Xenia skrev 2023-10-15 14:28:38 följande:
Varför måste namnet fungera på engelska? För att ni planerar att flytta till England, USA etc? För att ni har släktingar i engelsktalande länder och ofta reser dit? Eller bara för att barnet någon gång i framtiden kanske reser till England, USA etc? I det senare fallet skulle jag inte bry mig utan bara välja ett mer "internationellt" andranamn. Finns ingen anledning att hela världen ska anpassa sig efter anglosaxornas namnbruk.
Men ok, vill ni att engelsktalande inte ska uttala det fel går Malte och Björn bort. Kanske även Ebba (okänt för engelsktalande?).
Markus/Marcus fungarar bra men känns lit uttjatat i Sverige. Albin och Hugo går också bra. Andra förslag är Malkolm, Albert och Viggo. (Malte är egentligen min personliga favorit.)
Alice, Agnes och Freja går alla bra (fast i England etc stavar man väl Freya). Men Alice känns lite uttjatat iaf i Sverige. Agnes låter bra på svenska men för hårt på engelska (ÄGGniss?). Elsa? Elise? Frida? Maja/Maia/Maya?
Namnet måste inte vara perfekt, utan som jag skrev räcker det med att namnet fungerar ?åtminstone okej? på engelska. Det ska gå att uttala någorlunda okej på engelska men behöver inte uttalas perfekt eller låta likadant på svenska och engelska.
Vi planerar inte att flytta, men vi reser mycket och pratar mycket engelska med varandra och vänner. Även i våra arbeten. Om mitt barn vill flytta när hen är vuxen vet jag inte, men det känns ju schysst att åtminstone underlätta det lilla man kan. Jag är själv tacksam för mitt namn som fungerar OK på engelska i och med att jag ofta presenterar mig på engelska.