• RahRah

Kan läkare svara!! Alvedon för barn

Vet ni om det finns Alvedon i tablettform för barn under fyra år? 

Mitt barn hatar flytande mediciner. Tänker om jag krossar och blandar med nåt gott. 

• Svar på tråden Kan läkare svara!! Alvedon för barn
  • Anonym (AS)

Beror på hur mkt din fyraåring väger. Men tabletten på 500mg kan tas från 15 kg. Maxdos Alvedon är 10-15 mg/kg. Annars är ju stolpiller ett alternativ Som ovan nämner. 

• Anonym (AS)

Och tabletten på 500mg ska alltså delas till ett barn på 15-25kg, glömde skriva det. 

• Anonym (Dahlia)

Blanda den flytande medicinen i chokladglass, det har stark smak och de flesta barn gillar ju choklad. Eller en jordgubb kanske.

Jag har aldrig haft problem att få i vårt barn glass med alvedon i.

• Elin pelin

Munsönderfallande tablett finns även i 250mg som inte behöver delas. Annars är tips att byta till panodils flytande som kan uppfattas som mindre äcklig i smaken (kan förstå att ditt barn inte vill ta alvedon, den smakar inte gott...)

• Anonym (Malin)

Finns också ett pulver som smakar jordgubb som kan vara ett alternativ. 
    Bild på Pinex Jordgubb, granulat i dospåse 250 mg 10 st

Man tar pulvret i munnen, lite som poppande godis som finns, fast utan pop.

Men testa att blanda i sylt, glass eller något. Jag testade med sylt på vårt medicinhatande barn med resultatet att barnet kräktes upp det och vägrade den sylten ett bra tag framöver. 

• Anonym (...)

Varför behövs Alvedon till ett barn? Vad händer om den inte får Alvedon? Det är väl bara en värktablett och vill den inte så vill den inte. Den där väl inte av att inte få i sig Alvedon?

• Anonym (AS)
    Anonym (...) skrev 2023-10-04 22:52:18 följande:

Varför behövs Alvedon till ett barn? Vad händer om den inte får Alvedon? Det är väl bara en värktablett och vill den inte så vill den inte. Den där väl inte av att inte få i sig Alvedon?

Ibland får barn väldigt hög feber, blir allmänpåverkade, vägrar äta och dricka. Då kan de faktiskt bli uttorkade och dö. Då vill man gärna ge febernedsättande för att få upp allmäntillståndet lite så att barnet får i sig vätska och i bästa fall lite mat. Men detta visste du nog redan ;)
  • Anonym (...)
    Anonym (AS) skrev 2023-10-04 23:02:29 följande:
    Ibland får barn väldigt hög feber, blir allmänpåverkade, vägrar äta och dricka. Då kan de faktiskt bli uttorkade och dö. Då vill man gärna ge febernedsättande för att få upp allmäntillståndet lite så att barnet får i sig vätska och i bästa fall lite mat. Men detta visste du nog redan ;)
    Nej, ingen aning. Låter långsökt att den skulle till slut dö av att inte få Alvedon. Men visst allt kan hända, men så tänker man inte vanligtvis. Barnet kan dö av att åka bil till exempel.

Dessutom feber är kroppens sätt att göra sig av med oönskade bakterier.
Svar på tråden Kan läkare svara!! Alvedon för barn