-
-
Svar på tråden Varför daltar IVF klinikerna med sina patienter?!
-
Allt idag är så känsligt.
Folk letar efter saker att bli kränkta över.
Sedan river de upp himmel och jord vid minsta lilla. Folk vill undvika att hamna i den stormen -
Å andra sidan går ju personen du syftar på till en privat klinik. Där finns såklart ett vinstsyfte. Om läkarna där ens skulle antyda att det är hennes fel att det inte tar sig för att hon är så fruktansvärt nedstämd - då skulle hon försvinna som "kund". Och troligen alla andra som fick höra samma sak. Och hon är dessutom influencer som kan skriva riktigt jäkla dåliga saker om kliniken ELLER jättebra saker. Hur tror du kliniken agerar?
-
Men att få råd att inte dricka kaffe och kanske alkohol och inte stressa är ju normalt vetande.
-
Varken mindre koffein, mindre stress eller hälsosam livstil trollar fram fler spermier, trollar fram fler ägg vid låg AHM, eller botar desformerade spermier. De som söker sig till IVF har ju en bakomliggande fertilitetsorsak än att enbart ha missfall som problematik. Korkad tråd rent ut sagt.
-
Fast det rådet får kvinnorna. Eller: rådet att leva som om de vore gravida.Anonym (Mamma) skrev 2023-10-10 21:43:09 följande:
Men att få råd att inte dricka kaffe och kanske alkohol och inte stressa är ju normalt vetande.
-
Men kliniken vill väl ha bra resultat? Alltså dom borde vilja att ens patienter blir gravida. Inte bara ogravida men inte deras fel. Tänker att ett omfattande blodprov med koll på alla näringsstatusar och sköldkörtelhormoner absolut borde ingå i IVF-paketet. Och normala tips på hur man kan hjälpa kroppen på vägen. Men det är bara lev på som vanligt inget är ditt fel!
Sen inte alltid att det är något fel på par som hamnar i ivf? Visst dom har haft svårt att bli gravida i ett års tid men det kan ha 1000 orsaker. Man kollar ju ofta upp spermier och äggreserv innan, och blir då diagnostiserad som oförklarligt barnlösa av vården, vilket ungefär 50% av alla som gör en sån utredning blir. Oförklarligt, lol. Låter så hopplöst? Det finns ALLTID en förklaring. Inte säkert att man hittar den dock men det finns andra saker att testa än IVF under stark ångest och stress.. -
Bättre för dig att inte följa dom om du inte kan tänka längre än så... Herregud. Det är så enkelt och jag har inte ens barn.Anonym (väx upp) skrev 2023-10-10 20:21:42 följande:Följer flera konton på instagram som kämpar med ivf och missfall, nämner inga namn, men ikväll uppstod frågan hur hon tänker angående att ha grov ångest och gråta varje dag medan hon ruva, där frågan helt avfärdas som skuldbeläggande.
-
Hur löser vi ångest över något?
- VI HAR INTE ÅNGEST
-
Vad menar du nu? Förstår att hon är i en känslig situation men alla som låtsas som ingenting gör ju henne en björntjänst. I hennes fall helt självklart att hennes ivf process skulle gynnas av att hon ställde om vissa levnadsvanor och hittade nått slags lugn eller en strategi för att inte balla ur så fullständigt under ruvardagarna..Anonym (hejdär) skrev 2023-10-10 22:18:11 följande:Bättre för dig att inte följa dom om du inte kan tänka längre än så... Herregud. Det är så enkelt och jag har inte ens barn.
-
Finns det verkligen någon statistik på det du säger? Orsakar verkligen ångest högre risk till att en ivf inte tar sig? Den forskningen har jag aldrig tagit del av, men please, finns det validerad forskning tar jag gärna del av den.
-
Ångest ökar hormonet kortisol i kroppen vilket dominerar över andra hormoner såsom progesteron och östrogen som är viktiga saker för att bygga upp en bra slemhinna och behålla en god miljö för ett embryo att fästa och stanna kvar i. Källa vet jag inte det är väl bara common sense? Googla!
och säg inte nu att kvinnor blivit gravida i krig och i alla möjliga vidrigheter. Jag Vet! Men en kropp som har lite svårt att få upp dessa hormoner kanske behöver lite extra vård för att hålla systemet igång? Tex inte ha höga kortisol nivåer under befruktning eller återföring.
