Inlägg från: Anonym (Äktenskapsförord) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Äktenskapsförord)

Har ni äktenskapsförord?

Vi har börjat diskutera äktenskap och jag funderar på våra olika ekonomiska situationer.

Är det någon som har äktenskapsförord och kan beskriva hur ni tänkt och gjort?

• Svar på tråden Har ni äktenskapsförord?
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-08 14:34:14 följande:

Och personliga bankkonton, fonder etc är enskild egendom.

Skriver man ned saldo på t ex personligt konto vid äktenskapsförordet eller gäller det även framtida pengar som sparas ned på kontot?
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-08 14:51:55 följande:

Nej, vi har inget äktenskapsförord. Han ville at vi skulle skriva ett då jag hade ärvt flera fastigheter men jag tyckte det var onödigt. 

Tack för att du delar med dig.

Hur tänkte du som hade ärvt så mycket? Tänkte du att ni inte kommer skilja er eller om ni gör det så vill du att han ska ha hälften?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-08 15:04:07 följande:

Jag tänker att ett äktenskapsförord skulle förstöra familjekänslan.  I vårt fall delar vi på allt. Jag hade mer tillgångar med mig in i äktenskapet men min man  tjänar mer. Så det jämnar ut sig hyfsat, men  det är som sagt inget vi räknar på.

Om man har väldigt stora skillnader , tex att en är delägare i ett större familjeföretag, i sådana fall kan jag se att äktenskapsförord är bra. Kanske också om det är äktenskap nummer två i livet och man har en komplicerad situation med särkullbarn. 

Jag fastnar också på det här med familjekänslan. Det är en svår balansgång.

Nu har jag mer pengar men min sambo kommer att ärva pengar inom några år. Arvet kommer dock att bli enskild egendom och det är det som jag har svårt för.

Min ena tanke säger att skriva äktenskapsförord och påminner mig att det kommer endast att användas om vi skiljer oss åt.
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-08 16:17:58 följande:
    Vill också lägga till att det här är tankar som du själv kanske måste jobba på. Det är ju trots allt inte din sambos "fel" att han kommer att ärva pengar och varför skulle du ha en del av hans släkts samlade förmögenhet...? Nej, om var och en sköter sina pengar så blir det lugnast så, förutom det gemensamma då.
    Bra synpunkt, tack.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-08 16:27:19 följande:
    Min man och jag tycker att det känns bra att ha gemensam ekonom, vi jobbar för hela familjens bästa på alla sätt, även ekonomiskt. 
    Tack, så har vi haft det hela tiden. Jag övertänker säkert vår ekonomi för att vi ska gifta oss.

Vi har haft delad ekonomi i över 20 år och det har aldrig varit något problem.

Jag behöver backa lite och låta saker landa.
    Mimosa86 skrev 2023-10-08 16:59:52 följande:

Nej.

Mitt är ditt och ditt är mitt. Vi är en enhet. Skiljer vi oss delar vi lika. Vi kommer båda ärva tillgångar men resonerar VI och inte jag och du. Kanske inte rätt den dagen vi skiljer oss men skulle den dag ske så vill jag ändå att vi båda går jämlika ur relationen- och förblir vänner för att hedra alla bra år och våra fina barn.

Har en vän som i princip gav huset till sin exfru då hon inte hade råd att köpa ut honom. Av respekt och för barnens skull. Tycker det finns något väldigt fint i det resonemanget att man ändå vill varandras bästa.

Jag håller med dig.

En av de saker som påverkat mig också är en bekant som var otrogen mot sin man. De håller på och delar allt 50/50 där han bidragit med mest.

Rätt eller fel, vet inte. Det är hemskt när någon är otrogen.
    Anonym (Sylve) skrev 2023-10-08 17:05:49 följande:
    Skiljer oss! (inte skjuter oss hahahah)
    Bra förtydligande

Jag fick inte intrycket att du var den våldsamma typen men skönt att höra.
    Anonym (Hallon) skrev 2023-10-08 20:52:53 följande:

Skulle utan tvekan skriva äktenskapsförord.

Starkaste argumentet är om man har barn sedan tidigare. Viktigt tänka igenom hur allt ska falla ut om en relation tar slut. Det ska bli bra för alla parter.

En detalj jag själv lärde mig när jag skiljde mig utan äktenskapsförord. Jag drog in 90% av alla pengar. Vi hade gemensamt ekonomi. Vi/jag köpte ett hus. Jag renoverade på lediga stunder. Blod svett och tårar ledde fram till en bra värdeutveckling. I detta engagemang stod jag ensam.

När vi skiljde oss fick jag "köpa" huset. Allt arbete jag lagt ner innebar en enorm värdeutveckling som jag fick betala exet för. Jag fick alltså betala exet för mitt eget arbete!

Kan skratta åt det idag. Men en väldigt dyrköpt läxa!

Lär och hör ungdomar!

Låter som en mardrömshändelse och en dyrköpt lärdom.

Tack för att du delar med dig.
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord?