Inlägg från: Anonym (Eko) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eko)

Hur mycket pengar har ni sparat?

Jag känner inte att jag har tillräckligt mycket pengar som jag "borde" ha efter 55 år i livet.

Flera av mina vänner/bekanta har flera miljoner men jag har inte ens i närheten.

Mitt saldo i aktier och sparkonto summerar upp till ca: 800 tkr.

Det känns som "alla" andra har så mycket pengar. Det är nya bilar, landställe, kläder, utlandsresor, restaurangbesök, etc ....

Hur mycket pengar har ni sparade och hur tänker ni investera dessa framåt?

• Svar på tråden Hur mycket pengar har ni sparat?
  • Anonym (Eko)
    Anonym (orsaker) skrev 2023-10-08 14:59:56 följande:

Sedan i maj har jag 600 000 kr och ett hus, men inga föräldrar. Jag är 19 år.

Jag hade mycket hellre haft föräldrar. 

Dessa pengar måste jag nu leva på tills jag får ett jobb eller de tar slut. Jag debatterar om jag ska ta CSN om/när jag kommer in på högskola nästa år.

Beklagar din förlust.

Jag har förlorat mina föräldrar och skulle göra precis samma val. Pengar är ingenting mot att få behålla sin familj.
  • Anonym (Eko)
    Anonym (Drygt) skrev 2023-10-08 15:06:55 följande:

Drygt 3 miljoner inom loppet av en 10-års-period. Jåbbar som sevilinchenjör, IT-täkkniker å har filmagistrar och filkandidat-examina i flera ämnen.

Imponerande. Inte själva summan utan din målmedvetenhet och hårda arbete.
  • Anonym (Eko)
    Anonym (why?) skrev 2023-10-08 14:49:19 följande:

Varför är det viktigt för dig att veta? Du gör det du kan utifrån dina förutsättningar. 

Är man materialist kanske det är viktigt med bilar och resor osv, men alla är inte sådana. 

Bra fråga.

Framförallt för att jag inte riktigt vet om andras ekonomi mer faktamässigt. Ibland kommer det fram att en del vänner/bekanta har lånat mycket pengar till en ny Tesla, båt eller annat liknande.

Att låna pengar är inte aktuellt för mig för materiell konsumtion.

Jag är inte ute efter att jämföra mig utan mitt mål är att förstå andras sparande.
  • Anonym (Eko)
    Anonym (Medelklass) skrev 2023-10-08 15:18:34 följande:

Hus värt 3.5 stuga värd 3.5. 1.5 milj i lån o 1.8milj på banken. Jobbar som administratör o har kämpat med att lägga undan sedan jag var 18. Aldrig unnat mig något direkt utan barnen. Nu känner jag mig trygg o barnen är större. Sparar inget direkt utan njuter. Det går att lägga undan o leva rejält snålt även om man inte har fint jobb. 

Imponerande och inspirerande.

Vill lära mina barn samma sak och börja tidigt att spara.
  • Anonym (Eko)
    Anonym (jäb) skrev 2023-10-08 15:26:26 följande:

Jag närmar mig 50 o har lite mer än dig.
    Jag är sjukpensionär sen ett år o får inte mycket i bidrag o får inte heller bostadsbidrag, så jag har fått börja plocka utav mina sparade pengar.
    Jag äger inget av värde o åker aldrig iväg på resor eller annat.
    Pengarna kommer att gå åt så länge jag får leva o det som blir över, får mitt barn.
    Hade gärna ägt mitt boende men det förblir en dröm.....

Du låter stark under omständigheterna.

Lycka till.
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni sparat?