• SF123

Dåligt resultat på kub men bra på nipt

Vi hade bestämt oss för att gör nipt oavsett vad resultatet på kub skulle visa. 
    skulle ha gjort kub först var tanken men det  blev att vi gjorde Nipt 1 vecka innan istället pga det inte fanns tider som passade. Vi fick svar att det var Låg risk på dom alla tre trisomierna.  

Idag hade jag tid för kub (egentligen helt onödigt jag vet) då vi gjorde nipt före men vi ville ändå göra det för en andra screening.  

Jag är 30 år och fick 1:100 för trisomi 21 på kub idag.
    Nu har vi ju fått låg risk på nipt men jag kan inte hjälpa att jag känner mig nedslagen och ledsen. Vi har ett barn sedan innan och fick då bra resultat på kub och tänkte nog inte att det skulle bli dålig siffra denna gång. 
    Barnmorskan sa att allt såg jättebra ut på ultraljudet och sa flera gånger att det är en jättefin bebis. Ingen bred nackspalt 1,2 mm häller. 

känner mig så dum som gjorde kub efteråt. 

Hur mycket vågar man lita på ett nipt test?
    Jag vet också att nipt är mer tillförlitligt är kub men ska jag be om mer prover? 

mvh// orolig tjej. 

• Svar på tråden Dåligt resultat på kub men bra på nipt
  • BusigaSyrran

Jag hade litat på nipt, jag fick 1:34 på kub och väntar svar på mitt moderkaksprov. Har två friska barn sen innan, första gången jag ska göra moderkaksprov, Jag är 32, nackspalten var inte jätte bred heller 2,3mm i v 13+2 som barnmorskan ville ha mig i. Jag försöker pappa mig att det är 3,4% chans för att barnet är sjukt men 96,6% att det är friskt.

Men jag förstår din oro, det är inget roligt att få risk. Hade jag fått över 1:51 hade jag blivit erbjuden nipt först. Men under 1:50 får man köra fostervattensprov i v 15 eller moderkaksprov som man kan göra redan i v11. Tråkigt nog har vi hunnit gå ut med graviditeten eftersom de flyttade fram mitt kub två gånger. Men samtidigt går de fel så vill jag folk i närheten ska veta. Hade jag fått börja om från början hade jag hellre lagt de 6000 kr på nipt med ultraljud. Men vi trodde ändå att chansen att få hög risk skulle vara låg.

Gå på din magkänsla och kanske prata lite extra med din barnmorska? kanske kan du få ett tidigare Rul eller kan göra ett extra ultraljud privat?

• Anonym (Tekla)

Nipt är säkrare då det baseras på celler som kommer från barnet.
    KUB är bara ett antal sannolikheter beräknade i ett system, av olika inmatade värden. Vi fick helt okej på KUB, det var inget som regionen ansåg att man borde gå vidare med, så vi bekostade nipt själva. Det visade på frisk bebis och det stämde. Får vi fler barn kommer vi förmodligen att nöja oss med det ultraljud som ingår i veckobestämningen inför nipt + nipt. Det är lättare för oss att hantera än en sannolikhet som KUB. Eller så gör vi KUB-ultraljudet men avsäger oss själva beräkningen och tackar för oss. Och sen gör vi nipt. Vi får se. Vi planerar inte fler barn just nu. Men jag hade absolut känt mig säker efter ett nipt. 

• SF123
    Anonym (Tekla) skrev 2023-10-11 19:28:16 följande:

Nipt är säkrare då det baseras på celler som kommer från barnet.
    KUB är bara ett antal sannolikheter beräknade i ett system, av olika inmatade värden. Vi fick helt okej på KUB, det var inget som regionen ansåg att man borde gå vidare med, så vi bekostade nipt själva. Det visade på frisk bebis och det stämde. Får vi fler barn kommer vi förmodligen att nöja oss med det ultraljud som ingår i veckobestämningen inför nipt + nipt. Det är lättare för oss att hantera än en sannolikhet som KUB. Eller så gör vi KUB-ultraljudet men avsäger oss själva beräkningen och tackar för oss. Och sen gör vi nipt. Vi får se. Vi planerar inte fler barn just nu. Men jag hade absolut känt mig säker efter ett nipt. 

Tack för svar. 
    Ja jag vet inte om de blev i fel ordning nu som det känns som kub är den stora grejjen för mig just nu. Men behövde absolut höra sånt här tack det känns bättre. Jag håller med dig om det blir fler barn blir det nipt direkt istället.  

Jag tänkte nog bara att jag gör kub endå när jag ändå hade tagit proverna innan osv och tänkte att jag ser de som en extra check av andra ögon att allt ser bra ut men så blev det så här istället.

• Anonym (Tekla)
    SF123 skrev 2023-10-11 21:07:00 följande:

Tack för svar. 
    Ja jag vet inte om de blev i fel ordning nu som det känns som kub är den stora grejjen för mig just nu. Men behövde absolut höra sånt här tack det känns bättre. Jag håller med dig om det blir fler barn blir det nipt direkt istället.  

Jag tänkte nog bara att jag gör kub endå när jag ändå hade tagit proverna innan osv och tänkte att jag ser de som en extra check av andra ögon att allt ser bra ut men så blev det så här istället.

Det kommer säkert bli bra ska du se!
    Vården sa till oss att det man vill se på ultraljudet vid kub är ett barn med friska rörelser. Det görs ju ingen komplett "skanning" då men en erfaren ultraljudsbarnmorska kan snabbt avgöra om allt ser bra ut för veckan.
    Så ultraljud absolut. Men som du skriver, inte i kombination med sannolikhetsberäkningen utan hellre nipt direkt.
    Ni kommer få se bebisen igen vid RUL och då går man igenom alla organ mm, det kommer gå bra!
  • SF123
    BusigaSyrran skrev 2023-10-11 19:17:42 följande:

Jag hade litat på nipt, jag fick 1:34 på kub och väntar svar på mitt moderkaksprov. Har två friska barn sen innan, första gången jag ska göra moderkaksprov, Jag är 32, nackspalten var inte jätte bred heller 2,3mm i v 13+2 som barnmorskan ville ha mig i. Jag försöker pappa mig att det är 3,4% chans för att barnet är sjukt men 96,6% att det är friskt.

Men jag förstår din oro, det är inget roligt att få risk. Hade jag fått över 1:51 hade jag blivit erbjuden nipt först. Men under 1:50 får man köra fostervattensprov i v 15 eller moderkaksprov som man kan göra redan i v11. Tråkigt nog har vi hunnit gå ut med graviditeten eftersom de flyttade fram mitt kub två gånger. Men samtidigt går de fel så vill jag folk i närheten ska veta. Hade jag fått börja om från början hade jag hellre lagt de 6000 kr på nipt med ultraljud. Men vi trodde ändå att chansen att få hög risk skulle vara låg.

Gå på din magkänsla och kanske prata lite extra med din barnmorska? kanske kan du få ett tidigare Rul eller kan göra ett extra ultraljud privat?

Tack för att du delar med dig. Känner mig mindre ensam. Usch så jobbigt det är och alla dessa hormoner som sprutar. 

Det var mycket värre än jag trodde. Tänkte det spelar ingen roll vad jag får nu eftersom jag vet nipt resultatet.  Men det tog musten ur mig totalt man vill ju inte höra dom orden. 

Tack jag ska absolut ta detta med min barnmorska sen så får vi se om jag blir hel nojjig. Men jag försöker ändå tänka att nipt provet är tillförlitligt. 

Hoppas det går bra för er. när får du veta ditt svar? 
    håller tummarna att ni Inte behöver vänta allt för länge. 
    skriv gärna här om du kommer ihåg hur det gick. 

• SF123
    Anonym (Tekla) skrev 2023-10-11 21:16:29 följande:
    Det kommer säkert bli bra ska du se!
    Vården sa till oss att det man vill se på ultraljudet vid kub är ett barn med friska rörelser. Det görs ju ingen komplett "skanning" då men en erfaren ultraljudsbarnmorska kan snabbt avgöra om allt ser bra ut för veckan.
    Så ultraljud absolut. Men som du skriver, inte i kombination med sannolikhetsberäkningen utan hellre nipt direkt.
    Ni kommer få se bebisen igen vid RUL och då går man igenom alla organ mm, det kommer gå bra!

Tack. 
    Ja och ultraljudet gick jättebra verkligen hon såg det hon ville. Det kändes som hon själv blev chockad över svaret på sannolikhetssiffrorna faktiskt. 
    Ja det är sant låt det gå fort fram tills dess bara. 
    tack för pepp!

