• johannalouise

    Erfarenheter av Huddinge Reproduktionsmedicin?

    Hej,

    Jag är 28 år och står i kö för äggdonation. Undrar om det finns några som har erfarenhet av Huddinge Reproduktionsmedicin (både för IVF och äggdonation)

    Hur länge fick ni stå i kö?
    Hur var bemötandet väl där?

    Jag har i dagsläget stått i kö i 7 månader och har tyvärr blivit väldigt illa och respektlöst bemött av Huddinge hittills. 

    Tack för att DU delar med dig! 

  • Svar på tråden Erfarenheter av Huddinge Reproduktionsmedicin?
  • Vuisin

    Hej johannalouise! 


    Jag har gjort tre IVF:er där. Upplever att de är duktiga på det de gör men att de har för mycket patienter vilket resulterar i att de har varit dåliga på att återkoppla, ringa avtalad tid osv. Man behöver också ta höjd för att man kan få vänta länge när man är där för ultraljud och liknande eftersom de ofta ligger efter i schemat. Med det sagt var bemötandet bra när vi pratade. Upplevde dock att jag behövde ligga på mycket så följ upp och ställ krav. Vad gäller väntetiden vill jag minnas att det tog oss ca 5 månader från remiss till första besök med en sommar mellan. Tror att de brukar skriva ut förväntad väntetid på hemsidan. 

    Hoppas du får besked snart. Är väldigt påfrestande att bara gå och vänta.

  • Anonym (Dåligt)

    Har tyvärr dåliga erfarenheter av Huddinge. Både gällande genomgörande och bemötande.


    Vi behövde inte vänta så länge i kö, 6 månader. Men när vi väl kom fram i kön fick vi bara två ägg från vår donator (som första mottagare). Ett av äggen kunde användas  (odlades i två dagar) men det tog sig ej. Vi blev inte erbjudna fler försök pga brist på donatorer. Det kändes inte som att vi ens fick ett riktigt försök eftersom uppenbarligen dålig donator. Sjukvården ville bara kunna bocka av ett väntande par till på listan. Det hela kändes otroligt oseriöst, Försöket borde ha avbrutits, eller så borde de gett oss ett till försök.
    Det är inte rätt att vissa par får åtta ägg vilket kan innebära flera insättningar med blastocyster och andra par enbart två ägg med insättning av tvådagars odlat embryo vilket ger mycket sämre chanser till graviditet. Alla väntande par borde få en rimlig chans till barn, men det är inget RMC i Huddinge erbjuder.

    De gjorde även andra missar i den medicinska behandlingen av mig som donator som vår nya klinik vi sedan bände oss till reagerade på. Det var enligt den nya kliniken uppenbara saker som alla kunniga inom IVF bör ha koll på.

    Förutom detta var det genomgående ett otrevligt och bristfälligt bemötande från koordinatorn. Läkaren klarade knappt genomföra insättningen (tog 40 min och mkt smärta), blödde mycket efter.


    Hos den nya kliniken fick vi ett helt annat bemötande, mycket välstrukturerat och kompetent och vänligt bemötande och genomförande. Insättning helt smärtfritt på fem minuter. Blev barn på första försöket och många embryon i frysen.

  • Anonym (Dåligt)
    Anonym (Dåligt) skrev 2023-12-26 02:33:18 följande:

    Har tyvärr dåliga erfarenheter av Huddinge. Både gällande genomgörande och bemötande.


    Vi behövde inte vänta så länge i kö, 6 månader. Men när vi väl kom fram i kön fick vi bara två ägg från vår donator (som första mottagare). Ett av äggen kunde användas  (odlades i två dagar) men det tog sig ej. Vi blev inte erbjudna fler försök pga brist på donatorer. Det kändes inte som att vi ens fick ett riktigt försök eftersom uppenbarligen dålig donator. Sjukvården ville bara kunna bocka av ett väntande par till på listan. Det hela kändes otroligt oseriöst, Försöket borde ha avbrutits, eller så borde de gett oss ett till försök.
    Det är inte rätt att vissa par får åtta ägg vilket kan innebära flera insättningar med blastocyster och andra par enbart två ägg med insättning av tvådagars odlat embryo vilket ger mycket sämre chanser till graviditet. Alla väntande par borde få en rimlig chans till barn, men det är inget RMC i Huddinge erbjuder.

    De gjorde även andra missar i den medicinska behandlingen av mig som donator som vår nya klinik vi sedan bände oss till reagerade på. Det var enligt den nya kliniken uppenbara saker som alla kunniga inom IVF bör ha koll på.

