• HeiHei

Google är rena djungeln.

Hej på er alla.
    Jag har sökt ikväll pga ändrade förhållanden som jag inte fick ta del av direkt.
    Min son blev just hämtad av sin farmor, de var av Farmor eller Soc med polis.
    Soc är inte på min plussida just nu.
    Dom har fått domen från kammarrätten och jag har inte fått den än, men dom ville gå vidare. När jag meddelade att jag ville läsa domen först så var jag tydligen inte samarbetsvillig. Så nu kollar jag upp med er eller så får jag ta kontakt med Försäkringskassan imorgon.
    Förlorar jag nu barnbidraget?
    Bostadsbidraget är redan pausat och jämkats då jag fått för mycket, först efter nyår startar de om igen men de lär jag väl förlora också?

Tack.

• Svar på tråden Google är rena djungeln.
  • Fjäril kär

Barnbidrag betalas ut till den person barnet är skriven hos. Om barnet inte längre kommer vara i din omvårdnad så ja då kommer barnbidraget stoppas och istället betalas ut till det hem där barnet hamnar. Så det bidrag som betalas ut nu den 20:e kommer du kanske hinna få men det kommer att krävas tillbaka. 

• EnAnonumius
    HeiHei skrev 2023-10-11 17:04:18 följande:
    Google är rena djungeln.

Hej på er alla.
    Jag har sökt ikväll pga ändrade förhållanden som jag inte fick ta del av direkt.
    Min son blev just hämtad av sin farmor, de var av Farmor eller Soc med polis.
    Soc är inte på min plussida just nu.
    Dom har fått domen från kammarrätten och jag har inte fått den än, men dom ville gå vidare. När jag meddelade att jag ville läsa domen först så var jag tydligen inte samarbetsvillig. Så nu kollar jag upp med er eller så får jag ta kontakt med Försäkringskassan imorgon.
    Förlorar jag nu barnbidraget?
    Bostadsbidraget är redan pausat och jämkats då jag fått för mycket, först efter nyår startar de om igen men de lär jag väl förlora också?

Tack.

Ja du kommer att förlora barnbidraget..
    Det kommer att utbetalas till fosterföräldrarna i stället om barnet hamnar hos sådana.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • HeiHei

Jag har bilen ute på försäljning, så antingen får jag söka efter en lägenhet på max 40 kvm eller ett isfisketält med kamin i fjällen.
    Soc kommer inte att låta mig få tillbaka mitt barn.

• Anonym (Eh)
    HeiHei skrev 2023-10-11 17:46:16 följande:

Jag har bilen ute på försäljning, så antingen får jag söka efter en lägenhet på max 40 kvm eller ett isfisketält med kamin i fjällen.
    Soc kommer inte att låta mig få tillbaka mitt barn.

Jag skulle nog föredra en lägenhet. Husvagn är populärt annars. Dumt att sälja bilen, där kan du också sova i nödfall. Måste du vara så dramatisk förresten...?
  • HeiHei
    Anonym (Eh) skrev 2023-10-11 17:48:39 följande:
    Jag skulle nog föredra en lägenhet. Husvagn är populärt annars. Dumt att sälja bilen, där kan du också sova i nödfall. Måste du vara så dramatisk förresten...?
    Jag har inget val, bilen måste säljas för min A-kassa räcker inte till mina räkningar och mat, bara min nuvarande hyra äter upp 70% av min A-kassa, de som hjälpte mig förra månaden var min slutlön+ barnbidrag+ underhållstöd.
    Och nu då Mitt barn är omplacerat ska jag då förlora allt Förutom A-kassa då.
    Och dessutom betala? Jag har en kompis och hans barn blev placerade och han får betala.
  • Anonym (Eh)
    HeiHei skrev 2023-10-11 18:00:19 följande:
    Jag har inget val, bilen måste säljas för min A-kassa räcker inte till mina räkningar och mat, bara min nuvarande hyra äter upp 70% av min A-kassa, de som hjälpte mig förra månaden var min slutlön+ barnbidrag+ underhållstöd.
    Och nu då Mitt barn är omplacerat ska jag då förlora allt Förutom A-kassa då.
    Och dessutom betala? Jag har en kompis och hans barn blev placerade och han får betala.
    Varför leva med så små marginaler? Om hyran motsvarar 70 % av din a-kassa så behöver du byta boende, det håller jag med om.

