började direkt föreläsa. Samma gamla mantra. Jag måste till kyrkogården för annars kommer jag att glömma de som har gått bort. Jag måste dit för att visa respekt. Jag måste dit för vad ska folk tro. 

1. Jag minns de som har gått bort på mitt sätt
    2. Jag visar den respekt som de visade mig när de levde, de har satt ribban 
    3. Jag skiter i vad folk tror
    4. Jag anser att de som lever är viktigare att vårda så att jag inte ångrar något den dag jag dör!

Så jag frågade min pappa om han tyckte att det var rimligt att vi var på tävling hela dagen med barnen för att sedan på kvällen köra 10 mil till staden där kyrkogården är för att efter det köra 5 mil till för att komma hem.
    Det tyckte han ju så klart inte men han ansåg att det var rimligt att jag struntade i att följa med på tävlingen för att ta bussen till kyrkogården. Alternativt att vi borde ha planerat in tävlingarna bättre och inte anmält barnen just den här helgen. 

Jag la på luren

• Agda90
    Anonym (känner) skrev 2023-11-02 10:11:01 följande:
    Om man inte blev så irriterad över beteendet så skulle det nästan vara lite intressant att studera.

Din pappa anser alltså att det är viktigare att minnas de döda än att engagera sig (på riktigt) i de levande. Och blir irriterad på dig när du inte gör samma prioritering.

Troligen vet han att du inte kommer att besöka hans grav mer än nödvändigt när den dagen kommer, och vill redan nu ingjuta lite rädsla och skuldkänslor och plikt för att se till att han inte blir bortglömd av dig trots att han inte brytt sig överdrivet om dig och din familj under sin levnad.

Allt handlar om honom och hans behov, du och alla andra är bara medel för honom att tillgodose hans behov.   
    Att läsa ditt svar var som att läsa något jag själv känner till 100%. 

Saken är den att hans sätt (att jag ska engagera mig mer i de döda och försöka ingjuta rädsla och skuld) har exakt motsatt effekt på mig. Jag blir arg och får ännu mindre lust att besöka gravarna. 

Och nej, jag kommer inte att galoppera till hans grav den dagen han går bort. Men det betyder inte att jag kommer att glömma honom! Och det är det han inte förstår. Minnena sitter inte i en gravsten. Minnena sitter i min hjärna, i mitt fotoalbum, vissa dofter triggar minnen, vissa saker påminner. 

Jag hittade en brun kaffemugg hemma hos pappa som var mammas favorit. Jag tog med den. Eftersom pappa just nu hatar mamma pga vad hon har gjort för 40+ år sedan så finns det en risk att han hade kastat den. 
    Jag kan inte förmå mig att använda den. Så den står i köksskåpet. Men alla minnen som jag poppar upp när jag ser den. När jag ser gravstenen får jag inga minnen, inget som värmer inombords. 
  • Agda90

Igår ringde min pappa.Jag har haft det lugnt och skönt och TYST i 2-3 veckor från honom.  Han ställde massa med frågor om hur barnen har det, vad jag hade gjort och ifrågasatte varför jag hade varit på gymmet och tränat om jag hade mycket att göra. 

Han gnällde på lite allt möjligt. Undrade om inte dottern behövde extra hjälp (att vi hittar en lärare att betala) som kan hjälpa henne med matte. Där tappade jag hakan för vår dotter har A i matte och får all hjälp hon behöver av sin pappa. Min pappa har inte pratat med vår dotter sedan han var på tävlingen och då var det inte matte som var på tapeten alls!
    Jag frågade var sjutton han hade fått ifrån att dottern hade problem med matte. Det kunde han inte svara på. Han hade antagit. 

Sen när samtalet närmade sig slutet sa han "då ses vi på lördag".
    Say what???
    Vaddå ses på lördag??
    Jo han hade tänkt komma hem till oss då. 
    Jag sa blankt nej! Helgen är redan fullbokad och jag har varken tid eller lust att vänta på att han ska dyka upp 1-2-3-4-5 timmar senare än han sagt att han ska komma. Han blev så klart sur när jag sa att vi inte hade tid. 

Det är hög tid för mig att sätta honom i ett litet rum där han inte kan distraheras, ta telefonen ifrån honom, och sedan säga att om han inte skärper sig så är det slut, ingen mer kontakt. Jag orkar inte!

• Agda90
    Anonym (Qw123) skrev 2023-11-24 22:19:16 följande:
    Dök han upp ändå?
    Nej, han dök inte upp. 
    Han ringde i torsdags förra veckan igen och pratade på och sa att han hade något till oss. Jag visste att han då tänkte att han skulle komma förbi och lämna det till oss men vi skulle ut på tävling på fredag och komma hem på söndag kväll. 

Han blev sur när jag sa det. Muttrade att vi aldrig har tid för honom. Jag försökte säga att om han hade sagt till för 2-3 veckor sedan då hade vi planerat om den här helgen och sett till att vara hemma tidigare på söndag men eftersom vi nu skulle iväg 40 mil och vi hade vänner som skulle vara på samma ort och samma tävling (som vi inte träffar ofta då de bor långt ifrån) då hade vi planerat att spendera tid med dem på söndagen. 

Pappa hade ju kunnat spendera tid med oss om han hade följt med på någon match eller tävling. Men det intresserar honom inte alls. Äldsta barnet har hållt på med sin sport sedan hon var 6 år, idag är hon 16. Han har sett henne spela EN gång (det var det jag skrev om tidigare). Andra barnet är 12 och spelar fotboll, har gjort i 5-6 år. Min pappa har ALDRIG varit på en träning eller match. Frågar det pliktskyldiga "spelar du fortfarande fotboll" när han träffar barnet. 
  • Agda90
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-24 22:26:44 följande:

Samma här. Min pappa är likadan och min man kommer säkerligen bli likadan. Jag ser ingen annan logisk förklaring än att det kommer med åldern. De (läs män) verkar ha någon osynlig gräns där de går från socialt kompetenta vuxna till småbarn igen. 😂

Min svärfar är 15 år äldre än min pappa och han har aldrig betett sig som min pappa. Honom kan jag prata politik med. Jag kan berätta om min salvor som jag har gjort för åderbrock, för eksem, för torra händer osv. Jag kan prata med honom om vilken smak på glöggen det blir detta året som vi gör hemma och får trevliga input. 
    Svärfar ringer båda barnen regelbundet (eller sms) och frågar när nästa match är som inte är för långt bort. 
    När det var träningsmatch i skitväder stod svärfar där och hejade på yngsta barnet. 

Så nej, alla män är inte likadana.
Svar på tråden Är min pappa korkad eller egoist eller saknar han respekt för andra?