    Förutom detta var det genomgående ett otrevligt och bristfälligt bemötande från koordinatorn. Läkaren klarade knappt genomföra insättningen (tog 40 min och mkt smärta), blödde mycket efter.


    Hos den nya kliniken fick vi ett helt annat bemötande, mycket välstrukturerat och kompetent och vänligt bemötande och genomförande. Insättning helt smärtfritt på fem minuter. Blev barn på första försöket och många embryon i frysen.


    ? De gjorde även andra missar i den medicinska behandlingen av mig som MOTTAGARE som vår nya klinik vi sedan bände oss till reagerade på.?

    Ska stå mottagare förstås, inte donator.
  • Citronsmör

    De har för många patienter, vilket leder till missar i behandling, bemötande och återkoppling. Detta är inte unikt för Huddinge, men har nog varit ett större problem där än på andra kliniker jag har varit på. Jag har haft kontakt med flera läkare i Huddinge. En är superbra och en är bland de sämsta jag har haft när det gäller bemötande. De andra två jag har haft kontakt med verkade bra, men jag träffade dem bara vid ett tillfälle.

    Som med många IVF-kliniker, behöver man som patient vara projektledare för sin egen behandling. Ingen annan kommer att ta den rollen. Det är du som patient som får ringa och be om tid för behandling. Sedan får du ringa och tjata om det ena och det andra. Du får ringa och be om resultat av en behandling. Personerna som svarar i telefonen har inte mycket kunskap själva, så du får uppmana dem att gå och fråga en läkare. Varken barnmorskorna eller läkarna verkar förstå vad embryologerna gör - deras sätt att rapportera embryoutvecklingen är väldigt knapphändig.

    Du kommer inte att få mycket information om vad som gäller inför behandling. Vi använde våra egna gameter, men även om ni har donerade ägg kanske ni ska använda egna spermier. I så fall gäller saker som att undvika rökning och alkohol, uppvärmning av testiklarna (varma bad och bastubad) och feber under de tolv veckorna innan äggplock. Om mannen får covid under den perioden, kan det leda till sämre resultat. Detta kommer kliniken dock inte att berätta för dig om du inte själv frågar om det.

    När det gäller själva behandlingen, kan det vara bra att ifrågasätta om de bara säger samma sak om igen trots dåliga resultat. Just Huddinge har faktiskt varit bra på att rekommendera ytterligare tester, men vi kom dit med en lång historia av IVF, så kanske behandlas inte alla så.

    Vi fick vänta ett år för ett första besök och sedan ytterligare några månader innan vi kunde starta behandlingen. Sedan fick vi ny tid för nästa behandling ett halvår efter den första (som misslyckades).

  • MrsXy

    Hej !
    Jag har både bra och dåliga erfarenheter... 
    Bemötandet - dåligt. 
    Fick höra "vad vill du" när jag ringde och var orolig. 
    Känns som att många varken har tid, lust eller ork att ge stöd. 
    Läkarna dock, kunniga, men stressade.
    Hur gick det för dig TS?
    Får jag fråga varför äggdonation när du bara är 28? Ha det fint 

  • johannalouise
    Vuisin skrev 2023-10-08 14:57:34 följande:

    Hej johannalouise! 


    Jag har gjort tre IVF:er där. Upplever att de är duktiga på det de gör men att de har för mycket patienter vilket resulterar i att de har varit dåliga på att återkoppla, ringa avtalad tid osv. Man behöver också ta höjd för att man kan få vänta länge när man är där för ultraljud och liknande eftersom de ofta ligger efter i schemat. Med det sagt var bemötandet bra när vi pratade. Upplevde dock att jag behövde ligga på mycket så följ upp och ställ krav. Vad gäller väntetiden vill jag minnas att det tog oss ca 5 månader från remiss till första besök med en sommar mellan. Tror att de brukar skriva ut förväntad väntetid på hemsidan. 

    Hoppas du får besked snart. Är väldigt påfrestande att bara gå och vänta.


    Hej!


     


    Tack för ditt svar! Och skamset sent svar från mig.. 

    Låter lite som min upplevelse från tidigare IVF-klinik, man får tjata om allt. Svårt bara när man inte är expert och vet vad man ska tjata om. 

    Jag har varit på hela hösten, då deras kötid uppdaterats till höger och vänster utan minsta info till mig som patient. MEN, idag ringde dom! Har min första tid imorgon. Sjukt nervös och sjukt peppad. 