• BusigaSyrran
    SF123 skrev 2023-10-11 21:20:49 följande:

Tack för att du delar med dig. Känner mig mindre ensam. Usch så jobbigt det är och alla dessa hormoner som sprutar. 

Det var mycket värre än jag trodde. Tänkte det spelar ingen roll vad jag får nu eftersom jag vet nipt resultatet.  Men det tog musten ur mig totalt man vill ju inte höra dom orden. 

Tack jag ska absolut ta detta med min barnmorska sen så får vi se om jag blir hel nojjig. Men jag försöker ändå tänka att nipt provet är tillförlitligt. 

Hoppas det går bra för er. när får du veta ditt svar? 
    håller tummarna att ni Inte behöver vänta allt för länge. 
    skriv gärna här om du kommer ihåg hur det gick. 

Gör det, min barnmorska har varit så gullig och förstående i allt. Det känns bra att ha fått prata av sig med sin oro och även ta upp vad vi vill göra om de blir dåliga besked. 

Tack så mycket, nipt är väldigt mycket säkrare än kub. Jag är helt snurrig i huvudet fortfarande med alla frågor men har för mig de sa nästa vecka kan de höra av sig. Jag är så nålrädd och försökte bara slappna av och tänka på annat medans jag var yr eftersom jag visste de var en nål i magen. Så därför är jag lite förvirrad över när de skulle höra av sig. Men hör de inte av sig på tor nästa vecka så får jag ringa de och fråga. 

Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här i tråden och såklart måste jag bara ha positiva besked jag med för vill inget hellre. 

• SF123
    BusigaSyrran skrev 2023-10-11 21:34:49 följande:

Gör det, min barnmorska har varit så gullig och förstående i allt. Det känns bra att ha fått prata av sig med sin oro och även ta upp vad vi vill göra om de blir dåliga besked. 

Tack så mycket, nipt är väldigt mycket säkrare än kub. Jag är helt snurrig i huvudet fortfarande med alla frågor men har för mig de sa nästa vecka kan de höra av sig. Jag är så nålrädd och försökte bara slappna av och tänka på annat medans jag var yr eftersom jag visste de var en nål i magen. Så därför är jag lite förvirrad över när de skulle höra av sig. Men hör de inte av sig på tor nästa vecka så får jag ringa de och fråga. 

Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här i tråden och såklart måste jag bara ha positiva besked jag med för vill inget hellre. 

Vad skönt att hon är förstående jag vet inte riktigt än hur min är bara träffat henne 1 gång. Hoppas jag ska känna mig trygg med henne. 

åh jag förstår det är verkligen mycket tankar som snurrar i huvudet när man går igenom nått sånt här. 
    kan tänka mig att allt väntande är en enorm jobbig oror. Ja bara positiva besked vill vi ha det kommer säkert gå hur bra som helst för er. 

• Anonym (Trisomy21)

Tror och Hoppas att du kan vara lugn. 

Jag gjorde kub-test och fick en riktig käftsmäll när resultat skulle redovisas, hade 1:26 Trisomy 21, dem bokade omedelbart in mig på moderkaksprov (dem övervägde inte ens nipt när det var så pass stor risk - utan moderkaksprov direkt som nästa steg). Gjorde moderkaksprovet (som förövrigt var en jobbig process). Hade ca 1,5-2 plågsamma veckors väntetid när jag tillslut fick ett telefonsamtal där man kunde se att fostret faktiskt hade Down syndrome. 

Så verkar inte BM eller läkare oroliga/anser ytterligare test så får man väl tro att du kan andas ut. 

• Anonym (T18)

Du kan lita på Nipt, men inte Kub som är en sannolikhet, Jag hade bra på kuben men valde att privat bekosta Nipt pga att jag är över 40 år. Tyvärr så visade nipten på Trisomi 18. Vi behövde avbryta i v 17. så jobbigt och sorgligt. Men tyvärr en del av livets lotteri. Men jag kommer definitivt att skippa kuben nästa gång och får givetvis ett gratis nit i v 10+ 0 samt screnningar på KS fostermedicin. Lycka till med din bebis.

Svar på tråden Dåligt resultat på kub men bra på nipt