Anonym (Pappan) skrev 2023-10-12 09:43:31 följande:
Nja ekonomiskt så är ju hon inte direkt underbetald och dessutom har hon ju både underhåll och barnbidrag, "praxis" för umgänges resor är att är det mer än 10 mil så skall båda bidra, och jag kan väl tycka att dom tillfällen hon vill att jag har sonen "extra" (för hon skall jobba extra eller ha "egen tid") så borde hon ju kunna hjälpa till med körandet med.
jag vill bara poängtera att jag tycker mig ta mitt ansvar, men är väl samtidigt inte meningen att att jag skall ekomiskt stötta x, då är det ju i princip som man bor på olika adresser men inte har ett förhållande.
Visst kan jag förstå henne att det varit en omställning, att från den tiden vi levde att jag "bar" alla kostnader och hon kunde använda sin lön till "vad hon ville", men realiteten är ju lite annan när man inte bor i ihop eller har ett förhållande.
Då vet du ju redan vad som gäller juridiskt så jag lämnar det och håller mig till jämförande siffror. Hur du väljer att hantera det när du inte anser dig ha lika stort ansvar för barnet är väl upp till dig och samarbetsavtalet.
Hälften av resorna innebär alltså att halva underhållet går åt till drivmedel för att du ska ha barnet. Då har jag inte ens räknat in det du drar av för att ha barnet.
En vabdag kostar mig med Medellön/strax efter ca 1000 kr.
Mycket av detta äts alltså upp innan vi ens gått in på kostnader som barnomsorg, kläder, mat, aktiviteter och boende?