Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tänker att ett äktenskapsförord skulle förstöra familjekänslan.  I vårt fall delar vi på allt. Jag hade mer tillgångar med mig in i äktenskapet men min man  tjänar mer. Så det jämnar ut sig hyfsat, men  det är som sagt inget vi räknar på.

Om man har väldigt stora skillnader , tex att en är delägare i ett större familjeföretag, i sådana fall kan jag se att äktenskapsförord är bra. Kanske också om det är äktenskap nummer två i livet och man har en komplicerad situation med särkullbarn. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-08 16:15:56 följande:
    För oss har familjekänslan inte varit ett problem iaf trots väldigt separata ekonomier. Jag tror att det kan bli ett problem om man tror att det blir det. Om relationen skadas av det så kanske den inte är så rätt trots allt.
    Min man och jag tycker att det känns bra att ha gemensam ekonom, vi jobbar för hela familjens bästa på alla sätt, även ekonomiskt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Tecum skrev 2023-10-08 16:39:39 följande:
    Det finns ingen motsättning mellan att ha äktenskapsförord och jobba för familjens bästa rent ekonomiskt. Var och en bestämmer över sina tillgångar och kan använda dem till gemensamma saker. Det är först när det blir separation som äktenskapsförordet sätter gränserna.
    Det blir ju ändå lite skillnad. Det skulle ju tex bli viktigt vem som kan spara undan till sitt sparkonto, eftersom man vid en skilsmässa inte delar lika. Jag och min man har ju i och för sig separat sparande, men eftersom vi är gifta så räknar vi aldrig så noga på saker och ting. Fanns det ett äktenskapsförord skulle det bli annorlunda, det tror jag. Det finns ju en anledning till att man har äktenskapsförord, det beror ju på att någon av parterna är mån om sina egna tillgångar. 
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord?