Inlägg från: Anonym (Gold digger) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gold digger)

Äktenskapsförord vid giftermål - anledning till att göra slut?

Om hon gör slut pga äktenskapsförord så ska du tacka din lyckliga stjärna att du hann undan i tid! Bara det att ni har den här diskussionen är en varningsflagga för mig - gift er inte!

• Anonym (Gold digger)

Som någon sa så be dina föräldrar skriva testamente på att fastigheterna och allt som kommer därav, om det så är hyror eller försäljning eller annat, ska vara enskild egendom. Hyrorna som kommer in är dina pengar och ingen annans. Om du sedan väljer att spendera dem på ert gemensamma boende, bra, men det är inte hennes pengar om ni skiljer er eller något som hon ska räkna med att ta del av under tiden om du inte känner för det.

• Anonym (Gold digger)
    Atriohm skrev 2023-10-10 19:40:09 följande:
    Absolut, det är något mina föräldrar redan varit inne på att göra så det är bara en tidsfråga. Men problematiken kvarstår väl ändå rent känslomässigt/tillitsmässigt genom att jag då vid ett eventuellt giftermål skulle kunna göra om denna enskilda egendom till att även innefatta henne?
    Du kan så klart skänka bort dina ägodelar hur du vill men jag skulle inte skriva några papper om det. Skulle ni gå isär så avvakta och se hur du känner den dagen, inte en sekund innan! Tänk worst case scenario om hon kanske skulle ha en relation bakom din rygg, vill du då fortfarande dela med dig av hälften av hela din, då rätt stora, förmögenhet?

Om dina föräldrar skriver testamente så slipper du vara boven i dramat. Säg åt din blivande gold... eeeh fru att du vill respektera deras önskan tills vidare, så är diskussionen slut där. Ärligt talat, det känns som att hon mest är ute efter pengar här. Eller har hon ingen tillit till att du skulle dela med dig om ni skiljer er utan att behöva skriva papper...?
  • Anonym (Gold digger)
    Atriohm skrev 2023-10-10 21:45:48 följande:
    Det som kommer upp i diskussionen från hennes sida är att hon tycker jag endast tänker på mig själv och inte vill ta några risker men att hon utifrån denna logik själv tar risker genom att vara sambo med mig, att vi båda står på hyreslägenheten vi bor i tillsammans med barnen.

Hon menar helt enkelt att om man ska utgå från det jag säger så ska ju inte hon heller riskera att vi en dag kan separera och att jag då kan göra anspråk på lägenheten. Där har jag dock sagt tydligt att jag aldrig skulle göra det då hennes barn för mig skulle gå före mina behov, detta eftersom jag också har en köplats i bostadskön och att jag flyttade in till hennes lägenhet när vi först träffades.
    Att ni båda står på lägenheten har ingenting med ditt arv att göra. Vem hon än skulle vara sambo med så riskerar hon att lägenheten tillfaller den andra parten om han anses vara den som är mest behövande (och godkänns av hyresvärden att ta över kontraktet ensam). Med tanke på att hon har barn så ja, hon lär vara den som får den ändå.

Seriöst. Jämför hon risken att behöva söka ny lägenhet med arv av värdefulla fastigheter som kan vara värda miljoner...? Gimme a break....
  • Anonym (Gold digger)

Snälla ts, jag hoppas verkligen du börjar omvärdera er relation efter allt det här. Hennes resonemang är gnidet och manipulerande.

Svar på tråden Äktenskapsförord vid giftermål - anledning till att göra slut?