VAB
Hej!
Mitt x och jag skilde oss för drygt 3 år sedan, har haft gemensamma barnet på umgänge varannan helg och lov.
Fick tyvärr bli tvingad skriva umgänges avtal (på grund av F-kassans regler kring underhåll) och anledningen till att f-kassan ens blev aktuell var att x ansåg att jag inte hade rätt att göra avdrag för umgänge (på ett år har jag umgänge ca 150 dagar), och för att f-kassan skulle kunna räkna ut underhålle med avdrag för umgänge så KRÄVDES ett umgänges avtal, kändes lite "löjligt" gå til familjerätten bara för att få det vi var överens om på papper.
Men nu till frågan,
X Anser att vi skall "dela på vab" till saken hör att det är 20 Mil mellan oss, vidare anser x att jag skall stå för alla körningar "bara för att jag valt flytta "långt bort" denna flytt har varit på grund av arbete primärt. vidare i hennes argumentation är att "hon förlorar så mycket pengar varje gång".
Nu har det kommit en begäran om samarbetssamtal från henne, och när jag frågar varför så är svaret eftersom barnet har en ADHD liknande diagnos (fått nyligen) så är det aktuellt med ADHD medicin, jag är INTE emot detta men lite försiktig och vill ha mer information från läkare mm. fick detta och gett ett ok att prova.
dock säger x att det finns mer att diskutera, misstänker att hon vill få VAB frågan "avtalad" och jag anser att det är primärt "boende förälderns" ansvar att ta den biten.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-10-12 07:32
Som någon kanske lägger märker till så är en "röd tråd" i x argumentation väldigt mycket kring pengar