Inlägg från: Anonym (Inget äktenskapsförord) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inget äktenskapsförord)

Har ni äktenskapsförord?

När jag och min man träffades så hade vi inte mycket på kontot. Vi flyttade ihop i en hyreslägenhet och efter 4 år köpte vi hus för gemensamma pengar. 

Jag har under årens lopp ärvt en större summa pengar och vi har även sålt vårt hus och fått lika mycket i vinst som jag har ärvt. Dessa pengar är våra och sparas till vår pension. 

Nu vet jag hur mycket pengar vi har och som våra barn kan komma att ärva den dagen vi går bort så vi kommer att skriva ett testamente att de ärver oss som enskild egendom. Vi kommer att ta detta via en jurist för att säkerställa att det inte blir något fel i testamentet. 

Jag hade tur som träffade en vettig man men ju mer jag ser hur världen fungerar desto mer mörkrädd blir jag. Därav testamente för att skydda våra barn

Intressant att läsa hur vissa har renoverat och gjort allt själv. Har ni inte haft en partner som har fixat annat? Som har möjliggjort att ni har kunnat lägga tid på renoveringen?

Hade min man sagt att han skulle behålla huset för att han gjort det mesta av renoveringen så hade han fått något hårt i huvudet!
    Medan han renoverade tog jag hand om allt annat. Sålde av gammalt från förra huset, tog hand om barnen, såg till att de kom till och från träningarna, lagade mat, tvättade, fixade allt det administrativa osv osv... Det jag gjorde frigjorde många timmar till min man att kunna renovera. Räknas inte det in?
    Man bidrar ju på olika sätt i ett förhållande. Jag kan inte mycket om att bygga hus så jag hade inte kunnat vara till någon hjälp där. Men mitt bidrag har gjort att vi har sparat pengar då vi inte har behövt ta in snickare och sparat pengar då vi kunde flytta ur vårt förra hus tidigare då jag såg till att sköta den marktjänsten själv. 

Anonym (rätt ska vara rätt) skrev 2023-10-09 17:48:44 följande:
    Men så ser det inte ut i mannens verklighet förstår du.

All renovering en man gör i hemmet ska räknas som proffsutfört arbete á 1300 kr/h ex. moms, och det gäller även när han p.g.a. slarv med lock häller ut en halv burk brun bets i baksätet på bilen och måste tillbringa en heldag med att fixa akutrengöring av biljäveln.

Kvinnor å andra sidan bara springer runt och fjantar sig med dammtrasan och steker pannkakor som de alltid gör. Det tillför inget till husets värdering och har således inget värde. 
    Jäklar vad glad jag är att min man inte resonerar på det viset. 
    Vad han gjort det hade han fått fixa all marktjänst själv för jag hade stuckit! 
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord?