Inlägg från: Anonym (Tekla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tekla)

Dåligt resultat på kub men bra på nipt

Nipt är säkrare då det baseras på celler som kommer från barnet.
    KUB är bara ett antal sannolikheter beräknade i ett system, av olika inmatade värden. Vi fick helt okej på KUB, det var inget som regionen ansåg att man borde gå vidare med, så vi bekostade nipt själva. Det visade på frisk bebis och det stämde. Får vi fler barn kommer vi förmodligen att nöja oss med det ultraljud som ingår i veckobestämningen inför nipt + nipt. Det är lättare för oss att hantera än en sannolikhet som KUB. Eller så gör vi KUB-ultraljudet men avsäger oss själva beräkningen och tackar för oss. Och sen gör vi nipt. Vi får se. Vi planerar inte fler barn just nu. Men jag hade absolut känt mig säker efter ett nipt. 

• Anonym (Tekla)
    SF123 skrev 2023-10-11 21:07:00 följande:

Tack för svar. 
    Ja jag vet inte om de blev i fel ordning nu som det känns som kub är den stora grejjen för mig just nu. Men behövde absolut höra sånt här tack det känns bättre. Jag håller med dig om det blir fler barn blir det nipt direkt istället.  

Jag tänkte nog bara att jag gör kub endå när jag ändå hade tagit proverna innan osv och tänkte att jag ser de som en extra check av andra ögon att allt ser bra ut men så blev det så här istället.

Det kommer säkert bli bra ska du se!
    Vården sa till oss att det man vill se på ultraljudet vid kub är ett barn med friska rörelser. Det görs ju ingen komplett "skanning" då men en erfaren ultraljudsbarnmorska kan snabbt avgöra om allt ser bra ut för veckan.
    Så ultraljud absolut. Men som du skriver, inte i kombination med sannolikhetsberäkningen utan hellre nipt direkt.
    Ni kommer få se bebisen igen vid RUL och då går man igenom alla organ mm, det kommer gå bra!
Svar på tråden Dåligt resultat på kub men bra på nipt