Anonym (känner) skrev 2023-10-17 11:00:45 följande:
Jag känner igen din beskrivning väldigt väl i min egen pappa. han är född på 40-talet och jag uppfattar, som flera i tråden, att många män ur den generationen beter sig såhär.
Och min pappa har alltid betett sig så, det är inte demens eller ålderdom. Det är bara en allmän uppfattning om att tillvaron är centrerad runt om honom och att andra får maka på sig, för han är den som ska få ta plats.
Han är klumpig och plump, kan säga elaka saker utan att nästan ens verka fatta att det är elakt. Eller så fattar han, men tycker sig har rätt att säga vad han vill. "Men det ser väl vem som helst att hon är fet?" Eller försöker släta över med "Det var ju bara på skämt, var inte så känslig!"
Han har aldrig respekterat tider, kommer 1-3 timmar sent och är förvånad att inte alla väntat med maten eller står med röda mattan på vänt för att välkomna honom. Ibland sur på andra för att han inte kommit i tid, inget är ju hans fel, utan andras. Tex om jag, när jag var liten då, satt färdig i hallen, hade packat, fixat allt. Och så när han äntligen två timmar senare var färdig, så behövde jag snabbt kissa innan vi åkte. Jamen, då var det ju mitt fel att vi blev sena, hans två timmar var ju inget mot mina minuters kissande.
Han pratar aldrig med mina barn, är helt ointresserad av dem, glömmer till nästa gång vad de sagt om han frågat något. Typ om han frågar om min sons fritidsintressen, han berättar att han sjunger i kör, nästa gång de ses har han glömt det och kan fråga hur det går med fotbollen, eller frågar igen om de har nån aktivitet. Då kan han bli irriterad om man rättar honom och påminner att det var ju kör, inte fotboll.
Han kan bli avundsjuk om jag verkar mer framgångsrik än han är. Tex om vi har en nyare bil, då verkar han tycka att jag inte får ha en bättre bil än han har, för jag är barnet och han är min förälder, och då ska han ha mer än jag. Då gör han ner det jag har, påtalar att den är dyrare än den är värd eller nåt, för att ta ner det jag har. Samma om jag gjort nåt bra, fått nytt bättre jobb eller nåt. Antingen så är det inte så mycket att snacka om, nytt bättre jobb, pfft, eller så är kan det ju inte vara så märkvärdigt om jag lyckats åstadkomma det.. Eller så glömmer han helt bort det och bara låtsas som att det var så oväsentligt att det lägger han inte ens på minnet.
Han och mamma skildes för över 40 år sen, men ändå måste han alltid få snacka skit om henne varje gång vi ses. För hon är ju helt värdelös som lämnade honom, och förresten är hon ju inget att ha, så han bryr sig minsann inte om det. Men hur är det med henne, dåligt väl, hoppas han.
Jag hanterar min pappa genom att ha så lite kontakt som möjligt med honom. Och på senare år så har jag talat klarspråk om vad jag tycker. Jag säger rakt ut att det där var väldigt otrevligt sagt. Eller min som berättade ju sist att han sjunger i kör, kommer du inte ihåg det? Eller jag bytte ju jobb förra året, minns du inte att jag jobba på X-ställe nu? Eller, du är mer än en timme sen, vi har redan ätit, det finns kvar i köket om du är hungrig. Inte populärt, han har levt hela sitt liv med att få klampa omkring och såra andra utan att behöva ta ansvar, och jag har levt stor del av mitt liv med att ta emot och ta hand om hans klumpigheter utan att våga säga ifrån. Men nu när jag gör det, och synar honom så blir det obehagligt för honom. Men ärligt talat så betyder relationen med honom inte så mycket för mig så han får ta det eller låta bli. Vill han ses så blir det på mina villkor nu, hans villkor har styrt alltför länge.
Just det där med att säga elaka saker och sedan säga "men jag skojade ju" är sånt jag verkligen avskyr!! Och min pappa är fenomenal på det.
Jag har delvis börjat syna honom också för jag är less på hela hans beteende. Men än så länge har inte det gått så bra för han drar på värsta offerkoftan nuförtiden.
Kontakten är minimerad för jag orkar inte med honom. Men jag hade en förhoppning om att han skulle för en liten stund vara den morfarn som barnen behövde i helgen till tävlingen. Ibland har han överraskat totalt. Men just denna gången valde han att inte göra det.
Jag bytte jobb för lite mer än ett år sedan. Det har jag blivit totalt förhörd om men han fattar ändå inte vad jag jobbar med!