Inlägg från: Daisy28 |Visa alla inlägg
  • Daisy28

Vem eller vad förklarar man krig till?

Kolla Haagkonventionerna

• Daisy28
    AndreaBD skrev 2023-10-09 18:20:04 följande:
    Men då har vi fortfarande inte svarat på om det finns någon "regel"  om hur man förklarar krig och om det måste vara en stat som man förklarar krig till. 
    Ja Haagkonvesionen

Vad det innebär nationellt måste du kolla respektive lands lagar. I Sverige tex träder en del nya lagar i kraft om vi är i krig
  • Daisy28
    AndreaBD skrev 2023-10-09 18:37:13 följande:
    Ja, jag har googlat lite efter det, men det är svårt att hitta något specifikt. Det finns också en himla massa olika versioner av den. Det jag har hittat var att det skulle ha definierats 1907 i någon tidig version. Men jag har inte kunnat hitta konkret det här med krigsförklaring - om det ens har skrivits ner exakt. 
    Ja, ett land kan förklara krig mot en organisation, ett virus eller fenomen.  Det innebär inte något speciellt.  Eventuellt kan man nationellt åberopa speciella krigslagar.

Det ger tex inte någon rätt att kränka ett annat lands territorium.  Sen att man gör det ändå är en annan sak. 
  • Daisy28
    AndreaBD skrev 2023-10-09 23:52:45 följande:
    Då har det ju inte heller någon betydelse. Jag kan ha fel, men jag tror att det har ändrats med tiden, det verkar som om det förr i tiden var..... något mer officiellt. 

Eller ta den där NATO-paragrafen, där man måste hjälpa andra medelemsländer om de blir angripna. USA var, tror jag, den enda som använde den. De hävdade då att de blivit angripna av Al Quaida, 9/11.  Redan då tänkte man - GÄLLER detta? De har ju inte blivit angripna av en annan stat, bara av en terrororganisation. Men kanske håller det på att utvecklas dit. 
    Kan ha betydelse internt i ett land.  Sen finns vissa regler kring flyg och sjötrafik tillhörande land i krig.  Bla har turkiet rätt att stoppa krigafartyg genom bosporen för krigsförande länder vilket de nu gjort.  

Nato är ett mellanstatligt avtal.  Tycker medemmarn att de andra uppfyller avtalet så är det så. 
  • Daisy28

Har aldrig funnit bestämda regler. Därermot olika former av internationella överenskommelser vad som gäller, vad man som tredje part förväntas agera, hur man får föra krig, t ex vapen som får användas.

Värt att notera är att alla länder inte har verifierat alla överrenskommelser

Samma sak med allianser som Nato. Det är en mellanstatlig överenskommelse som bygger på att parterna anser att de andra parterna uppfyller sin del av avtalet

Svar på tråden Vem eller vad förklarar man krig till?