Inlägg från: Anonym (Hallon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hallon)

Har ni äktenskapsförord?

Skulle utan tvekan skriva äktenskapsförord.

Starkaste argumentet är om man har barn sedan tidigare. Viktigt tänka igenom hur allt ska falla ut om en relation tar slut. Det ska bli bra för alla parter.

En detalj jag själv lärde mig när jag skiljde mig utan äktenskapsförord. Jag drog in 90% av alla pengar. Vi hade gemensamt ekonomi. Vi/jag köpte ett hus. Jag renoverade på lediga stunder. Blod svett och tårar ledde fram till en bra värdeutveckling. I detta engagemang stod jag ensam.

När vi skiljde oss fick jag "köpa" huset. Allt arbete jag lagt ner innebar en enorm värdeutveckling som jag fick betala exet för. Jag fick alltså betala exet för mitt eget arbete!

Kan skratta åt det idag. Men en väldigt dyrköpt läxa!

Lär och hör ungdomar!

• Anonym (Hallon)
    Anonym (Har haft) skrev 2023-10-08 20:58:43 följande:
    Gjorde din fru inget annat då, t.ex. tog hand om barnen och hemmet och trädgården och vardagens småkram, så att det var möjligt för dig att arbeta och tjäna alla de där pengarna samt renovera? Om hon tog merparten av allt sådant, så tycker jag inte att det var mer än rätt att hon fick ut 50 procent av husets värde, om det "bara" var dina arbetsinkomster och eget renoveringsarbete (då hon var tvungen att passa barnen helt själv, serva dig med mat på bordet o.s.v.) som du stoppade in i det, och inte arv efter dina föräldrar exempelvis. 

Ärvda hus och företag och även reda pengar, är något helt annat än inkomster från pågående arbete under äktenskapstiden.
    Mitt fritidsintresse var att bygga ett bättre liv. Hennes fritidsintresse var att sitta med sin telefon. Jag servade henne med merparten av hushållssysslor också. Väldigt ojämnställd relation.
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord?