• Anonym (Eko)

Hur mycket pengar har ni sparat?

Jag känner inte att jag har tillräckligt mycket pengar som jag "borde" ha efter 55 år i livet.

Flera av mina vänner/bekanta har flera miljoner men jag har inte ens i närheten.

Mitt saldo i aktier och sparkonto summerar upp till ca: 800 tkr.

Det känns som "alla" andra har så mycket pengar. Det är nya bilar, landställe, kläder, utlandsresor, restaurangbesök, etc ....

Hur mycket pengar har ni sparade och hur tänker ni investera dessa framåt?

• Svar på tråden Hur mycket pengar har ni sparat?
  • Anonym (Hmm)

Du kan känna dig rik. Jag har sparat 9000kr 
    45+

• Anonym (why?)

Varför är det viktigt för dig att veta? Du gör det du kan utifrån dina förutsättningar. 

Är man materialist kanske det är viktigt med bilar och resor osv, men alla är inte sådana. 

• Anonym (Ungefär som du)

Jag har typ 600,000 kr, är 46 år och tjänar nu 45,000 i månaden så vanlig medelklass kallar jag mig. 

Fick ett arv på kanske 100,000 när jag var i tonåren som var grundplåten i mitt fondsparande. Har sparat i fonder hela tiden, några tusenlappar i månaden. Även fått mindre arv och gåvor, kanske totalt på 100,000.

Vissa i min omgivning verkar knappt ha något sparande alls utan spenderar alla sina pengar. Några känner sig säkra på arv och känner därför inget behov av att pensionsspara. 

Sen är många egna företagare här med kopplingar till bostadsbyggandet som varit på starkt frammarsch under lång tid. Antar att det inte går lika bra för dem nu. Men bilar mm har de ju på företaget. 

• Sunflora

Det finns ett bra ord på engelska humble bragging. Det betyder att man är/har det jättebra men presenterar det på ett sätt som om man vore dålig för att fiska efter komplimanger. Vi borde ha det uttrycket på svenska också tycker jag.

• Anonym (orsaker)

Sedan i maj har jag 600 000 kr och ett hus, men inga föräldrar. Jag är 19 år.

Jag hade mycket hellre haft föräldrar. 

Dessa pengar måste jag nu leva på tills jag får ett jobb eller de tar slut. Jag debatterar om jag ska ta CSN om/när jag kommer in på högskola nästa år.

• Anonym (jäb)
    Anonym (orsaker) skrev 2023-10-08 14:59:56 följande:

Dessa pengar måste jag nu leva på tills jag får ett jobb eller de tar slut. Jag debatterar om jag ska ta CSN om/när jag kommer in på högskola nästa år.

Beklagar. Hoppas du har andra vuxna att luta dig emot. 
    Lycka till med att komma in på skolan o cns är det bästa lånet du kan ta.
  • Anonym (Drygt)

Drygt 3 miljoner inom loppet av en 10-års-period. Jåbbar som sevilinchenjör, IT-täkkniker å har filmagistrar och filkandidat-examina i flera ämnen.

• Anonym (Eko)
    Anonym (orsaker) skrev 2023-10-08 14:59:56 följande:

Beklagar din förlust.

Jag har förlorat mina föräldrar och skulle göra precis samma val. Pengar är ingenting mot att få behålla sin familj.
  • Postman

Finns inga måsten. Det är upp till var och en hur man vill spara sina pengar. 800 000 tycker jag låter bra, det är väl utmärkt att ha så mycket pengar sparat.  

Jag har sparat hela livet mer eller mindre, vet inte vad jag ska ha dem till, kanske bara en ren trygghet att veta att jag har en slant utifall.  

• Anonym (Eko)
    Anonym (Drygt) skrev 2023-10-08 15:06:55 följande:

Drygt 3 miljoner inom loppet av en 10-års-period. Jåbbar som sevilinchenjör, IT-täkkniker å har filmagistrar och filkandidat-examina i flera ämnen.

Imponerande. Inte själva summan utan din målmedvetenhet och hårda arbete.
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni sparat?