Erfarenheter av Huddinge Reproduktionsmedicin?
De har för många patienter, vilket leder till missar i behandling, bemötande och återkoppling. Detta är inte unikt för Huddinge, men har nog varit ett större problem där än på andra kliniker jag har varit på. Jag har haft kontakt med flera läkare i Huddinge. En är superbra och en är bland de sämsta jag har haft när det gäller bemötande. De andra två jag har haft kontakt med verkade bra, men jag träffade dem bara vid ett tillfälle.
Som med många IVF-kliniker, behöver man som patient vara projektledare för sin egen behandling. Ingen annan kommer att ta den rollen. Det är du som patient som får ringa och be om tid för behandling. Sedan får du ringa och tjata om det ena och det andra. Du får ringa och be om resultat av en behandling. Personerna som svarar i telefonen har inte mycket kunskap själva, så du får uppmana dem att gå och fråga en läkare. Varken barnmorskorna eller läkarna verkar förstå vad embryologerna gör - deras sätt att rapportera embryoutvecklingen är väldigt knapphändig.
Du kommer inte att få mycket information om vad som gäller inför behandling. Vi använde våra egna gameter, men även om ni har donerade ägg kanske ni ska använda egna spermier. I så fall gäller saker som att undvika rökning och alkohol, uppvärmning av testiklarna (varma bad och bastubad) och feber under de tolv veckorna innan äggplock. Om mannen får covid under den perioden, kan det leda till sämre resultat. Detta kommer kliniken dock inte att berätta för dig om du inte själv frågar om det.
När det gäller själva behandlingen, kan det vara bra att ifrågasätta om de bara säger samma sak om igen trots dåliga resultat. Just Huddinge har faktiskt varit bra på att rekommendera ytterligare tester, men vi kom dit med en lång historia av IVF, så kanske behandlas inte alla så.
Vi fick vänta ett år för ett första besök och sedan ytterligare några månader innan vi kunde starta behandlingen. Sedan fick vi ny tid för nästa behandling ett halvår efter den första (som misslyckades).