• Anonym (Pappan)

    VAB

    Hej!
    Mitt x och jag skilde oss för drygt 3 år sedan, har haft gemensamma barnet på umgänge varannan helg och lov.


    Fick tyvärr bli tvingad skriva umgänges avtal (på grund av F-kassans regler kring underhåll)  och anledningen till att f-kassan ens blev aktuell var att x ansåg att jag inte hade rätt att göra avdrag för umgänge (på ett år har jag umgänge ca 150 dagar), och för att f-kassan skulle kunna räkna ut underhålle med avdrag för umgänge så KRÄVDES ett umgänges avtal, kändes lite "löjligt" gå til familjerätten bara för att få det vi var överens om på papper.

    Men nu till frågan, 
    X Anser att vi skall "dela på vab" till saken hör att det är 20 Mil mellan oss, vidare anser x att jag skall stå för alla körningar "bara för att jag valt flytta "långt bort" denna flytt har varit på grund av arbete primärt. vidare i hennes argumentation är att "hon förlorar så mycket pengar varje gång".


    Nu har det kommit en begäran om samarbetssamtal från henne, och när jag frågar varför så är svaret eftersom barnet har en ADHD liknande diagnos (fått nyligen) så är det aktuellt med ADHD medicin, jag är INTE emot detta men lite försiktig och vill ha mer information från läkare mm. fick detta och gett ett ok att prova.

    dock säger x att det finns mer att diskutera, misstänker att hon vill få VAB frågan "avtalad" och jag anser att det är primärt "boende förälderns" ansvar att ta den biten.


     


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-10-12 07:32
    Som någon kanske lägger märker till så är en "röd tråd" i x argumentation väldigt mycket kring pengar
  • Svar på tråden VAB
  • Anonym (A)

    Jag vet inte hur lagar och regler ser ut.

    Vill du skada ditt ex?
    Vill du träffa ditt barn?

    Det låter som om duchar mycket bättre ekonomi än henne, men det kanske inte är fallet? Har hon ont om pengar (orsak?) eller är hon bara girig?

    Varför tänker du att du skall slippa barnet så mycket som möjligt? Det låter väl ganska bra och rimligt att ni delar på all vab? Man förlorar mycket pengar på det, men varför skall all den förlusten läggas på henne?
    Om du vägrar köra och ta hand om ditt sjuka barn kanske du kan ersätta henne en viss del av inkomstförlusten?

    Det är dyrt att ha barn. Det är dessutom ansträngande att ha hand om allt i vardagen. Du har skiljt dig från ditt ex, men är fortfarande pappa.

  • Anonym (Pappan)

    Hänger inte med på vad du menar med att "skada ditt ex"?


    Jag träffar mitt barn så ofta det går han var hos mig närmare 160 Dygn förra året, så att jag skulle tänka på att "slippa ha mitt barn" vet jag inte riktigt var du fått i från.


    men frågan var ju att skall jag då "vab´a"  köra 40 mil för att hämta för att han kanske är förklyld eller har feber eller skall på ett rutin besök hos läkare?  (man kan ju alltid överväga om det är "bäst för barnet" som är sjukt behöva sitta i bil 3-4 timmar)


     


    säger inget emot om att ha "sjulkt barn" tro inte annat


    och jag har ALDRIG vägrat köra inte en ända gång som hon kört barnet till mig eller ens möts halvvägs.


    Och klart det är dyrt ha barn (både tid och pengar), jag har ju 5 äldre barn sedan tidigare och är inte "novis".


     

  • Anonym (+++)

    Det normala är att där barnet är när det blir sjukt, får den v.h vabba. Låter konstigt om du ska köra 160 mil och tex vabba hemma hos henne medan hon jobbar. Är det så hon menar? 

    Visst kan man tänka sig andra lösningar men det måste ju ändå fungera i verkliga livet också. 

    Vad menar du med "adhd liknande diagnos". Antingen har barnet fått en diagnos eller inte. Man får inte testa adhd-medicin om man inte fått en diagnos. 

  • Anonym (+++)
    Anonym (+++) skrev 2023-10-12 08:50:23 följande:

    Det normala är att där barnet är när det blir sjukt, får den v.h vabba. Låter konstigt om du ska köra 160 mil och tex vabba hemma hos henne medan hon jobbar. Är det så hon menar? 

