FtS70 skrev 2023-10-09 18:06:20 följande:
Det är väl främst en semantisk fråga hur och MOT vem man förklarar krig. Verbet förklara betyder ju oftast tydliggöra eller redogöra för bakgrunden till något, men det kan också användas om när man uttrycker en ståndpunkt. I vårt fall innebär det också att man uttrycker en ståndpunkt som innebär en viss handling. Ex friskförklara, helgonförklara eller förklara krig. Normalt är det länder som förklarar krig mot andra länder, men det används även i mer bildlig betydelse i meningar som Regeringen förklarar krig mot gängvåldet ELLER Djurgården förklarar krig mot läktarvåldet.
Det skulle alltså innebära att det inte finns regler för det? Jag har för mig att det åtminstone förr i tiden fanns en slags regel, att man skulle förklara krig officiellt.
Det finns ju t.ex. regler när det gäller vem som är soldat och därmed måste behandlas som sån. I motsats till partisaner som får behandlas som terrorister, får avrättas. Därför undrar jag om t.ex. någon börjar ett krig, utan att förklara krig, om det kanske anses som ett brott mot krigens lagar. Då kan man ju utnyttja ett överraskningsmoment. Att den som blir angripen förklarar krig - visst, det verkar ju läge då. Men det ser ut som om det inte finns såna regler längre, eller som om de har urvattnats.