     


    Hoppas innerligt att allt har gått vägen med IVF-er för dig <3 

  • johannalouise
    Anonym (Dåligt) skrev 2023-12-26 02:33:18 följande:

    Har tyvärr dåliga erfarenheter av Huddinge. Både gällande genomgörande och bemötande.


    Vi behövde inte vänta så länge i kö, 6 månader. Men när vi väl kom fram i kön fick vi bara två ägg från vår donator (som första mottagare). Ett av äggen kunde användas  (odlades i två dagar) men det tog sig ej. Vi blev inte erbjudna fler försök pga brist på donatorer. Det kändes inte som att vi ens fick ett riktigt försök eftersom uppenbarligen dålig donator. Sjukvården ville bara kunna bocka av ett väntande par till på listan. Det hela kändes otroligt oseriöst, Försöket borde ha avbrutits, eller så borde de gett oss ett till försök.
    Det är inte rätt att vissa par får åtta ägg vilket kan innebära flera insättningar med blastocyster och andra par enbart två ägg med insättning av tvådagars odlat embryo vilket ger mycket sämre chanser till graviditet. Alla väntande par borde få en rimlig chans till barn, men det är inget RMC i Huddinge erbjuder.

    De gjorde även andra missar i den medicinska behandlingen av mig som donator som vår nya klinik vi sedan bände oss till reagerade på. Det var enligt den nya kliniken uppenbara saker som alla kunniga inom IVF bör ha koll på.

    Förutom detta var det genomgående ett otrevligt och bristfälligt bemötande från koordinatorn. Läkaren klarade knappt genomföra insättningen (tog 40 min och mkt smärta), blödde mycket efter.


    Hos den nya kliniken fick vi ett helt annat bemötande, mycket välstrukturerat och kompetent och vänligt bemötande och genomförande. Insättning helt smärtfritt på fem minuter. Blev barn på första försöket och många embryon i frysen.


    Hej! Usch så ledsen jag blir att höra att din upplevelse var så negativ!

    Vilken klinik var det ni vände er sen? Underbart att höra att allt gick bra och att det blev en liten bebis <3 
  • johannalouise
    Citronsmör skrev 2024-01-02 13:34:45 följande:

    De har för många patienter, vilket leder till missar i behandling, bemötande och återkoppling. Detta är inte unikt för Huddinge, men har nog varit ett större problem där än på andra kliniker jag har varit på. Jag har haft kontakt med flera läkare i Huddinge. En är superbra och en är bland de sämsta jag har haft när det gäller bemötande. De andra två jag har haft kontakt med verkade bra, men jag träffade dem bara vid ett tillfälle.

    Som med många IVF-kliniker, behöver man som patient vara projektledare för sin egen behandling. Ingen annan kommer att ta den rollen. Det är du som patient som får ringa och be om tid för behandling. Sedan får du ringa och tjata om det ena och det andra. Du får ringa och be om resultat av en behandling. Personerna som svarar i telefonen har inte mycket kunskap själva, så du får uppmana dem att gå och fråga en läkare. Varken barnmorskorna eller läkarna verkar förstå vad embryologerna gör - deras sätt att rapportera embryoutvecklingen är väldigt knapphändig.

    Du kommer inte att få mycket information om vad som gäller inför behandling. Vi använde våra egna gameter, men även om ni har donerade ägg kanske ni ska använda egna spermier. I så fall gäller saker som att undvika rökning och alkohol, uppvärmning av testiklarna (varma bad och bastubad) och feber under de tolv veckorna innan äggplock. Om mannen får covid under den perioden, kan det leda till sämre resultat. Detta kommer kliniken dock inte att berätta för dig om du inte själv frågar om det.

    När det gäller själva behandlingen, kan det vara bra att ifrågasätta om de bara säger samma sak om igen trots dåliga resultat. Just Huddinge har faktiskt varit bra på att rekommendera ytterligare tester, men vi kom dit med en lång historia av IVF, så kanske behandlas inte alla så.

    Vi fick vänta ett år för ett första besök och sedan ytterligare några månader innan vi kunde starta behandlingen. Sedan fick vi ny tid för nästa behandling ett halvår efter den första (som misslyckades).


    Hej!


    Låter som att jag får stålsätta mig för att få kämpa mig igenom det här.. Upplevde precis samma sak på tidigare IVF-klinik, hur man verkligen blir sin egen projektledare och får hålla koll på det mesta själv. Ex glömde de att ge oss massa papper som vi egentligen skulle ha fått INNAN jag ens påbörjade någon behandling, vilket jag sen läste mig till på hemsidan och sen uppmärksammade de på. Sjukt pinsamt.. 

