Dåligt resultat på kub men bra på nipt
Jag hade litat på nipt, jag fick 1:34 på kub och väntar svar på mitt moderkaksprov. Har två friska barn sen innan, första gången jag ska göra moderkaksprov, Jag är 32, nackspalten var inte jätte bred heller 2,3mm i v 13+2 som barnmorskan ville ha mig i. Jag försöker pappa mig att det är 3,4% chans för att barnet är sjukt men 96,6% att det är friskt.
Men jag förstår din oro, det är inget roligt att få risk. Hade jag fått över 1:51 hade jag blivit erbjuden nipt först. Men under 1:50 får man köra fostervattensprov i v 15 eller moderkaksprov som man kan göra redan i v11. Tråkigt nog har vi hunnit gå ut med graviditeten eftersom de flyttade fram mitt kub två gånger. Men samtidigt går de fel så vill jag folk i närheten ska veta. Hade jag fått börja om från början hade jag hellre lagt de 6000 kr på nipt med ultraljud. Men vi trodde ändå att chansen att få hög risk skulle vara låg.
Gå på din magkänsla och kanske prata lite extra med din barnmorska? kanske kan du få ett tidigare Rul eller kan göra ett extra ultraljud privat?