Inlägg från: Anonym (Har haft) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Har haft)

Har ni äktenskapsförord?

Numera är jag skild. Vi hade äktenskapsförord och delade upp tillgångarna enligt det vid skilsmässan; det hade dock just i vårt fall inte gjort stor skillnad om vi inte haft det för det fanns inte mycket att dela på. Det var jag som ville ha äktenskapsförordet, p.g.a. att jag visste att jag skulle ärva mina föräldrar som var hyfsat förmögna (min exman ägde ingen förmögenhet och hade inget större arv att vänta).

Nu avled mina föräldrar först flera år efter att jag skilde mig, men sådant kan man ju aldrig veta i förväg. Det hade känts otroligt kymigt att först skilja sig för att man inte längre står ut med sin man, med allt som han ställt till med - och sedan dessutom bli tvungen att lämna över hälften av sina arvpengar, flera miljoner kr, till honom. Död Vad hade han för rätt till det som min far hade slitit ihop, liksom? Min far hade definitivt inte velat att de pengarna hade hamnat hos min exman! 

Jag tycker att vi har konstiga lagar i Sverige, i och med att ALLA tillgångar delas per default, och ingen hänsyn tas varken till var tillgångarna kom ifrån från början, eller vems fel det var att det blev skilsmässa. Så funkar det inte i andra länder där man har skilsmässoprocesser; där bestämmer en domstol utifrån alla olika faktorer i det enskilda fallet, vad som är ett skäligt belopp för exmannen respektive exhustrun att få med sig ut ur äktenskapet. 

...men när vi nu har de lagar vi har, så måste man vara om sig och kring sig och ta vara på sig själv.

• Anonym (Har haft)
    Anonym (Äktenskapsförord) skrev 2023-10-08 15:57:22 följande:
    Jag fastnar också på det här med familjekänslan. Det är en svår balansgång.

Nu har jag mer pengar men min sambo kommer att ärva pengar inom några år. Arvet kommer dock att bli enskild egendom och det är det som jag har svårt för.

Min ena tanke säger att skriva äktenskapsförord och påminner mig att det kommer endast att användas om vi skiljer oss åt.
    Men käre värld. Varför skulle du få pengar som din svärfar/dina svärföräldrar slitit ihop under sin livstid - och det dessutom EFTER att du beslutat dig för att deras son inte duger åt dig längre..?

Jag anser tvärtom, att om man har normal anständighetskänsla så begär man inte ut sådana pengar, ens om man enligt lag skulle kunna begära ut dem (alltså om det inte finns förord). Det man har moralisk rätt att begära ut är - enligt mig - endast pengar som mannen tjänat ihop under äktenskapstiden (eventuella samboår ingår också). För då kan man ju tänka att det är en ersättning för att man var hemma med barnen, skötte hushållet och allt småkram i vardagen så att han kunde göra karriär och tjäna alla dessa pengar, medan man själv avstod från en karriär.

Men svärföräldrarnas pengar - hur motiverar man det..? Spöke
  • Anonym (Har haft)
    Mimosa86 skrev 2023-10-08 19:04:51 följande:

TS är det ett stort arv han kommer få ut och är det pengar eller typ fastighet/sommmarbpende? 

Det hela beror ju på vad planen med detta kommer vara. 

Min pappa ärvde en sommarstuga i ett mycket populärt område. Att han skulle ha det som enskild egendom hade aldrig gått, för mamma hade vägrat lägga ner arbete eller tid att vara där om hon inte fick känna att det också var hennes. Den känslan vill man ju undvika i en familj. Att man inte är välkommen att dela den del av livet fullt ut. Då tryter ju engagemanget per automatik om man inte känner en samhörighet.

Har en väninna som (pga av maken och hans företag krävde) var hemmafru. Huset de bodde i och där barnen växte upp var en familjegård som var hans enskilda egendom. Men som hemmafru lade hon ner själ och hjärta för att få det jättefint. Odlingar, planteringar, fix med huset, måleri och Hantverk då hon är ganska skilled. Sen gick de isär och hon fick flytta med ungarna till en liten trång trea.. fick lägga ner sitt egna företag (lanthandel och trädgård då det var knutet fastigheten). Huset var hennes  hemmaplan- men i slutändan fick hon gå från hus och hem. Tror hans släktingar (om de hade varit i livet) hade tyckt det var ren och skär katastrof mot sin svärdotter och moder till deras barnbarn. Han hade hittat en annan.

