• Anonym (Eko)

Hur mycket pengar har ni sparat?

Jag känner inte att jag har tillräckligt mycket pengar som jag "borde" ha efter 55 år i livet.

Flera av mina vänner/bekanta har flera miljoner men jag har inte ens i närheten.

Mitt saldo i aktier och sparkonto summerar upp till ca: 800 tkr.

Det känns som "alla" andra har så mycket pengar. Det är nya bilar, landställe, kläder, utlandsresor, restaurangbesök, etc ....

Hur mycket pengar har ni sparade och hur tänker ni investera dessa framåt?

• Svar på tråden Hur mycket pengar har ni sparat?
  • Anonym (Eko)
    Anonym (why?) skrev 2023-10-08 14:49:19 följande:

Varför är det viktigt för dig att veta? Du gör det du kan utifrån dina förutsättningar. 

Är man materialist kanske det är viktigt med bilar och resor osv, men alla är inte sådana. 

Bra fråga.

Framförallt för att jag inte riktigt vet om andras ekonomi mer faktamässigt. Ibland kommer det fram att en del vänner/bekanta har lånat mycket pengar till en ny Tesla, båt eller annat liknande.

Att låna pengar är inte aktuellt för mig för materiell konsumtion.

Jag är inte ute efter att jämföra mig utan mitt mål är att förstå andras sparande.
  • Anonym (Medelklass)

Hus värt 3.5 stuga värd 3.5. 1.5 milj i lån o 1.8milj på banken. Jobbar som administratör o har kämpat med att lägga undan sedan jag var 18. Aldrig unnat mig något direkt utan barnen. Nu känner jag mig trygg o barnen är större. Sparar inget direkt utan njuter. Det går att lägga undan o leva rejält snålt även om man inte har fint jobb. 

• Anonym (Medelklass)
    Anonym (Medelklass) skrev 2023-10-08 15:18:34 följande:

Hus värt 3.5 stuga värd 3.5. 1.5 milj i lån o 1.8milj på banken. Jobbar som administratör o har kämpat med att lägga undan sedan jag var 18. Aldrig unnat mig något direkt utan barnen. Nu känner jag mig trygg o barnen är större. Sparar inget direkt utan njuter. Det går att lägga undan o leva rejält snålt även om man inte har fint jobb. 

Är 43 år.
  • Anonym (Eko)
    Anonym (Medelklass) skrev 2023-10-08 15:18:34 följande:

Imponerande och inspirerande.

Vill lära mina barn samma sak och börja tidigt att spara.
  • Anonym (45+)

Jag har ca 600 000, men å andra siden 2,8 milj i huslån. Vet inte om det är så smart. Borde kanske bara behållt typ 200 000 i buffert och betalt av resten på lånet. Amorterar 10 000/månad just nu. Funderar på att höja det. 

• Anonym (jäb)

Jag närmar mig 50 o har lite mer än dig.
    Jag är sjukpensionär sen ett år o får inte mycket i bidrag o får inte heller bostadsbidrag, så jag har fått börja plocka utav mina sparade pengar.
    Jag äger inget av värde o åker aldrig iväg på resor eller annat.
    Pengarna kommer att gå åt så länge jag får leva o det som blir över, får mitt barn.
    Hade gärna ägt mitt boende men det förblir en dröm.....

• Anonym (orsaker)
    Anonym (jäb) skrev 2023-10-08 15:06:18 följande:
    Beklagar. Hoppas du har andra vuxna att luta dig emot. 
    Lycka till med att komma in på skolan o cns är det bästa lånet du kan ta.
    Tack! Jag har min moster och farmor och pappas syskon så jag är inte helt ensam i världen. 

Jag har haft fler som säger ta csn för det är typ det bästa lånet man kan ta i sitt liv.
  • Anonym (Avanzxa)
    Anonym (orsaker) skrev 2023-10-08 15:42:13 följande:
    Tack! Jag har min moster och farmor och pappas syskon så jag är inte helt ensam i världen. 

Jag har haft fler som säger ta csn för det är typ det bästa lånet man kan ta i sitt liv.
    Även vår son som själv har en miljon i akpital får råd att tas CSN-lån. I alla rimliga 
  • Anonym (Eko)
    Anonym (jäb) skrev 2023-10-08 15:26:26 följande:

Jag närmar mig 50 o har lite mer än dig.
    Jag är sjukpensionär sen ett år o får inte mycket i bidrag o får inte heller bostadsbidrag, så jag har fått börja plocka utav mina sparade pengar.
    Jag äger inget av värde o åker aldrig iväg på resor eller annat.
    Pengarna kommer att gå åt så länge jag får leva o det som blir över, får mitt barn.
    Hade gärna ägt mitt boende men det förblir en dröm.....