    Visst kan man tänka sig andra lösningar men det måste ju ändå fungera i verkliga livet också. 

    Vad menar du med "adhd liknande diagnos". Antingen har barnet fått en diagnos eller inte. Man får inte testa adhd-medicin om man inte fått en diagnos. 


    haha, 40 mil var det.
  • Anonym (Pappan)

    Hon menar att jag skall hämta och sedan lämna honom när han är frisk igen.


    Fanns ett tillfälle när dagis ringde henne och han kräktes och hon tyckte jag skulle åka och hämta på dagis (hon har 20 minuter från sitt jobb) och det tar mig närmare 3 timmar att köra enkel väg, och sedan köra ytterligare 3 timmar med kräkande barn i bilen tycker jag inte är att se till "barnets bästa".


    Det jag menar med ADHD liknande är att han inte uppfyller fulla kriterier utan fått diagnos UNS, därför var jag jag lite fundersam om man varkliegn skulle sätta in ADHD medicin, och den "problematik" som mamman beskriver hemma är inget som jag känner igen när han är hos mig, och han är ju förhållandevis mycket hos mig, när man börjar titta på det


     

  • Anonym (Mamma)

    Den som har barnet då barnet är sjukt ska väl vabba 

  • Anonym (Pappan)

    TACK, då är jag inte helt fel ute i mina tankar trotts allt.


     

  • Jemp

    Nej, det är inte rimligt att flytta ett sjukt barn, särskilt inte magsjukt. Däremot ger det naturligtvis henne en extra börda att du valt bort en vardag med barnet. Vab blir ju lätt tufft, både ekonomiskt och arbetsmässigt. en kompromiss kan ju vara att du täcker halva inkomstförlusten, även om hon nog inte kan kräva det.

    Att du kör är väl rimligt däremot, har för mig att det är standard för den som flyttat men inte säker.

  • Anonym (Pappan)

    Nja ekonomiskt så är ju hon inte direkt underbetald och dessutom har hon ju både underhåll och barnbidrag, "praxis" för umgänges resor är att är det mer än 10 mil så skall båda bidra, och jag kan väl tycka att dom tillfällen hon vill att jag har sonen "extra" (för hon skall jobba extra eller ha "egen tid") så borde hon ju kunna hjälpa till med körandet med. 


    jag vill bara poängtera att jag tycker mig ta mitt ansvar, men är väl samtidigt inte meningen att att jag skall ekomiskt stötta x, då är det ju i princip som man bor på olika adresser men inte har ett förhållande.


    Visst kan jag förstå henne att det varit en omställning, att från den tiden vi levde att jag "bar" alla kostnader och hon kunde använda sin lön till "vad hon ville", men realiteten är ju lite annan när man inte bor i ihop eller har ett förhållande.


     

  • Jemp
    Anonym (Pappan) skrev 2023-10-12 09:43:31 följande:

    Nja ekonomiskt så är ju hon inte direkt underbetald och dessutom har hon ju både underhåll och barnbidrag, "praxis" för umgänges resor är att är det mer än 10 mil så skall båda bidra, och jag kan väl tycka att dom tillfällen hon vill att jag har sonen "extra" (för hon skall jobba extra eller ha "egen tid") så borde hon ju kunna hjälpa till med körandet med. 


    jag vill bara poängtera att jag tycker mig ta mitt ansvar, men är väl samtidigt inte meningen att att jag skall ekomiskt stötta x, då är det ju i princip som man bor på olika adresser men inte har ett förhållande.


    Visst kan jag förstå henne att det varit en omställning, att från den tiden vi levde att jag "bar" alla kostnader och hon kunde använda sin lön till "vad hon ville", men realiteten är ju lite annan när man inte bor i ihop eller har ett förhållande.


     


    Då vet du ju redan vad som gäller juridiskt så jag lämnar det och håller mig till jämförande siffror. Hur du väljer att hantera det när du inte anser dig ha lika stort ansvar för barnet är väl upp till dig och samarbetsavtalet. 


    Hälften av resorna innebär alltså att halva underhållet går åt till drivmedel för att du ska ha barnet. Då har jag inte ens räknat in det du drar av för att ha barnet. 


    En vabdag kostar mig med Medellön/strax efter ca 1000 kr. 


    Mycket av detta äts alltså upp innan vi ens gått in på kostnader som barnomsorg, kläder, mat, aktiviteter och boende? 

Svar på tråden VAB