Det går även att omförhandla äktenskapsförord under äktenskapets gång, det är det många som gör. (Även om man såklart inte kan tvinga den andre att skriva på, utan gör han inte det så är det det existerande äktenskapsförordet som gäller.)

I din väninnas fall hade det varit hemskt åt andra hållet, om äktenskapet hade förblivit barnlöst (så att det inte var ett av hennes barn som skulle ärva gården), och hon skulle ha försvunnit med halva gårdens värde efter fem år (även samboår räknas in i de fem åren). Sedan skulle mannen ha gift om sig och fått en son - men gården som denne skulle ha ärvt hade inte längre varit i familjens ägo... Det rimliga hade varit att riva äktenskapsförordet, eller skriva ett nytt där en större del av makens förmögenhet skulle delas, efter att barnen fötts. 

Kungen gjorde så: om det hade blivit skilsmässa innan Silvia fött något barn, hade hon inte fått något alls av honom. Sedan skrevs äktenskapförordet om efter varje barn hon födde, så att mer och mer av hans förmögenhet skulle delas. Dock skulle hon än idag inte få 50 procent. 
  • Anonym (Har haft)
    Tecum skrev 2023-10-08 20:27:04 följande:
    Om man vill varandras bästa går det att ordna lika bra om man har äktenskapsförord. I synnerhet om man har barn ihop är det för mig självklart att man också sörjer för deras mamma vid en separation.

Men i fallet med hemmafrun och gården kunde det gått helt på tok utan äktenskapsförord. Det kunde lika gärna varit hon som hittade en annan, krävde ut sin del och tvingade fram en försäljning av en släktgård.

Alltid bättre med äktenskapsförord, i synnerhet om man inte har barn.
    Ja, det tänkte jag också. Släktgårdar, släktgods, familjeföretag som redan gått i arv i ett par generationer... ska man vara rädd om. De ska fortsätta gå i släkten. Det skulle vara fruktansvärt om en obesläktad person skulle tvinga fram en försäljning - och sedan kanske leva loppan för pengarna tillsammans med en ung älskare/älskarinna!
  • Anonym (Har haft)
    Anonym (Hallon) skrev 2023-10-08 20:52:53 följande:

Skulle utan tvekan skriva äktenskapsförord.

Starkaste argumentet är om man har barn sedan tidigare. Viktigt tänka igenom hur allt ska falla ut om en relation tar slut. Det ska bli bra för alla parter.

En detalj jag själv lärde mig när jag skiljde mig utan äktenskapsförord. Jag drog in 90% av alla pengar. Vi hade gemensamt ekonomi. Vi/jag köpte ett hus. Jag renoverade på lediga stunder. Blod svett och tårar ledde fram till en bra värdeutveckling. I detta engagemang stod jag ensam.

När vi skiljde oss fick jag "köpa" huset. Allt arbete jag lagt ner innebar en enorm värdeutveckling som jag fick betala exet för. Jag fick alltså betala exet för mitt eget arbete!

Kan skratta åt det idag. Men en väldigt dyrköpt läxa!

Lär och hör ungdomar!

Gjorde din fru inget annat då, t.ex. tog hand om barnen och hemmet och trädgården och vardagens småkram, så att det var möjligt för dig att arbeta och tjäna alla de där pengarna samt renovera? Om hon tog merparten av allt sådant, så tycker jag inte att det var mer än rätt att hon fick ut 50 procent av husets värde, om det "bara" var dina arbetsinkomster och eget renoveringsarbete (då hon var tvungen att passa barnen helt själv, serva dig med mat på bordet o.s.v.) som du stoppade in i det, och inte arv efter dina föräldrar exempelvis. 

Ärvda hus och företag och även reda pengar, är något helt annat än inkomster från pågående arbete under äktenskapstiden.
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord?