Har ni äktenskapsförord?
Numera är jag skild. Vi hade äktenskapsförord och delade upp tillgångarna enligt det vid skilsmässan; det hade dock just i vårt fall inte gjort stor skillnad om vi inte haft det för det fanns inte mycket att dela på. Det var jag som ville ha äktenskapsförordet, p.g.a. att jag visste att jag skulle ärva mina föräldrar som var hyfsat förmögna (min exman ägde ingen förmögenhet och hade inget större arv att vänta).
Nu avled mina föräldrar först flera år efter att jag skilde mig, men sådant kan man ju aldrig veta i förväg. Det hade känts otroligt kymigt att först skilja sig för att man inte längre står ut med sin man, med allt som han ställt till med - och sedan dessutom bli tvungen att lämna över hälften av sina arvpengar, flera miljoner kr, till honom. Vad hade han för rätt till det som min far hade slitit ihop, liksom? Min far hade definitivt inte velat att de pengarna hade hamnat hos min exman!
Jag tycker att vi har konstiga lagar i Sverige, i och med att ALLA tillgångar delas per default, och ingen hänsyn tas varken till var tillgångarna kom ifrån från början, eller vems fel det var att det blev skilsmässa. Så funkar det inte i andra länder där man har skilsmässoprocesser; där bestämmer en domstol utifrån alla olika faktorer i det enskilda fallet, vad som är ett skäligt belopp för exmannen respektive exhustrun att få med sig ut ur äktenskapet.
...men när vi nu har de lagar vi har, så måste man vara om sig och kring sig och ta vara på sig själv.