Inlägg från: Anonym (AS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AS)

Kan läkare svara!! Alvedon för barn

Beror på hur mkt din fyraåring väger. Men tabletten på 500mg kan tas från 15 kg. Maxdos Alvedon är 10-15 mg/kg. Annars är ju stolpiller ett alternativ Som ovan nämner. 

• Anonym (AS)

Och tabletten på 500mg ska alltså delas till ett barn på 15-25kg, glömde skriva det. 

• Anonym (AS)
    Anonym (...) skrev 2023-10-04 22:52:18 följande:

Varför behövs Alvedon till ett barn? Vad händer om den inte får Alvedon? Det är väl bara en värktablett och vill den inte så vill den inte. Den där väl inte av att inte få i sig Alvedon?

Ibland får barn väldigt hög feber, blir allmänpåverkade, vägrar äta och dricka. Då kan de faktiskt bli uttorkade och dö. Då vill man gärna ge febernedsättande för att få upp allmäntillståndet lite så att barnet får i sig vätska och i bästa fall lite mat. Men detta visste du nog redan ;)
  • Anonym (AS)
    Anonym (...) skrev 2023-10-04 23:09:08 följande:
    Nej, ingen aning. Låter långsökt att den skulle till slut dö av att inte få Alvedon. Men visst allt kan hända, men så tänker man inte vanligtvis. Barnet kan dö av att åka bil till exempel.

Dessutom feber är kroppens sätt att göra sig av med oönskade bakterier.
    Det är inte alls långsökt. Barn blir mycket snabbt uttorkade om de inte får i sig tillräckligt mycket vätska. De har inga stora reserver som vuxna har och därför kan förloppet vara mycket snabbt. Av denna uttorkning kan de få bl.a saltobalans och njurinsufficiens och detta i sin tur kan leda till tex hjärtrubbningar, multiorgansvikt och i värsta fall död. Jag har inga siffror på om fler barn dör i bilolyckor eller uttorkning i Sverige, men jag sätter hellre mitt barn i en bil än låter det bli uttorkat. Och feber är ett sätt som kroppen reagerar på när vi utsätts för diverse patogener (inte bara bakterier) så därför ska man inte ge febernedsättande om barnet inte är allmänpåverkat. Men man rekommenderas ge det om barnet ÄR det. Och där är vi tillbaka i början på min utläggning. 
  • Anonym (AS)
    RaYzLeR skrev 2023-10-04 23:17:31 följande:
    Febernedsättande mediciner gör väl att det tar längre tid för febern att gå ner?
    Inte nödvändigtvis men att ha feber är inte farligt i sig så rekommendationen är alltså att inte ge febernedsättande om barnet inte är allmänpåverkat (då pratar jag inte om lite trött eller hängig utan slö större delen av dagen, vill inte dricka, kissar dåligt). Det finns ingen siffra på hur hög feber det rör sig om då det är väldigt individuellt, men här hemma ligger gränsen på strax under 40 grader. Har man dock ett barn som ÄR allmänpåverkat vill man gärna att de ska få i sig medicinen. Dessutom vill man ju gärna lindra eventuell smärta som kommer med febern (huvud, hals, öron osv), det handlar ju inte heller bara om att ?överleva?. 
  • Anonym (AS)
    Anonym (...) skrev 2023-10-04 23:25:25 följande:

Men barnet kan väl dricka ändå. 

Och vad tycker du om föregående talares påstående att febernedsättande gör att man har feber längre?

Jag svarade på det inlägget och barn som är slöa och trötta stora delen av dagen vill verkligen inte alltid dricka. Våra barn tackar tom nej till glass vid hög feber. 
  • Anonym (AS)
    Anonym (...) skrev 2023-10-04 23:39:27 följande:
    Om de dör annars så vill de nog se till att dricka. Barn brukar inte vilja dö.
    Jag har försökt argumentera sakligt, men ditt enda mål är att underminera det jag säger. Jag sätter därför stopp nu. ha en fortsatt trevlig natt/dag. 
Svar på tråden Kan läkare svara!! Alvedon för barn