-
Det är väl högst rimligt att begära belägg för dina påståenden.
-
-
Anonym (väx upp) skrev 2023-10-10 22:23:59 följande:Vad menar du nu? Förstår att hon är i en känslig situation men alla som låtsas som ingenting gör ju henne en björntjänst. I hennes fall helt självklart att hennes ivf process skulle gynnas av att hon ställde om vissa levnadsvanor och hittade nått slags lugn eller en strategi för att inte balla ur så fullständigt under ruvardagarna..
Ja, att skuldbelägga någon som mår skit för att hon inte lyckas få "något så självklart som barn" är säkert hjälpsamt. Bara att någon ens kommenterar sånt... Kan inte se mycket mer patetiskt
Newsflash, du vet inte om hur hon lever varje timme per dygn och hur sånt ibland svämmar över.
-
vart har jag eller någon skrivit "något så självklart som barn"? barn är absolut inte en självklarhet, heller inte en rättighet. någon frågade henne hur hon förhåller sig till att hennes psykiska mående påverkar återföringen, varpå hon snäste av frågan som endast skuldbeläggande, och påstod att experterna på hennes ivf klinik sagt att det inte påverkar alls. vilket är felaktigt, det påverkar visst. men dom säger så till henne för att hon inte ska må ännu sämre än hon redan gör. vilket jag finner vara daltande och att inte hjälpa henne i längden, bara i stunden.Anonym (hejdär) skrev 2023-10-10 23:10:42 följande:
Ja, att skuldbelägga någon som mår skit för att hon inte lyckas få "något så självklart som barn" är säkert hjälpsamt. Bara att någon ens kommenterar sånt... Kan inte se mycket mer patetiskt
Newsflash, du vet inte om hur hon lever varje timme per dygn och hur sånt ibland svämmar över.
-
Att någon är så tappad att den frågar något sånt får stå för denne, jag hade skämts ögonen ur mig om denne var bekant till mig. Lägger hon in en vit lögn för att få alla haters att hålla käft så good for her. Det går ändå inte att göra något åt, speciellt med ivf och alla hormoner och press i den proceduren.Anonym (väx upp) skrev 2023-10-11 19:43:18 följande:vart har jag eller någon skrivit "något så självklart som barn"? barn är absolut inte en självklarhet, heller inte en rättighet. någon frågade henne hur hon förhåller sig till att hennes psykiska mående påverkar återföringen, varpå hon snäste av frågan som endast skuldbeläggande, och påstod att experterna på hennes ivf klinik sagt att det inte påverkar alls. vilket är felaktigt, det påverkar visst. men dom säger så till henne för att hon inte ska må ännu sämre än hon redan gör. vilket jag finner vara daltande och att inte hjälpa henne i längden, bara i stunden.
-
Det här är en fråga som jag ställer mig varje gång jag tänker på fertilitetsvården. Jag har tjatat på vården och bett dem kolla och testa saker men de vill inte. De gör sina typ fem blodprov och tittar på livmodern på olika sätt, sedan är de färdiga. Punkt. Det gör mig vansinnig. Min uppfattning är att det handlar om okunskap, de får inte lära sig om näringsstatus alls eller optimala hormonnivåer, bara vad som är normalt.
Jag blir så upprörd och ledsen åt de kvinnor (och män) som tror att de har otur och inte kan få barn. Oförklarad infertilitet är inte otur, det är vården som inte vet var de ska titta. Ett fåtal blodprov kan aldrig utreda hela reproduktionssystemet som i sin tur kan vara påverkat av övriga kroppen... Jag var chockad över den undermåliga omfattningen på utredningen.
Pga att vården inte har kunskap så har jag nu gått i TVÅ ÅR sedan missfall utan att bli gravid. Jag har tunn slemhinna och får hjälp först nu (efter ännu en väntetid i form av kö då såklart...) och dem enda hjälp som erbjuds är ivf. Inget ville vården testa innan.
Min uppfattning är också att de par som bara accepterar att de har otur då inte heller ställer några krav på vården och vården därför inte heller behöver förbättras.