Du låter stark under omständigheterna.

Lycka till.
  • Anonym (Avanzxa)

Och där halkade jag på postaknappen...

Även vår son fick rådet att ta CSN-lån då i alla rimliga scenarion det blir bättre utväxling på investerade pengar än 0,5%.

• Anonym (Avanzxa)

Vi har haft turen att dels kunna jobba heltid konsekvent med vettiga löner, köpa bostäder på rätt lägen och därmed dra nytta av hela bostadskarusellen.

Då föräldrar på båda sidor är skilda blir resultatet dubbla bostäder+ett par sommarstugor och därmed rejäla arv nu.

Det är lite ironiskt att det som var en stor katastrof när det hände blev till en ekonomisk fördel senare i livet.

• Anonym (jäb)
    Anonym (Eko) skrev 2023-10-08 15:46:20 följande:
    Du låter stark under omständigheterna.

Lycka till.
    Tack. Har inget annat val 
    Förutom mitt barn, så är jag själv i världen o kämpat mig igenom cancer som har nu fått andra sjukdomar. En dag i taget.....
  • Anonym (abc)

Vi har sparat några hundratusen i aktier och fonder men de senaste åren så lägger vi i princip allt vi sparar på resor (vi amorterar runt 100 000 om året också, men kommer halvera det när vår bundna ränta går upp). 

Ser inte meningen med att lägga pengar på hög utan att röra. 

Så länge barnen bor hemma är jag nöjd med att ha en buffert så man kan hantera ev. bakslag eller behov av snabba inköp (typ bil, ny värmepanna), i övrigt föredrar jag att lägga pengarna här och nu (eller med kortare sparhorisonter på ca 1 år för resande). När de flyttar hemifrån om sådär en 10 år så blir det väl att vi börjar spara mer (eller amortera mer) med sikte på att ha det bra till pensionen. 

• Anonym (Old)
    Anonym (Eko) skrev 2023-10-08 14:46:07 följande:
    Hur mycket pengar har ni sparat?

Jag känner inte att jag har tillräckligt mycket pengar som jag "borde" ha efter 55 år i livet.

Flera av mina vänner/bekanta har flera miljoner men jag har inte ens i närheten.

Mitt saldo i aktier och sparkonto summerar upp till ca: 800 tkr.

Det känns som "alla" andra har så mycket pengar. Det är nya bilar, landställe, kläder, utlandsresor, restaurangbesök, etc ....

Hur mycket pengar har ni sparade och hur tänker ni investera dessa framåt?

Beror väl på vad du sparar till och hur din ekonomi i övrigt ser ut. Det är ju skillnad på om du har låg lön, inget extra pensionssparande och bor i hyresrätt än om du bor i ett stort hus utan lån som du tänker sälja när du går i pension, har hög lön och högt pensionssparande.

Oavsett vilket så är det bra att se över sin ekonomi. Är själv i samma ålder  och jag vill ha koll. Så man vet om man har råd att gå i pension vid 60 eller ska räkna med att jobba till 70. Kommer nog ha hemmaboende barn runt 10 år till, kanske ännu längre. Det är också en anledning till att se över ekonomin så man har råd att behålla huset tills de flyttat.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Old) skrev 2023-10-09 07:49:30 följande:
    Beror väl på vad du sparar till och hur din ekonomi i övrigt ser ut. Det är ju skillnad på om du har låg lön, inget extra pensionssparande och bor i hyresrätt än om du bor i ett stort hus utan lån som du tänker sälja när du går i pension, har hög lön och högt pensionssparande.

Oavsett vilket så är det bra att se över sin ekonomi. Är själv i samma ålder  och jag vill ha koll. Så man vet om man har råd att gå i pension vid 60 eller ska räkna med att jobba till 70. Kommer nog ha hemmaboende barn runt 10 år till, kanske ännu längre. Det är också en anledning till att se över ekonomin så man har råd att behålla huset tills de flyttat.
    800 000 är ju en rejäl slant, särskilt om du är ensamstående. Bra gjort att ha sparat så mycket!

Vi har lite mer men vi är två och har ärvt en del, förutom vårt sparande. 
  • witte

Det krävs inte så väldigt stort kapital för att hamna bland de 10% rikaste i landet och 800 tusen är väldigt bra jobbat.
    Själv tycker jag att det goaste med stabil ekonomi är att vi t.ex kan gå ut och spontankäka på restaurang för en tusing utan att behöva oroa oss för ekonomin.

Svar på tråden Hur mycket pengar har ni sparat?