Vet inte hur det går till med placeringar men du får väl ansöka om socialbidrag. Det är ändå de som har bestämt att du inte ska få ha barnet hos dig längre så du förlorar inkomster.

Kan du inte bara ställa av bilen så länge? Hur mycket tror du att du får för den egentligen? Räkna med mindre än du tror, så blir det alltid tyvärr. Kontakta de som du har räkningar hos och fråga om anstånd eller delbetalning. Se över matkostnader för månaden (så klart). Säg upp allt som är onödigt. Det innebär även internet, det kan du ha via telefonen och låna dator på biblioteket i nödfall (en del har det iaf, eller AF om du ska söka jobb).
  • HeiHei
    Anonym (Eh) skrev 2023-10-11 18:20:35 följande:
    Varför leva med så små marginaler? Om hyran motsvarar 70 % av din a-kassa så behöver du byta boende, det håller jag med om.

Vet inte hur det går till med placeringar men du får väl ansöka om socialbidrag. Det är ändå de som har bestämt att du inte ska få ha barnet hos dig längre så du förlorar inkomster.

Kan du inte bara ställa av bilen så länge? Hur mycket tror du att du får för den egentligen? Räkna med mindre än du tror, så blir det alltid tyvärr. Kontakta de som du har räkningar hos och fråga om anstånd eller delbetalning. Se över matkostnader för månaden (så klart). Säg upp allt som är onödigt. Det innebär även internet, det kan du ha via telefonen och låna dator på biblioteket i nödfall (en del har det iaf, eller AF om du ska söka jobb).
    Visst kan jag ställa av bilen, men då de ändå inte hjälper att ställa av den, borde få någonstans mellan 70- 90.000:-
    Hade sikten nu på typ en skattebefriad för en billig peng.
    Tyvärr ligger min A-kassa före skatt över den limit på socialbidrag. så de får jag inte, redan kollat den färden.
    Matkostnad, visst nog kan jag leva på typ billig vetekaka/ husmans och nå snorbilligt margarin och eldoradosaft.. men hur bra är de på en skala?
    Har redan allt jag har på delbetalning och vissa är låsta så trots situationen kommer dom bolagen inte ändra villkoren.
  • Anonym (Eh)
    HeiHei skrev 2023-10-11 18:32:22 följande:
    Visst kan jag ställa av bilen, men då de ändå inte hjälper att ställa av den, borde få någonstans mellan 70- 90.000:-
    Hade sikten nu på typ en skattebefriad för en billig peng.
    Tyvärr ligger min A-kassa före skatt över den limit på socialbidrag. så de får jag inte, redan kollat den färden.
    Matkostnad, visst nog kan jag leva på typ billig vetekaka/ husmans och nå snorbilligt margarin och eldoradosaft.. men hur bra är de på en skala?
    Har redan allt jag har på delbetalning och vissa är låsta så trots situationen kommer dom bolagen inte ändra villkoren.
    Bra mat? Du får väl ta det du har råd med, eller hur? För det första, skippa saften. Tomma kalorier och mest socker. Det är inget fel annars på varken Eldorado eller annat billigt. Du låter faktiskt lite bortskämd med tanke på din situation.

Lycka till med bilarna iaf.
  • Anonym (Eh)

Kan också flika in att husmanskost så klart är riktigt bra, då menar jag mat lagad från grunden. Det blir ofta billigt men ffa hälsosamt. Grönsaker är så klart dyrt men man måste inte vräka i sig och så får man se vad som är billigast per kilo. Frysta grönsaker har samma näringsvärde så det duger också. Men vetekaka....? I värsta fall, baka eget bröd, men det finns definitivt billigare bröd om man absolut vill ha.

Jag undrar om du vet hur man lever billigt rent matmässigt, det har jag behövt göra det senaste året (och under många år när jag var yngre).

• HeiHei
    Anonym (Eh) skrev 2023-10-11 19:09:09 följande:
    Bra mat? Du får väl ta det du har råd med, eller hur? För det första, skippa saften. Tomma kalorier och mest socker. Det är inget fel annars på varken Eldorado eller annat billigt. Du låter faktiskt lite bortskämd med tanke på din situation.

Lycka till med bilarna iaf.
    Bil EN
Svar på tråden Google är rena djungeln.