Äktenskapsförord vid giftermål - anledning till att göra slut?
Hej alla!
Behöver lite perspektiv på min och min flickväns relation. Vi har planerat att gifta oss länge. När det kommer till egendom så kommer jag få ärva tre fastigheter med ganska stort värde medan hon själv kommer ärva endast en lägenhet. Hon har barn sedan innan som jag varit med och tagit hand om under de senaste fem åren och vi har inga gemensamma barn.
Nu har det kommit fram att hon ser det som en självklarhet att dessa fastigheter ska ingå i giftorätten, något jag aldrig trodde att hon skulle förvänta sig/föreslå/kräva. Dessa frågor borde självklart behandlats tidigare i vår relation men nu är det som det är. Just nu ser det ut som att vår relation kommer att ta slut just på grund av detta.
Jag säger att dessa hus har ett känslomässigt värde för mina föräldrar och syskon och att jag inte vill äventyra denna egendom då man helt enkelt inte vet vad som händer i framtiden, även om det inte finns något annat jag vill hellre än att dela livet med henne. Jag har också föreslagit att vi gemensamt ska investera i något tillsammans så att hon känner en trygghet samtidigt som jag också sagt att den dagen jag väljer att sälja det jag ärvt så kommer vinsten efter uppdelning med syskon att innebära mycket pengar för oss två. Hon säger att hon inte vill vara med någon som inte har den tilliten, gifter man sig med varandra så ska man dela på allt enligt henne.
Hur ser ni på detta?