Har ni äktenskapsförord?
Vi har börjat diskutera äktenskap och jag funderar på våra olika ekonomiska situationer.
Är det någon som har äktenskapsförord och kan beskriva hur ni tänkt och gjort?
Vi har börjat diskutera äktenskap och jag funderar på våra olika ekonomiska situationer.
Är det någon som har äktenskapsförord och kan beskriva hur ni tänkt och gjort?
Och personliga bankkonton, fonder etc är enskild egendom.
Nej, vi har inget äktenskapsförord. Han ville at vi skulle skriva ett då jag hade ärvt flera fastigheter men jag tyckte det var onödigt.
Jag tänker att ett äktenskapsförord skulle förstöra familjekänslan. I vårt fall delar vi på allt. Jag hade mer tillgångar med mig in i äktenskapet men min man tjänar mer. Så det jämnar ut sig hyfsat, men det är som sagt inget vi räknar på.
Om man har väldigt stora skillnader , tex att en är delägare i ett större familjeföretag, i sådana fall kan jag se att äktenskapsförord är bra. Kanske också om det är äktenskap nummer två i livet och man har en komplicerad situation med särkullbarn.
Nej.
Mitt är ditt och ditt är mitt. Vi är en enhet. Skiljer vi oss delar vi lika. Vi kommer båda ärva tillgångar men resonerar VI och inte jag och du. Kanske inte rätt den dagen vi skiljer oss men skulle den dag ske så vill jag ändå att vi båda går jämlika ur relationen- och förblir vänner för att hedra alla bra år och våra fina barn.
Har en vän som i princip gav huset till sin exfru då hon inte hade råd att köpa ut honom. Av respekt och för barnens skull. Tycker det finns något väldigt fint i det resonemanget att man ändå vill varandras bästa.
Skulle utan tvekan skriva äktenskapsförord.
Starkaste argumentet är om man har barn sedan tidigare. Viktigt tänka igenom hur allt ska falla ut om en relation tar slut. Det ska bli bra för alla parter.
En detalj jag själv lärde mig när jag skiljde mig utan äktenskapsförord. Jag drog in 90% av alla pengar. Vi hade gemensamt ekonomi. Vi/jag köpte ett hus. Jag renoverade på lediga stunder. Blod svett och tårar ledde fram till en bra värdeutveckling. I detta engagemang stod jag ensam.
När vi skiljde oss fick jag "köpa" huset. Allt arbete jag lagt ner innebar en enorm värdeutveckling som jag fick betala exet för. Jag fick alltså betala exet för mitt eget arbete!
Kan skratta åt det idag. Men en väldigt dyrköpt läxa!
Lär och hör ungdomar!