• Anonym (Jo)

Är min pappa korkad eller egoist eller saknar han respekt för andra?

Låter precis som min egen pappa född på 40-talet. 

Nu tror jag ju, eller jag säger så här stället, jag skulle inte bli förvånad?. Om min pappa hade nån mild funktionsvariation och inte kan läsa av signaler och förstå sociala sammanhang fullt ut. Det skulle inte förvåna ett dugg. Men jag vet inte. 

Men mest får jag en känsla av att det är nåt med män, vissa män, ur den generationen. Hur de är uppfostrade och vilka värderingar de vuxit upp med. Min pappa är snäll egentlige. Givmild och rättvis och välvillig i det mesta. Men jag kan även se det lite hos hans vänner u samma generation. En viss bufflighet och självupptagenhet. Ödmjukhet verkar inte existera.. 

• Anonym (Jo)

Min pappa pratar alltid jättehögt. Han kan också bara fråga vad som helst rakt ut! Är din pappa så också?

Det sociala sammanhanget, var man befinner sig rent fysiskt och med vilka osv spelar ingen som helst roll?

Han kan prata om vad som helst, säga vad som helst, och ställa vilka frågor som helst. Oavsett sammanhang 

Nej pappa hör faktiskt inte dåligt, utan har vid hörselkoll hur otroligt det än kan låta alltid haft orimligt bra hörsel för sin ålder. Han behöver absolut inte ha hörapparat trots att han är över sjuttio. Han ligger i absolut topp för sin ålder med att faktiskt höra väldigt bra. Ändå pratar han alltid högt.. Bufflig på flera plan liksom.

• Anonym (Jo)
    Agda90 skrev 2023-10-16 11:52:58 följande:
    Hoppet är det sista som överger en....
    Min pappa kan faktiskt enstaka gånger bete sig okej. Men man vet aldrig innan. Det kan lika gärna vara beteende som är uppåt väggarna. Han är ganska oberäknelig.
  • Anonym (Jo)
    Agda90 skrev 2023-10-16 11:55:55 följande:
    Han är utibldad vvs som för 25 år sedan skolade om sig till lastbilschaffis och driver eget - haltande för han kan inte alla regler. 
    För 30 år sedan flyttade han från ett annat land till Sverige till mig och mamma. Han har aldrig lärt sig språket fullt ut och skyller allt på det. 

Han läser hemlandets tidningar, aldrig svenska.
    Han sköter sin ekonomi stapplande. Men dyker det upp något annorlunda så fixar han inte det. 
    Han vill att jag ska fixa så att han kan ha swish. Det tänker jag inte göra för när han misslyckas med det så kommer han att komma till mig för support. Jag avskyr all typ av teknisk support!!!

Och ja, man får säga korkad. Jag har kommit dit hän själv ju med att undra om han är det eftersom inget jag säger går in!
    Kan ju delvis vara kulturellt 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Me) skrev 2023-10-16 12:17:03 följande:

Fattar precis med din pappa, min är likadan och det har blivit värre med åren.
    Men i en sak håller jag faktiskt med din pappa. Dina hemligheter är det fritt fram att dela med din man om du vill, men inte andras. Det är respektlöst. Att du har fullt förtroende för maken och känner dig nära honom betyder inte att andra automatiskt har det. 

jag har faktiskt valt att ha mindre nära relation till folk som har det tankesättet. Förtroenden jag delar  med dem vill jag inte att de delar med sin respektive. Jag vill själv välja vilka jag delar privata saker med.

Jag håller med. Det är folk jag undviker. Att kunna hålla en hemlighet är A och O.

En sak kan jag dock tycka, om en person uttryckligen ber att inte få höra hemligheter för att det känns obehagligt eller obekvämt. Eller för att det är tungt att bär, ja då är man vänlig och delger såklart inte hemligheter eller förtroenden. Det är självklart. 

Men i övrigt..

Om min sambo spred vidare nåt jag sa i förtroende så skulle jag tycka att det är på ungefär samma nivå som att vara otrogen. Inte samma sak, men i min värld på samma nivå. Jag har aldrig någonsin i mitt liv haft några svårigheter med att hålla en hemlighet, och förstår mig inte på sådana som har det. Att det kanske får konsekvenser på olika plan om någon delger nåt i förtroende det må ju vara upp till den andre. Men jag sprider inte vidare.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-10-16 12:22:18 följande:

I ert fall kan det delvis vara en kulturell grej TS. Men många svenska män födda kring mitten av 1900-talet eller tidigare, beter sig också sådär, eller åt det hållet. De flesta är snälla och alla är inte lika jobbiga. Men tendenserna känner jag igen både från min egen pappa och andra.

De kör sitt eget race och saknar känsla för nyanser. De kan ha svårt med inlevelseförmågan. Ofta finns nog mild autism eller autistiska drag i grunden hos dessa män, som inte fångades upp när de var unga. Därmed har de inte fått den sociala träning de förmodligen hade behövt, samt att de växte upp i ett samhälle där de ansågs självklart att män tog plats och tog för sig, även om det ibland skedde på andras bekostnad. 

Man måste vara mycket tydlig mot dessa personer. De fattar inte annars. Men det är inte alltid det hjälper.

Det finns många svenska buffliga besserwissers i de äldre generationerna. Självklart förekommer det även bland kvinnor samt yngre generationer, men det är inte lika vanligt, inte på det sättet.

Hög ålder kan också spela roll. Som någon skrev, de hör sämre, ibland kan det handla om begynnande demens, och din pappa verkar dessutom ha en del personliga problem. Men det betyder givetvis inte att du ska behöva acceptera hans beteende. Han förstör ju för både sig själv, dig och sitt barnbarn.

Jag är inne lite på samma spår som du. 

Dels att autistiska drag inte alls fångades upp. De gick genom skolsystemet och där märktes det kanske knappt alls eftersom det var mera fyrkantigt.

Katederundervisning, tydliga och strikta uppföranderegler i skolan där man satt tyst och räckte upp handen på lektionen, och mycket läsande och pluggande men inom tydliga ramar gjorde nog att många, inte alla såklart men många, jämfört med idag kunde glida igenom mycket längre utan att uppmärksammas som avvikande.

Det var inte lika mycket eget ansvar när mina föräldrar gick i skolan. Läraren styrde mycket mera med järnhand jämfört med idag, och sen har vi det självklara med att det inte riktigt var påkomnet förr. Man passerade som tyst, nördigt intresserad eller plugghäst kanske eller nåt sån? Därför kom en generation unga män ut i samhället, vissa med högskoleutbildningar, och bildade familj och så..

Jag har mer än en gång i livet stött på nån äldre kantig eller fyrkantig herre med familj, flera barn o villa och helt okej jobb och så men ändå att man funderat över om det nog inte varit nånting där. Jag har själv jobbat med ungdomar med autism så kanske att jag har känselspröten ute lite..

Men precis som du så tror jag inte bara det är det. Jag tror att vissa är helt normala men bara saknar uppfostra. Verkar som att det var lite så en man skulle va. Självsäker och ta plats och vara lite framåt förr.  Pojkar förväntades inte ha EQ och vara ödmjuka. Det var kvinnluga egenskaper och det skulle en ung man helst ah så lite som möjligt utav..

• Anonym (Jo)
    Agda90 skrev 2023-10-16 12:44:22 följande:
    Jag har varit tydlig. Mer än vad man ska behöva. Kan man bli mer tydlig än när man säger "om du inte kan komma i tid så ring och berätta det" eller "snälla, du kan inte ringa dagen innan och säga att du kommer på besök. Vi behöver planera in det iom att barnen har tävlingar och matcher. Vi är sällan hemma på helgerna". Och så har vi samma visa nästa fredag. Samtal kl 16.30 - prick- när jag kommer ut från jobb "Jag kommer och hälsar på er imorgon". 

Noll respekt!
    Acceptera och trappa ned på umgänget med honom. Du kommer aldrig kunna ändra på honom. Inte en chans
  • Anonym (Jo)
    Agda90 skrev 2023-10-16 15:59:04 följande:
    Detta var första tävlingen NÅGONSIN som han var med på. Det blir första och sista gången. Kommer inte att bjuda in honom fler gånger. Så den läxan har vi lärt oss.

Kan ju tillägga att vi var överens i familjen att ge honom den här chansen. 
    Någonstans hoppades vi allihop att en sådan tillställning skulle han ha respekt för.
    Det tråkiga är att SM går nästa år på en ort nära oss. Där kommer hela familjen från min mans sida att vara och ingen från min då pappa inte är att lita på. Sorg i dubbel bermärkelse 
    Var han besvärlig att ha som pappa när du växte upp?
  • Anonym (Jo)
    Agda90 skrev 2023-10-17 13:06:47 följande:
    Just det där med att säga elaka saker och sedan säga "men jag skojade ju" är sånt jag verkligen avskyr!! Och min pappa är fenomenal på det.
    Avskyr också sånt
  • Anonym (Jo)
    Ddny skrev 2023-10-17 13:47:39 följande:

Ställer mig i kören och säger att det låter lite 40-talisttypiskt. Vana att ta plats, världen ska anpassa sig efter de och inte tvärtom, frun sköter mat, tvätt, barn och hem så att "vara upptagen" är okänt, och iom att de aldrig varit upptagna är spontanbesök fullt normala, även om barnen har häcken full av heltidsjobb, idrottande barn 13 gånger i veckan osv där schemat är lagt av ett tetrisproffs.
    Plumpa kommentarer, kvinnoförnedrande eller rasistiska skämt, inte känna av när man ska lägga band på sig, bara dyka upp och gå rakt in, ända in i duschrummet om ingen mött en innan..
    Fast min pappa är raka motsatsen till din när det kommer till tider, en timme före utsatt tid är bara bra, om man får punktering så hinner man byta däck utan att bli sen.. att den som sen bjudit in inte är klar, dammsuger, städar, duschar, dukar, klär barn och är allmänt skitstressad sista timmen.. nädå, då kan man sitta i köket och prata en massa  // Drömmer
    Så nu fick jag ösa ur mig lite också.

Som att läsa en beskrivning av min egen papp född på 40 talet.
  • Anonym (Jo)

Min pappa kan också göra spontanbesök där han beter sig som ett barn. Kommer oanmäld alternativt ringer två minuter inman från bilen. Är då ingen hemma så blir han jätteförvånad och ibland faktiskt också lite stött. Här har minsann han tagit en omväg för att ses så är ingen där.. 

Är man hemma blir han lite förvånad om det är annat inplanerat. Kan klampa rakt in i sovrummet och babbla om vad som helst även om nån står och byter om exempelvis. Verkar inte förstå att man kanske inte gör så. 

Svar på tråden Är min pappa korkad eller egoist eller saknar han respekt för andra?