    Har redan noterat gällande Huddinge att det finns otroligt lite information om vad som faktiskt väntar, typ vad kommer ske på första besöket osv. Har i alla fall äntligen fått en första tid, efter över 11 månaders plågsam väntan. 


    Hur har det gått för er med behandlingar? 

  • johannalouise
    MrsXy skrev 2024-01-24 12:49:43 följande:

    Hej !
    Jag har både bra och dåliga erfarenheter... 
    Bemötandet - dåligt. 
    Fick höra "vad vill du" när jag ringde och var orolig. 
    Känns som att många varken har tid, lust eller ork att ge stöd. 
    Läkarna dock, kunniga, men stressade.
    Hur gick det för dig TS?
    Får jag fråga varför äggdonation när du bara är 28? Ha det fint 


    Hej!


    Låter lite som mina erfarenheter hittills, de gånger jag hört av mig via telefon eller skrivit så har jag fått otroligt dryga svar. Sjukt trist. 


    Blev uppringd av kliniken idag och har min första tid imorgon! Så nu hoppas jag på att allt kan få gå bra. 


    Var allvarligt sjuk som barn vilket tyvärr skadade mina ägg.

  • MrsXy

    Hej !
    Sorry för sent svar..
    Men berätta gärna mer. 
    Vadå för dryga svar?
    Jag har också fått en lite luddig känsla samt det faktum att jag träffat tre läkare där som alla gett mig en skild "prognos"...... samt helt skild förklaring. 
    Jättemärkligt. 
    Åh vad tråkigt. Vad för sjuk var du som skadade äggen så pass?
    Är du innei behandling nu ? Skriv gärna till mig om du vill =) 

  • Citronsmör
    johannalouise skrev 2024-02-14 15:49:58 följande:

    Hej!


    Låter som att jag får stålsätta mig för att få kämpa mig igenom det här.. Upplevde precis samma sak på tidigare IVF-klinik, hur man verkligen blir sin egen projektledare och får hålla koll på det mesta själv. Ex glömde de att ge oss massa papper som vi egentligen skulle ha fått INNAN jag ens påbörjade någon behandling, vilket jag sen läste mig till på hemsidan och sen uppmärksammade de på. Sjukt pinsamt.. 

    Har redan noterat gällande Huddinge att det finns otroligt lite information om vad som faktiskt väntar, typ vad kommer ske på första besöket osv. Har i alla fall äntligen fått en första tid, efter över 11 månaders plågsam väntan. 


    Hur har det gått för er med behandlingar? 


    Jag trodde att jag hade svarat tidigare, men ser nu att jag inte gjorde det. Jag har påtalat problemen med bemötandet och tycker att det har blivit bättre. Det är nog bra att göra det varje gång man upplever problem - eller att dokumentera och ta upp med lämplig person (läkaren eller barnmorska) senare. Man kan också skicka in klagomål skriftligt via hemsidan. just Huddinge sticker ut i patientupplevd kvalitet (bland annat bemötande) i IVF-KUPP, men det såg bättre ut i senaste undersökningen än den från 2021 (se länkar nedan). Det finns en del som jobbar där som är bra och gör det bästa de kan, men de behöver ju också dras med personal som gör fel och har dåligt bemötande.

    De måste ju vara medvetna om att de har problem med bemötande och i allmänhet hur patienter upplever vården (bara 57% upplever att de är delaktiga i sin vård och 2021 var siffran 37%!). Förmodligen funderar de på hur de ska lösa problemen, så att berätta vilka som orsakar det måste vara värdefull information.

    Gällande min behandling - den blev inställd. Det var på grund av något som enligt mig hade kunnat förebyggas, men kliniken tyckte att det var värt att ta risken, som de inte informerade mig om. När jag uttryckte oro, vägrade barnmorskan i telefonen att låta mig prata med läkaren. Hon gav mig en massa felaktig information och hävdade att det var jag som hade missförstått. Hormonerna (som gick åt fel håll) och oron påverkade mig enormt psykiskt. Min läkare kom sedan och redde ut problemen och nu ska vi göra ett nytt försök. Jag mår bättre psykiskt nu, när hormonerna har gått åt rätt håll och jag vet hur planen ser ut.

    2023: Öppna jämförelser KUPP till hemsidan 2023.pdf (medscinet.com)
    2
    021: Öppna jämförelser-patientupplevd kvalitet 2021.pdf (medscinet.com)
Svar på tråden Erfarenheter av Huddinge Reproduktionsmedicin?