Inlägg från: Anonym (väx upp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (väx upp)

Varför daltar IVF klinikerna med sina patienter?!

Har tänkt på en sak länge. Varför daltar ivf kliniker så med sina patienter och upplyser inte om vad som kan påverka fertiliteten? Det gäller inte bara ivf utan också vanliga gynekologer och annat folk man möter i resan som ofrivilligt barnlös. Efter mina missfall var det som vanligt bara otur ingenting att göra bara att testa igen, som jag fick höra av samtliga. Jag fick tillslut läsa på själv om att minska koffein intag och förbättra mina stressnivåer och se till att jag hade en god helhetshälsa - och då gick det bra. Tycker bara det är konstigt att det är så förbjudet att säga till någon som kämpar dag och natt med längtan efter barn att den inte kan göra nånting?! Alltså det är väl för att inte skuldbelägga men blir ju en björntjänst i slutändan? Följer flera konton på instagram som kämpar med ivf och missfall, nämner inga namn, men ikväll uppstod frågan hur hon tänker angående att ha grov ångest och gråta varje dag medan hon ruva, där frågan helt avfärdas som skuldbeläggande. Som varför det går bättre eller sämre olika gånger på grund utav hur personen i fråga mår inte alls skulle vara relevant? Det är ju helt självklart att det påverkar tex om ett embryo fäster och håller sig fast, hur personen i fråga har levt senaste månaden? Har hon varit glad, lugn, harmonisk eller ledsen, stressad, haft massa ångest? Och nej det här är inte samma sak som att säga -det är bara att slappna av så går det- för det vet jag att det inte gör och att det kan vara en frustrerande kommentar. Men att det inte finns nått att göra än att lägga sig helt i läkarvårdens händer?! Absolut inte! Det finns massa att göra! Det är hårt, det är ett heltidsjobb, ändra livsvanor men vill man ha barn så är väl allt värt besväret?! Herregud sLUTA dalta med vuxna kvinnor och ge oss lite kalla fakta!! omyndigförklarande är vad det är. Nån som håller med?
  • Svar på tråden Varför daltar IVF klinikerna med sina patienter?!
  • Anonym (väx upp)

Men kliniken vill väl ha bra resultat? Alltså dom borde vilja att ens patienter blir gravida. Inte bara ogravida men inte deras fel. Tänker att ett omfattande blodprov med koll på alla näringsstatusar och sköldkörtelhormoner absolut borde ingå i IVF-paketet. Och normala tips på hur man kan hjälpa kroppen på vägen. Men det är bara lev på som vanligt inget är ditt fel!

Sen inte alltid att det är något fel på par som hamnar i ivf? Visst dom har haft svårt att bli gravida i ett års tid men det kan ha 1000 orsaker. Man kollar ju ofta upp spermier och äggreserv innan, och blir då diagnostiserad som oförklarligt barnlösa av vården, vilket ungefär 50% av alla som gör en sån utredning blir. Oförklarligt, lol. Låter så hopplöst? Det finns ALLTID en förklaring. Inte säkert att man hittar den dock men det finns andra saker att testa än IVF under stark ångest och stress.. 

• Anonym (väx upp)
    Anonym (hejdär) skrev 2023-10-10 22:18:11 följande:
    Bättre för dig att inte följa dom om du inte kan tänka längre än så... Herregud. Det är så enkelt och jag har inte ens barn.
    Vad menar du nu? Förstår att hon är i en känslig situation men alla som låtsas som ingenting gör ju henne en björntjänst. I hennes fall helt självklart att hennes ivf process skulle gynnas av att hon ställde om vissa levnadsvanor och hittade nått slags lugn eller en strategi för att inte balla ur så fullständigt under ruvardagarna..
  • Anonym (väx upp)

Ångest ökar hormonet kortisol i kroppen vilket dominerar över andra hormoner såsom progesteron och östrogen som är viktiga saker för att bygga upp en bra slemhinna och behålla en god miljö för ett embryo att fästa och stanna kvar i. Källa vet jag inte det är väl bara common sense? Googla! 

och säg inte nu att kvinnor blivit gravida i krig och i alla möjliga vidrigheter. Jag Vet! Men en kropp som har lite svårt att få upp dessa hormoner kanske behöver lite extra vård för att hålla systemet igång? Tex inte ha höga kortisol nivåer under befruktning eller återföring. 

• Anonym (väx upp)
    Anonym (hejdär) skrev 2023-10-10 23:10:42 följande:

Ja, att skuldbelägga någon som mår skit för att hon inte lyckas få "något så självklart som barn" är säkert hjälpsamt. Bara att någon ens kommenterar sånt... Kan inte se mycket mer patetiskt

Newsflash, du vet inte om hur hon lever varje timme per dygn och hur sånt ibland svämmar över.

vart har jag eller någon skrivit "något så självklart som barn"? barn är absolut inte en självklarhet, heller inte en rättighet. någon frågade henne hur hon förhåller sig till att hennes psykiska mående påverkar återföringen, varpå hon snäste av frågan som endast skuldbeläggande, och påstod att experterna på hennes ivf klinik sagt att det inte påverkar alls. vilket är felaktigt, det påverkar visst. men dom säger så till henne för att hon inte ska må ännu sämre än hon redan gör. vilket jag finner vara daltande och att inte hjälpa henne i längden, bara i stunden. 
Svar på tråden Varför daltar IVF klinikerna med sina patienter?!