Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-10-05 14:44:58 följande:
Visst kan man göra mycket själv. Något annat har jag inte påstått.
Ursprungsfrågan gällde TS fråga varför män inte duger som de är, när kvinnor gör det. Jag svarade att kvinnor är mer selektiva samt har delvis andra preferenser än män. Generellt alltså.
Men jag svarade också att många män ju bevisligen duger. Även helt vanliga män, eftersom de har partners.
Det finns ungefär lika många kvinnliga som manliga singlar ja, men det betyder inte att förutsättningarna är lika. Kvinnor är oftare än män, singlar för att de trivs med det, eller inte hittar en man som duger. Inte för att ingen man vill ha henne.
Mycket tyder också på att en större grupp kvinnor "delar" på en mindre grupp attraktiva män, antingen samtidigt eller efter varandra. Varpå fler män än kvinnor "blir över".
Exempel: Under en tioårsperiod är Kalle ihop med Stina, Petra och Frida. Under samma period är Emil ihop med Frida. Pelle är inte ihop med någon.
I exemplet ovan blir ingen kvinna utan partner, däremot en av männen. Trots samma antal män och kvinnor.
På samhällsnivå blir förmodligen även en del kvinnor bortvalda, men betydligt fler män.
Kalle representerar de eftertraktade männen, Emil genomsnittsmannen och Pelle en mindre men växande grupp män.
Men med tanke på att de allra flesta mänen någon gång i livet har en seriös relation så är gruppen Pelle representerar väldigt lite.
Om man sen börjar detaljstudera Pelle och hans likar och se vad de själva kan göra för att äka sin atttraktion är det vanligtvis en hel del, allt i från hygien, vårdat utseende, jobba med sin social kompetens, jobba med sina kontaktytor osv.
Men det är en sannolikhetsfunktion, inget man gör kommer till 100% garantera en relation. Men den kanske kan flytta sannolikheten från 5% till 75%