halvan skrev 2023-10-15 07:40:21 följande:
Syskon till Minna
Hej! Vi letar namn till barn nr 2. Storasyster heter Minna.
Vi vill att namnet ska låta snällt, gärna ha ca två stavelser och fungera både på svenska och åtminstone okej på engelska.
Pojknamn är svårast!
Våra pojknamn:
Malte (Funkar inte på engelska?)
Markus
Björn
Albin
Hugo
Våra flicknamn:
Alice
Agnes
Ebba
Freja
Någon gärna föreslå vilka av våra förslag som kan passa med Minna, och även komma med fler förslag som ni tror passar oss!
Varför måste namnet fungera på engelska? För att ni planerar att flytta till England, USA etc? För att ni har släktingar i engelsktalande länder och ofta reser dit? Eller bara för att barnet någon gång i framtiden kanske reser till England, USA etc? I det senare fallet skulle jag inte bry mig utan bara välja ett mer "internationellt" andranamn. Finns ingen anledning att hela världen ska anpassa sig efter anglosaxornas namnbruk.
Men ok, vill ni att engelsktalande inte ska uttala det fel går Malte och Björn bort. Kanske även Ebba (okänt för engelsktalande?).
Markus/Marcus fungarar bra men känns lit uttjatat i Sverige. Albin och Hugo går också bra. Andra förslag är Malkolm, Albert och Viggo. (Malte är egentligen min personliga favorit.)
Alice, Agnes och Freja går alla bra (fast i England etc stavar man väl Freya). Men Alice känns lite uttjatat iaf i Sverige. Agnes låter bra på svenska men för hårt på engelska (ÄGGniss?). Elsa? Elise? Frida? Maja/Maia/Maya?